Vraagjes over Tappen, Harmonics,en Dream Theater

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janteert
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jun 2004, 17:05

Vraagjes over Tappen, Harmonics,en Dream Theater

Bericht door janteert »

‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍ ‍‍,
Laatst gewijzigd door janteert op 17 okt 2016, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Vraagjes over Tappen, Harmonics, de Flea-Slap en Dream T

Bericht door Niels »

janteert schreef:Welke nummers zijn eventueel toch te spelen?
Ik denk de meeste nummers die niet te hoog gaan en geen rare flageoletten gebruiken op de C snaar wel. Noten lager dan E kun je gewoon een octaaf hoger spelen. Erotomania en Another Day kun je eens proberen, die gaan zeker weten prima op 4-snarige bas. Verder volgens mij alle nummers van When Dream and Day Unite. In het boekje van dat album staat Myung namelijk - ongelofelijk fout :lol: - met een 4 snarige Stingray op de foto. Maarja, het zijn misschien niet de nummers die je wilt spelen.
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Ik heb een clipje van John Myung gedownload, waarin hij een oefening laat zien om zijn 3 vinger techniek te oefenen. Houdt het volgende in:

Eerst een pentatonische toonladder over alle 6 de snaren, met afwisselend wijs- en middelvinger, en daarna dezelfde ladder met wijs- en ringvinger. Uiteindelijk bij elkaar stoppen, en dan heb je heel veel snelheid.
Roelof
christophe
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mar 2005, 15:09

Bericht door christophe »

6 o'clock kan makkelijk op 4-snaar, alhoewel het iets vlotter speelt op 6.

Als je met harmonics wil spelen is het al interessant als je weet welke harmonics waar liggen. Op fret 5 heb je bvb dezelfde noot als de open snaar (enkele octaven hoger)
Fret 4 is een terst hoger dan de open snaar, juist na fret 3 vind je de kwint, etc etc
akkoorden tappen is een goed begin
vb
wijsvinger LH 12de fret E-snaar
wijsvinger RH 14de fret A-snaar
middenvinger RH 14de fret D-snaar
ringvinger LH 12de fret G-snaar

vormt Em akkoord
verplaats de ringvinger RH naar fret 13 op G-snaar en je hebt EMaj

doublestops zijn ook goede oefeningen
vb grondnoot met LH en kwint + octaaf met RH
of grondnoot met LH en terts + septiem met RH

etc etc


3-vinger techniek vind ik persoonlijk niet nodig om snelheid te halen, luister maar eens wat Jaco deed met 2 vingers en James Jamerson met 1 vinger :shock:
Vigier Passion II custom 6-string | F-bass BN5 Custom | SWR Mo'Bass | SWR Goliath II | SWR Son of Bertha | www.subliminal.be |
Gezocht: SWR Mo'Control footswitch
urezna
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2005, 13:36

Bericht door urezna »

ik vermoed dat Myung op Images & Words ook nog op 4 snaren speelde, al weet ik dat niet zeker. maar een lage B werd daar nog niet gebruikt...
Plaats reactie