Goeie oefeningen voor snelheid..

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
daanlib
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 apr 2007, 18:27

Goeie oefeningen voor snelheid..

Bericht door daanlib »

Ik speel nu 4,5 maand bas en het gaat al best goed, alleen probeer ik vaak liedjes te leren maar die zijn dan te snel voor mij, duss Weet iemand misschien goede oefeningen om de snelheid van het spelen te bevorderen??
YoYO
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Snelheid komt geleidelijk aan en mag je best niet forceren.
Ik heb vroeger veel met platen meegespeeld en als ik de kans zag speelde ik af en toe 8sten ipv kwartnoten, 16des ipv 8sten gedurende een korte tijd en dreef dat heel geleidelijk aan op.
Belangrijk is alweer om niets te forceren en zodra je pijn voelt te stoppen want je wil geen blessures in dit vroege stadium ervaren.
Het moet ook allemaal plezierig blijven en als je vaak genoeg speelt komt die snelheid vanzelf maar het mag geen doel op zich worden..
Souplesse is eigenlijk interessanter dan snelheid want er zijn eigenlijk nog maar weinig groepen geweest in mijn ervaring die een snelle bassist zochten. Maar een goedgeplaatste snelle fill is natuurlijk niet te versmaden :wink:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Hehe; speel eens een 33toerenplaat op 45toeren. :P
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
Stouwie
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 okt 2007, 13:26

snelheid

Bericht door Stouwie »

Ik heb ook laatste tijd m'n snelheid op moeten voeren omdat ik misschien in een hardcore metalband ga spelen. (er zijn dus wel bandjes die snelle bassisten nodig hebben, ze spelen ongeveer 190bpm)
Voor mij is het gewoon elke dag een uur spelen geweest met triolen en 16den en dan met metronoom meespelen. Steeds als je het onder de knie hebt kun je de metronoom een standje hoger zetten.
Gewoon kwestie van veel spelen.
No Fear In Christ!!
Gebruikersavatar
stephanbass
Berichten: 202
Lid geworden op: 23 mei 2006, 18:36

Bericht door stephanbass »

En als het gewoon niet wilt lukken.. kan je Dragonforce gaan nadoen. :lol:
Bas: Fender Player P
Amp: Boss Katana 210
Gebruikersavatar
livefastdieyoung
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:51

Re: snelheid

Bericht door livefastdieyoung »

Stouwie schreef:Ik heb ook laatste tijd m'n snelheid op moeten voeren omdat ik misschien in een hardcore metalband ga spelen. (er zijn dus wel bandjes die snelle bassisten nodig hebben, ze spelen ongeveer 190bpm)
Voor mij is het gewoon elke dag een uur spelen geweest met triolen en 16den en dan met metronoom meespelen. Steeds als je het onder de knie hebt kun je de metronoom een standje hoger zetten.
Gewoon kwestie van veel spelen.
Yup, idd, das een ideale manier om snelheid op te bouwen.

Als het wat te eentonig is, kun je nog een drumprogramma downloaden, en je eigen riffs telkens wat sneller spelen ofzo.
Ibanez GSR-200
Peavey TKO 115
Boss ODB-3
DOD Envelope Filter
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Madame Clapotis schreef:Hehe; speel eens een 33toerenplaat op 45toeren. :P
Sjesus uit welke tijd kom jij hahahahaha :wink:

Gewoon spelen zoals je nu doet, enkel zou ik geregeld de grens opzoeken en er ff over heen hikken.
Mee bassen met een plaat en zoals wombat zegt, van 8e naar 16 voor een korte periode en dan weer terug.
Het zal je opvallen dat je op een gegeven moment die 16es langer volhoudt dan in het begin.

Maar probeer ondanks alle snelheidwinsten die je zonder twijfel gaat boeken steady en accuraat te blijven.
Want dat is DE essentie van een bassist.

succes 8)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Madame Clapotis schreef:Hehe; speel eens een 33toerenplaat op 45toeren. :P
:oops: Heb ik vroeger nog gedaan om mijn snelheid wat op te drijven. Als je LP's afspeelde op 45 toeren moest je ook niet te veel transponeren : je moest gewoon alles een snaar hoger spelen en het klopte (alleen de "plucks" zaten op moeilijke plaatsen). Op een bepaald moment merkte ik dat ik Love Games van Level 42 kon reproduceren maar ik wou het nog sneller kunnen dus ik begon de LP versie sneller af te spelen op 45 toeren (mijn familie werd er gek van).
Deze blijft echter zelfs op gewone snelheid een aartsmoeilijke en je bent blij als het fingerstyle-stukje komt zodat je wat op adem kan komen.

https://www.youtube.com/watch?v=Dedy3x1SVFc
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Fender
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:40

Bericht door Fender »

Bij mij is er ingedreund dat snelheid gewoon vanzelf komt, hoe vaker je het liedje speelt.
Fender
Gebruikersavatar
livefastdieyoung
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:51

Bericht door livefastdieyoung »

Fender schreef:Bij mij is er ingedreund dat snelheid gewoon vanzelf komt, hoe vaker je het liedje speelt.
Das ook waar...

en mss er af en toe eens wat snellere nootjes ingooien...
Ibanez GSR-200
Peavey TKO 115
Boss ODB-3
DOD Envelope Filter
Gebruikersavatar
Mario
Berichten: 471
Lid geworden op: 04 jan 2008, 15:53

Bericht door Mario »

en als je echt geen zin hebt om je vingers te gebruiken, gebruik een plectrum, daar kan je wel behoorlijk vlug een hoge snelheid mee halen.
Het geeft wel een ander geluid, waar je van moet houden. In mn twee bands speel ik met pick maar op mezelf speel ik met mn vingers. Kwestie van smaak natuurlijk
I want something good to die for, to make it beautiful to live
Gebruikersavatar
VDBROEK81
Berichten: 544
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:45

Bericht door VDBROEK81 »

Volgens mij was de Topic Starter iemand die 4,5 maand speelt....dus dit lijkt me wat hooggegrepen zelfs op fingerstyle..
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Fender schreef:Bij mij is er ingedreund dat snelheid gewoon vanzelf komt, hoe vaker je het liedje speelt.
Toch lijkt me dit niet waar.

Ik denk dat wanneer je gaat joggen met 15 km per uur...
En je doet dit jaar in jaar uit, dat dit enkel resulteerd in een toename van je uithoudingsvermogen.
Maar dit wil niet zeggen dat wanneer je opeens je tempo opvoerd naar 25 km per uur dat je dat ook zomaar aan kunt!
Je bent opeens weer snel moe, en hebt de dag erna gegarandeerd spierpijn.

Als je vaak genoeg een nummer bast wordt het geheel steeds feillozer....correcter en kruipt de routine er in.
Maar je genereerd niet een benoemenswaardige snelheidstoename.
Je zult (in mijn ogen) de snelheid zelf moeten opvoeren.










denk ik :wink:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik denk dat het om de combinatie gaat. Door een nummer vaak te spelen, leer je het uit je hoofd, waardoor je niet meer na hoeft te denekn over wat je moet spelen. Je vingerzetting wordt bekend, er komt routine is. En dan ga je zelf het tempo opvoeren!!!

Hoe snel gaan we worden zeg! Ik vind joggen met 15 km/u toch wel erg rap.................................
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Mooi stukje van Baumgarten over snelheid : https://www.baumgarten.nl/basles3.html
Plaats reactie