Help Me please :P

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
sbrink62
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:00

Help Me please :P

Bericht door sbrink62 »

Heey iedereen,

Ik ben aan het beginnen met bassen. En eigenlijk wilde ik vcragen of iemand nog goede oefeningen of tips had voor me ??
Alles is welkome :)

Thx alvast,

Sam
Feel Tha Bass !!
Mr_JazzFunk
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2005, 09:23

Re: Help Me please :P

Bericht door Mr_JazzFunk »

sbrink62 schreef:Heey iedereen,

Ik ben aan het beginnen met bassen. En eigenlijk wilde ik vcragen of iemand nog goede oefeningen of tips had voor me ??
Alles is welkome :)

Thx alvast,

Sam
ik zou gewoon beginnen met toonladders,en net zolang spelen tot je ze kan dromen :D het is best irritand om het deheletijd te doen
maar het gaat je echt helpen
Its All About Tha Bass!
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

Let op je houding(je linker arm/pols/hand)
Dit kan je een hoop blessures helpen voorkomen
En probeer zoveel mogelijk "fret-per-finger" te spelen
Dus voor elke fret een vinger, dat wil zeggen dat je niet alleen de frets indrukt met je wijsvinger :P:P

En ja toonladders, altijd doen
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

de tip die ik zou willen meegeven is... zoek leuke en eenvoudige nummers... waarvan je de baslijn duidelijkhoort... en probeer deze na te spelen zonder tabs of zoiets.. zoek het gewoon even uit

ik denk hier aan
James Bond theme
U2-with or without you
Pennywise - brohym..

het zijn de banaalste nummers ooit... maar ze spelen wel leuk.. en het waren mijn 1ste nummers

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ben jij gelijk begonnen met het uitzoeken van nummers dan? Ik speel nu bijna een jaar maar kan dat echt nog helemaal niet hoor... Vind het echt heel lastig om goed te horen of wat is speel er nou echt bij past...
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ja gelijk de eerste dag, mn eerste tab geschreven.
Wicked Game van Him (Chris Isaac).
Maarja was wel een lastig nummer,ahum..

Anyway, gewoon toonladders en altijd voordat je gaat spelen 5 min. deze oefening

G----------------------------1-2-3-4
D-------------------1-2-3-4---------
A----------1-2-3-4------------------
E-1-2-3-4---------------------------

De F (1) op de E snaar is voor je wijsvinger, de Fis (2) voor je middelvinger en de G (3) voor je ringvinger en de Gis (4) voor je pink.

Zorg ervoor dat je al je vingers traint. Krijg je bij deze oefening kramp? Of als je de afstand (nog) niet red schuif dan een stukje naar rechts op.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Oh ja, nou, ik vind het erg moeilijk om een liedje uit te zoeken.
Ik speel op de "contrabas-manier" (of hoe dat ook heet), dus ik oefen meestal in de voorste drie vakjes, en dan speel ik die G met m'n pink en ringvinger bij elkaar. Veel mensen vertellen mij dat dit niet snel is enzo, maar als ik zie hoe snel mijn basleraar is met deze methode weet ik wel dat dat niet waar is. Het geeft gewoon ontzettend veel rust in je hand. Ik vind het wel een prettige manier van spelen. Zo'n beetje bij de tiende fret ga ik een vinger per fret spelen...
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Wat mij ontzettend heeft geholpen:

