Waardoor ben je bas gaan spelen?

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Ik was vroeger gitarist en wilde absoluut in een bepaalde band terechtkomen dus toen zij een bassist nodig hadden ben ik bij hun gaan bassen en was meteen verkocht. Later om dezelfde reden weer gitarist geworden maar altijd heimwee naar de basgitaar gehad. Toen veel te lang niets tot ik een tijdje geleden weer een leuke band tegen het lijf liep die een bassist zochten.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Ik ben op gitaar begonnen, gewoon omdat ik het cool vond. Grote held was (en is) Jimmy Page. Bleek dat ik er onbewust vooral baslijntjes op tokkelde, en omdat ik in mijn jeugdige onbezonnenheid nog niet de zelfkennis had dat het wel eens aan een structureel gebrek aan muzikaal talent zou kunnen liggen, ben ik geswitched naar de bas.

Laat ik het zo zeggen, die onbezonnenheid is nog niet helemaal verdwenen... :wink:
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Ik wou in een bandje spelen en de bas paste gewoon het best bij mijn persoonlijkheid.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Vreemd genoeg is in een groep spelen of optreden (laat staan daar geld mee verdienen !) nooit mijn initiele bedoeling geweest : ik wou gewoon thuis bas spelen en van die klank genieten..Nog altijd trouwens (maar het geld is wel meegenomen..)
Laatst gewijzigd door wombatboter op 09 nov 2007, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Siempre
Berichten: 224
Lid geworden op: 16 apr 2007, 10:08

Bericht door Siempre »

Tja tzit in mijn bloed :)
Mijn vader is basgitarist en ben dus opgegroeid met bassen en muzikanten rondom me. Helaas ben ik er zelf pas laat achter gekomen dat ook de bas voor mij HET instrument is. Ik was 21 denk toen ik voor de grap met een paar vrienden een band ben begonnen (die eigenlijk nooit bestaan heeft), maar het was wel de aanzet tot bas spelen. Ik had ook voor bas gekozen omdat ik op die manier geen instrument moest kopen, ik had er thuis genoeg :).
Another Effort (https://www.myspace.com/anothereffort
Laynes (https://www.myspace.com/laynestheband

Sandberg California JM-5 te ruil voor een musicman stingray.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Ik heb op mijn 16e een ongeluk gehad met mijn brommert. Moest enkele weken volledige bedrust.
Na het eerste weekje stond er ineens een gast voor de deur die mijn broer van lang geleden kende, hij had gehoord van mijn pech en kwam iets brengen waarmee ik de tijd door zou kunnen komen.
Bij het openen van de koffer straalde mij een prachtige fireglow Rickenbacker tegenmoet.......
Dat ding is de oorzaak van mijn virus. Helaas ben ik zo dom geweest het instrument netjes terug te geven toen ik na een jaartje mijn eigen basgitaar kocht (een maya lor).
Vanaf daar vroegen mensen me steeds om in hun bandje te komen bassen, alleen omdat ik zo`n ding had. Eerlijk gezegd ben ik pas vele jaren later echt gaan leren spelen.
De eerste jaartjes vond ik het vooral het coolste instrument van de band (en de meisjes vonden de bassist altijd cool, dus das ook wel handig).
Gebruikersavatar
leloupa
Berichten: 221
Lid geworden op: 08 okt 2006, 23:11

Bericht door leloupa »

Ik ben gitaar gaan leren toen ik ongeveer 14-15jaar was. Toen kwam mijn 'funcky' vader op het idee om op basles te gaan om mij te begeleiden. Na 2 lessen had ie geen tijd meer en moest ik s'avonds naar de basles om de vergaarde info in het weekend weer aan mijn vader door te leren. En omdat de beste man int weekend weer andere dingen te doen had is dat er nooit van gekomen.. Ik had het geluk dat ik een fantastische toffe basleraar (Maarten Weyler van Jazz studio berchem) had in tegenstelling tot mn oubollige gitaarleraar en toen ben ik gestopt met gitaar en overgegaan op bas.
Gibson Les Paul standard, Fender strat Big apple, Fender strat '79 anniversary, Fender strat '79 hardtail :oudezak:
Gebruikersavatar
Neo Land
Berichten: 313
Lid geworden op: 14 aug 2007, 10:16

Bericht door Neo Land »

