Ibanez Rick 4001

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
ray003
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004, 18:11

Ibanez Rick 4001

Bericht door ray003 »

Zijn er in den lande nog mensen die op een Ibanez Rick 4001 spelen?
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Ik denk niet dat er veel zijn........aangezien Rickenbacker erg goed is in het aanklagen van klonen..........en er dus niet veel gemaakt zijn.....
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

ik speel op een ibanez rick 4001. hij is uit 1976 en op een paar krassen en deuken na in goede staat
ray003
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004, 18:11

Bericht door ray003 »

Surferboy schreef:Ik denk niet dat er veel zijn........aangezien Rickenbacker erg goed is in het aanklagen van klonen..........en er dus niet veel gemaakt zijn.....
Yep.. ik zoek nl nog een adres waar ze die copies nog een beetje kunnen
afstellen/ en eventueel refretten. Zelf heb ik er een, en vroeger zelfs ook nog een Aria 4003. Er zijn zelfs nog Hondo copies in de omloop.
ray003
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004, 18:11

Bericht door ray003 »

simon schreef:ik speel op een ibanez rick 4001. hij is uit 1976 en op een paar krassen en deuken na in goede staat
Nog met originele elementen? Die klinken net echt moet ik zeggen.
Heb je de frets ook ergens laten vervangen?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Frets vervangen kan iedere gitaarbouwer, het is niet merkgebonden of iets. Natuurlijk is het wel zo dat de ene bouwer net wat beter is dan de ander. Als je vertelt waar je ongeveer woont dan kunnen hier vast mensen je naar een goede bouwer verwijzen.
ray003
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004, 18:11

Bericht door ray003 »

Q. schreef:Frets vervangen kan iedere gitaarbouwer, het is niet merkgebonden of iets. Natuurlijk is het wel zo dat de ene bouwer net wat beter is dan de ander. Als je vertelt waar je ongeveer woont dan kunnen hier vast mensen je naar een goede bouwer verwijzen.
Ja.. daar heb je gelijk. Maar je hoort wel eens dat die oude gitaren vaak een beetje moeilijker liggen. Vooral met die Ricks (en copies)
Een beetje richting Amsterdam, Utrecht.
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

Nog met originele elementen? Die klinken net echt moet ik zeggen.
Heb je de frets ook ergens laten vervangen?
voor zover ik weet zitten de originele elementen er nog in en die klinken idd vrij rielekst. ik heb de frets nog niet laten vervangen. het is eigenlijk wel nodig, maar dat kost toch al gauw zo'n 200 euro. heeft iemand nog tips voor goed c.q. goedkoop laten refretten van een bas? en zou het het geld waard zijn om zo'n rickenbacker copy opnieuw te laten fretten?
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Of het 't waard is? Dat kun jij alleen bepalen......als jij die bas lekker vindt dan issie het waard.........
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
ray003
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004, 18:11

Bericht door ray003 »

simon schreef:
Nog met originele elementen? Die klinken net echt moet ik zeggen.
Heb je de frets ook ergens laten vervangen?
voor zover ik weet zitten de originele elementen er nog in en die klinken idd vrij rielekst. ik heb de frets nog niet laten vervangen. het is eigenlijk wel nodig, maar dat kost toch al gauw zo'n 200 euro. heeft iemand nog tips voor goed c.q. goedkoop laten refretten van een bas? en zou het het geld waard zijn om zo'n rickenbacker copy opnieuw te laten fretten?
Hangt er vanaf wat je ermee gaat doen denk ik. Alleen als wandversiering..? Niet echt nodig. Op de weg zie je vaak nog opgeknapte oldtimers rijden. Die kan je ook gewoon voor de deur parkeren zonder motorblok... Ik ben van plan om die Ibanez 4001 toch veel te gebruiken. Die sound haal ik niet met mijn Washburn RB4000... Long live Rock 'n Roll
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

Hangt er vanaf wat je ermee gaat doen denk ik. Alleen als wandversiering..?
hij dient zeker niet als wandversiering, ik speel er vrij veel op, zou het toch eens moeten overwegen dan om opnieuw te laten fretten.
Gebruikersavatar
hans
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2003, 13:14

Bericht door hans »

Hallo Ray,
Eén van mijn bassen is een Ibanez Rick 4001 kopie, midden 70-er jaren.
De brug PU is vervangen door een diMarzio humbucker. Er zijn 2 micro switches bijgeplaatst, om het element in tegen-fase te schakelen of enkel spoels. In combinatie met het originele ibanez neck element dus erg veel klankmogenlijkheden. Erg leuk is de rubber strip snaar afdemper, voor de oldschool sound. Al met al een goed instrument. Mooi om te zien ook. Ik ben een ouwe vent, al die bassen uit de seventies hebben voor mij speciale sentimentele waarde. Als ik fretproblemen zou krijgen zou ik er zeker naar laten kijken door een goede customizer, absoluut de moeite waard. Dat ding overleeft mij waarschijnlijk met gemak.

Hans
Everybody was kung-fu fightin'......
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

hallo mensen, ff ter info: ik heb mijn ibanez rick twee weken geleden naar sander de gier gebracht om hem helemaal na te laten kijken. opnieuw fretten was gelukkig niet nodig, maar de bas is helemaal opnieuw afgesteld en schoongemaakt. hij speelt en klinkt nu een stuk lekkerder, mede door de splinternieuwe bass boomers die er nu opliggen. :lol: 8)
Gebruikersavatar
AnTz0r
Berichten: 406
Lid geworden op: 31 jan 2004, 20:31

Bericht door AnTz0r »

voor degenen die een ibanez rick hadden:

is dit het originele element van een ibanez rick?

Afbeelding


heb gister namelijk deze gekocht:

Afbeelding

Ben wel benieuwd wat het brugelement is. iemand zei dat het een ibanez element is. iemand enig idee, ook over de kwaliteit van het ding?
CD Uit! https://www.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false; / https://music.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Mooi ding man! :shock:

(over het element heb ik trouwens geen enkel idee)
Plaats reactie