1: Een docent om je te helpen met je techniek en een zekere dwang op het uitzoeken van nummers te zetten.
2:Het kennen van de hals
Belangrijk zijn idd toonladders, maar je hebt er niet zoveel aan als je niet weet in welke akkoorden nummers geschreven zijn. Om jezelf het gezeik van het ook nog eens leren lezen van akkoordenschema's te ontnemen is toonherkenning (solfege) erg belangrijk. Dit kun je droog oefenen, of op de volgende manier:
3: De radio
Wanneer je techniek een beetje op peil begint te komen en je het gevoel hebt dat je de hals een beetje kent, zet dan de radio aan. Probeer een zender te vinden zonder al te veel reclame (hoewel je ook met jingles e.d. kunt meespelen) en speel met alles mee. Daarmee bedoel ik niet dat je de baslijnen on the spot uitpluist maar gewoon dat je probeert het arrangement en de klanken en akkoordkleuren probeert te herkennen en zelf in te vullen. Het meespelen met de radio helpt mijns inziens de volgende punten te verbeteren:
- Je oor
- Je solfege (onmiddelijk, of heel snel weten waar je moet zijn op de hals)
- Je kleurherkenning (het snel herkennen van een akkoordtype (majeur, mineur, 7, etc))
- Je techniek
- Het gaat onverhoopt gebeuren dat je iets tofs opvalt terwijl je aan het spelen bent, of omdat je zelf iets vets deed of omdat je iets tofs hoorde. Meteen proberen uit te voeren
- Snelle plaatjes, balads, hard-rock, 't komt allemaal langs op de radio. Zo kun je je techniek verbeteren ten aanzien van de verschillende stijlen en ten aanzien van tempos

Droog oefenen:
Minstens even belangrijk als je oor en je techniek is je timing. Koop voor 2 tientjes een metronoom. Zorg dat je een nummer, waar een duidelijk arrangement (akkoordwisselingen) en melodie in zit, van a-z kunt spelen. Ik zou zeggen under the bridge van de chilli peps ofzoiets. En oefen dat dan met de metronoom. Oerendsaai, maar strakheid is zo belangrijk. Wanneer je helemaal de macdaddy wilt zijn zorg dan dat je ook zonder drummer, dus met alleen de metronoom, kunt grooven als een dijk. (Nou is de groove van dijken mij nooit bijzonder opgevallen, maar je begrijpt wat ik bedoel :D )

Dus recap:
- Timing - metronoom
- Oor - radio, iemand achter een piano of ear trainers op internet (activebass.com)
- Techniek - docent, radio
- Actief luisteren en uitzoeken - eerst docent, dan radio of (cover)band

Ik hoop dat het helpt.

Succes,

T
Gebruikersavatar
Essy
Berichten: 491
Lid geworden op: 12 mei 2005, 22:55

Bericht door Essy »

U2-with or without you

Volgens mij is dat het enige ritme ofzo dat ik ooit heb gespeeld op een bas... :)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ja, maar het is wel een goede oefening om strak te leren spelen. Wil dat nummer echt gaan werken, dan moet de bas staan als een huis. Het baslijntje mag dan simpel zijn, veel bassisten onderschatten zo'n simpel lijntje gigantisch.
Gebruikersavatar
Essy
Berichten: 491
Lid geworden op: 12 mei 2005, 22:55

Bericht door Essy »

Het was met zo'n project met school en ik speelde op een bas van een oudleerling van m'n school dus ik heb geen idee of de snaren goed waren. Maar ik oefen dat deuntje weleens op de accoustische gitaar van m'n pap (die eens een keer heel nodig gestemt moet worden...).
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Tip:
Download Guitar Pro.
En zoek oefen mee met intelligente baslijntjes.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.mysongbook.com/files/-/-4277 ... eights.gp4
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
sbrink62
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:00

Thx

Bericht door sbrink62 »

Heey allemaal,

Sorry dak zo laat reageer, maar k was weg ... :(
Heey allemaal bedankt voor alle reacties.... K ga der zeker aan werken .... Heeft iemand nog leuke tabs met loopjes voor me ?? Of zal ik gewoon meteen met nummers mee spelen ??

Ik kan overigens al een aantal nummers ..... Nja nummers ...
Deze zijn het:
- Peter Gun Theme ( Bleus Broters )
- Beautiful Day, With or Without you, Desire, In a little while - U2
- Scientist - Coldplay
- This Love - Maroon 5
- Fijne verjaardag
- Summer nights - grease...
En nog een paar ;)

Maar tips altijd we3lkome (A) ??

Houdoee ;)
Feel Tha Bass !!
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

muse - feelin good en muscle museum

:)

voor tabs www.mxtabs.net
Plaats reactie