Anno 1986 maakte alle vrienden die ik had muziek, behalve ik.
Ik kreeg een subliem idee om voor de grap iets héél héél slechts te maken en op te sturen naar de Grote Prijs van Nederland.
Ben toen naar een vriend gegaan die spullen had en kon spelen. Puntje bij paaltje, we konden spelen in de voorronde in Paradiso.
Aangezien het enige instrument wat nog over was (drummachine zangert-gitarist), de bas was, heb ik dat maar gedaan. Na afloop hartelijk gelachen en gedacht dat was éénmalig, tot er een telefoontje een paar dagen later of we een optreden wilden doen.
Kortom dit is in het kort de ontstaansgeschiedenis van ¨Black Cunt¨ en mijn ¨carriere¨ als bassist. :D
ArjanK
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 okt 2007, 13:13

Bericht door ArjanK »

Toen ik 14 was besloten een vriend van mij en ik dat we maar eens muziek moesten gaan maken. We hadden al een nummer geschreven, "WHY". Een pop/rock/funk/new romantics song (inderdaad, John Taylor van Duran Duran was zo'n beetje mijn eerste echte invloed, samen met Mark King)
Ik weet het nog goed, hij zei tegen mij, "hey, jij moet bas gaan spelen" Ik dacht, ja, goed idee, is veel cooler dan gitaar. En op mijn 16e kocht ik mijn eerste bas (ibanez roadstar). Die vriend van mij kocht toen een drumstel en ging zingen, binnen een maand hadden we ons eerste nummer uitgewerkt, en na twee jaar hadden we onze eerste band (El Diablo) met eigen repertoire (pop/rock/funk/new romantics). Als ik achteraf kijk waren we erg goed bezig, jammer dat ik niets op cd heb.
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Ik had eerst een jaar keyboard les, van n irritante vrouw, en die was ookal overspannen op helft van het jaar, en kreeg toen les van geluidstechnikus van de muziekschool, en na dat jaar dacht ik, ik stop met keyboard en k ga basgitaar spelen.

Tja dat dacht ik gewoon opeens, en ik doe het nog steeds en met steeds meer plezier!
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik begon op m'n 19e na een tijd gedacht te hebben dat het eigenlijk al te laat was om nog een instrument te leren bespelen. Ik luisterde toen vooral nu-metal en vooral Fieldy vond ik tof als bassist (vind ik nu niet zo geweldig meer overigens). Bij Korn hoorde je de bas goed en dat vond ik het gaafste instrument. Ik heb wel altijd gespeeld met het doel in een band te spelen, dat vind ik nog steeds ook het leukst ervan.
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Bericht door Pian0maN »

Ik ben begonnen om de beste te worden 8)

Nee, onzin. Ik ben begonnen omdat ik piano speelde, en eens iets anders wilde. Gitaar deed in mijn ogen toen iedereen al, en wilde iets anders. Drums vond ik te 'onmelodisch', al heb ik wel erg leuk gevonden (ben nu toch blij dat ik het niet gedaan heb). Het idee om een blaasinstrument te kiezen, was niet in me opgekomen, ik luisterde toen voornamelijk metal, waar over het algemeen geen sax iod in voorkomt. Al met al kwam ik dus op de bas uit 8) En het leek mij een makkelijk instrument (jeugdzondes :( ...).

Absoluut geen spijt tot nu toe!!!
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Ik speelde vanaf mijn 15e gitaar (autodidact) en tot 12 jaar geleden fanatiek in een bandje. 2 jaar geleden wilde mijn buurman (gitarist) een bandje beginnen met z'n zwager (drummer) en vroeg of ik ook mee wilde doen. Er was geen bassist dusss... (toch weer dat gitaristenoverschot :D )
Gebruikersavatar
LedZep
Berichten: 643
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:45

Bericht door LedZep »

The Mule schreef:Ik ben op gitaar begonnen, gewoon omdat ik het cool vond. Grote held was (en is) Jimmy Page. Bleek dat ik er onbewust vooral baslijntjes op tokkelde, en omdat ik in mijn jeugdige onbezonnenheid nog niet de zelfkennis had dat het wel eens aan een structureel gebrek aan muzikaal talent zou kunnen liggen, ben ik geswitched naar de bas.

Laat ik het zo zeggen, die onbezonnenheid is nog niet helemaal verdwenen... :wink:
:jam: :jam: :jam:
Voer hier een onderschrift in.
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Pian0maN schreef:...Ik ben begonnen omdat ik piano speelde, en eens iets anders wilde. Gitaar deed in mijn ogen toen iedereen al, en wilde iets anders...
Bij mij precies hetzelfde! Plus het feit dat ik van liedjes al vaak de baspartijen mee"zong"... 8)
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Plaats reactie