Aktieve bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Fender
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:40

Aktieve bas

Bericht door Fender »

Ik heb een aktieve bas,
maar ik heb op m'n 90 watt versterker maar 1 ingang.
Is dit schadelijk?
Fender
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Zolang je m niet voluit zet: neuh.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 432
Lid geworden op: 22 sep 2006, 11:57

Bericht door Sjef »

BassAgent schreef:Zolang je m niet voluit zet: neuh.
Maakt toch niet uit?
Een clippende voortrap maakt toch niet uit zolang je je speakers niet overbelast?
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige...

Musicman SUB
Boss SD-2 (modded) | Korg DT-10 | EHX Big Muff | EBS MultiComp
Ashdown MAG 300
Ashdown MAG 410T Deep
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Jah, euh, dan hebben we het over alle knoppen op 10, inclusief de gain... Lijkt me niet echt wat bedoeld wordt met de vraag toch? :)

7ender, je versterker heeft als het goed is een gain-knop (meestal is dat de knop het dichtste naast de ingang van je versterker. Je moet de gain zover openzetten dat het 'volume' van je bas aansluit bij de rest van de versterker. Als de gain goed staat kan het geen enkel kwaad om jouw bas te gebruiken op die versterker. :D
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Fender
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:40

Bericht door Fender »

Oke dankjewel agent en wouterN, de gain zal ik openzetten
Ik heb een gain 1 en een gain 2

Nu zie ik hier dit staan:

https://www.feedback.nl/?b=BXL900A&a=141

2 kanaals basversterker
maar hij heeft maar 1 ingang.
stemt de versterker dan automatisch af op passief of aktief?
Fender
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 1464
Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:17

Bericht door Vincent »

Hij heeft wel twee inputs, één voor je bas en één voor MP3speler of cd-speler bijvoorbeeld als je mee wilt spelen met muziek. De input voor basgitaar zit helemaal links, en de twee inputs boven elkaar rechts van het midden gebruik je voor alletwee om één mp3speler op aan te sluiten.
Telefoon uit de handen slaan en dan die gek gewoon in elkaar rammen. Dat is de beste oplossing. - Gnermo

I'leaevin this country.. - Jack

Ik haat de maatschappij, en gelukkig maak ik er geen deel van uit. - Iris Music
Gebruikersavatar
Fender
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:40

Bericht door Fender »

ooh bedoelen ze dat,
Maar woutern wat bedoel je met:
Je moet de gain zover openzetten dat het 'volume' van je bas aansluit bij de rest van de versterker.
Fender
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Nou, dat is niet nodig. Het is niet dat er een ander voltage door je snoer gaat ofzo. :wink:

Doorgaans (maar ook dat is niet altijd zo!) is het volume van een aktieve bas hoger dan dat van een passieve. Daarom moet je met de gain het volume van je bas aanpassen zodat de rest van je versterker daar goed mee kan werken. (naja, heel kort door de bocht gezegd dan he :wink:)

Bijvoorbeeld, ik heb een actieve bas (18V zelfs!), maar toch heeft mijn bas van zichzelf een erg lage output, dus een heel laag volume. De gain heb ik daarom meestal zo rond 15:00 staan voor een goed geluid. Sommige andere bassisten hier kunnen hun gain niet hoger zetten dan 9:00 zonder de boel te oversturen!
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Fender
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:40

Bericht door Fender »

Dus de gain moet zachter je volume als ik het goed begrijp?
die van mij is overigens 9 Volt
op hoeveel gain kan ik hem dan het beste afstellen denk je?
Fender
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Fender schreef:Dus de gain moet zachter je volume als ik het goed begrijp?
Nee, dat hoeft niet per se. De versterker bestaat uit twee delen, een voor- en eindtrap. De output van de voortrap gaat naar de eindtrap en de gain bepaald de hoogte van die output. Het volume bepaald de output van de eindtrap. Samen zorgen ze voor het totale volume van je versterker. Ik zorg meestal dat ze allebei evenver open staan, maar hoeft niet per se. Als het goed klinkt is het goed, da's altijd een mooie vuistregel.
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Fender schreef:ooh bedoelen ze dat,
Maar woutern wat bedoel je met:
Je moet de gain zover openzetten dat het 'volume' van je bas aansluit bij de rest van de versterker.
Eeuh, hoe zeg ik dat... :D Ik ben ook geen elektricien, maar ik zal mn best doen!

In de pre-amp van je versterker wordt het volume van je bas van 'instrument-niveau' veranderd in 'line-niveau'. Je versterker heeft intern een line-volume nodig om goed te kunnen werken, maar omdat er nogal wat verschil zit in het volume van verschillende basgitaren (dat heb je zelf dus ook al door) moet je met de gain zorgen dat dit een beetje wordt aangepast aan het volume wat de versterker nodig heeft om goed te werken.
Dus dat doe je met de gain knop! :D

De gain te laag zorgt ervoor dat je een wat 'vlak' geluid hebt, weinig 'headroom' en uiteindelijk gaat je versterker gewoon minder hard. Kan verder geen kwaad echter!
De gain te ver open en je voorversterker overstuurt. Dat is vaak niet goed voor je versterker (voor die van jou iig niet).

edit:
Fender schreef:op hoeveel gain kan ik hem dan het beste afstellen denk je?
Geen idee! Alleen iemand die ervaring heeft met jouw bas icm jouw versterker kan dat precies beantwoorden. Maar wat voor bas gebruik je? :)
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Sjef schreef:
BassAgent schreef:Zolang je m niet voluit zet: neuh.
Maakt toch niet uit?
Een clippende voortrap maakt toch niet uit zolang je je speakers niet overbelast?
:? Een clippende voortrap is eigenlijk niet zo best, zowel voor de versterker niet ( de een kan wat meer dan de andere versterker...) en ook niet voor de speakers niet, door vervormd geluid kunnen speakers beschadigen op wat hoger volume.

Dus luisteren of de versterker met je bas niet vervormd, de gain aanpassen indien nodig. ( heeft ie geen lampje dat oplicht als je de gain te hoog zet?)

Met een buizenversterker is diet alle bovenstaand wat anders uiteraard :D
let's JayDee !
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

superbas42 schreef:
Sjef schreef:Maakt toch niet uit?
Een clippende voortrap maakt toch niet uit zolang je je speakers niet overbelast?
:? Een clippende voortrap is eigenlijk niet zo best, zowel voor de versterker niet ( de een kan wat meer dan de andere versterker...) en ook niet voor de speakers niet, door vervormd geluid kunnen speakers beschadigen op wat hoger volume.
HOERAAAAAAAAAAAAAAAAAA


DAAR GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN WE WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!


*zucht*
Gebruikersavatar
7nvd
Berichten: 421
Lid geworden op: 09 sep 2005, 21:00

Bericht door 7nvd »

:stupid:

Zo gaan alle topics bij "versterkers" wel héél erg op elkaar lijken!!! :?


EDIT: Alleen staat deze bij "basgitaren".... wel blijven opletten Paul! :roll:
Hunger leads your way...
Gebruikersavatar
ronbas
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:47

Bericht door ronbas »

Fender schreef:Dus de gain moet zachter je volume als ik het goed begrijp?
die van mij is overigens 9 Volt
op hoeveel gain kan ik hem dan het beste afstellen denk je?
Volgens mij zit op de meeste versterkers wel een ledje dat gaat branden als je (voor)versterker clipt. Je kan je gain dan als volgt afstellen:
Master volume dicht, compressor etc. uit. bas aansluiten, je snaren aanslaan en dan de gain zo inregelen dat de versterker niet clipt (dus ledje niet gaat branden) als je hard aanslaat.
Als je versterker niet is uitgerust met zo'n ledje, zul je de gain moeten instellen op je gehoor.
begin dan met de gain op 11 uur te zetten en master volume ook niet verder dan 12 uur. compressor etc uit.

Fender American Standard Jazz Bass® V
eden wt550
eden d210xst
Plaats reactie