Contrabas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 180
Lid geworden op: 18 okt 2003, 20:33

Bericht door Sander »

Klinkt als een klok?
„Het ergste moet nog komen."

"Het publiek is zo onnozel, dat het liever het nieuwe dan het goede leest."

Arthur Schopenhauer
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Zo'n grote klok bovenin een kerk klinkt wel hoor! (Waar volgens mij het gezegde vandaan komt) :wink: 8) :lol:
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Bo
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2003, 19:25

Bericht door Bo »

kheb ook wel eens op zo'n boomstam gespeeld... was best lachu... plukken lukt wel... maar da slappen?!?!? :? :lol:
Is niet echt een instrument voor mij... ook al ben ik claypool-fan
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Kheb ook een paar jaar zo'n Grote Viool bespeeld en vond dat op een gegeven moment gewoon niet meer klinken voor mijn persoon... UITERAARD heeft dat te maken met het feit dat ik nou niet bepaald de allerbeste contrabas in z'n soort had, maar nog meer omdat het niet langer paste bij de muziek die we speelden. Eigenlijk waren we geëvolueerd (wow! :lol: ) van een soort rockabilly-blues trio (en ja, met slappen dus) naar een 70ies rock meets Texas Bluesband en daar kan ik vrij weinig in met z'n hondenhok!
Maarre, ik ga ooit (als ik oud, krom en doof ben) echt wel weer zo'n beest kopen en op de 'oude lullen-tour' - overigens met alle respect voor de contrabassisten alhier...en dat is écht wél gemeend!
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

ik heb een poosje les gehad op contrabas en strijk. je moet ontzettend opletten op je intonatie(vibrato, staccato en de hele teringzooi), met versterking is het lastig en je krijgt ongelooflijke eeltklauwen (beide wijsvingers vooral). leuk voor posers (waarvan ik de naam niet hoef te noemen)

weet waar je aan begint!

groeto
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Klopt, veel mensen beginnen contrabas te spelen omdat het er cool uitziet. Dat is ook zo! Ik zal eerlijk zeggen dat dit voor mij één van de redenen was dat ik contrabas ging spelen. De andere reden was de sound. Geweldig lekker ouderwets en laag, met een dikke douw...heel vet. Groot minpunt vind ik alleen dat een contrabas over het algemeen niet strak klinkt en wat minder handelbaar is als het gaat om het creëren van je sound. Als je harder wilt spelen qua volume gaat het al snel mis en een contrabas matcht niet echt lekker met stompboxen...en voor studiowerk is een contrabas lastig in de eindmix door al dat sublaag. Aan de andere kant is nu juist dat pure het mooie aan een contrabassss. Vandaar dat ik er ooit wel weer aan ga.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
TallDude
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2004, 23:15

Bericht door TallDude »

In mijn band gebruiken we de contrabass veel bij intro's ed omdat het dan de basgitaar nog niet stoort. Je krijgt helaas een heel slecht geluid als je deze 2 instrumenten wilt mixen en idd, is de c-bas dan niet strak genoeg.
Bass Fisher
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2004, 14:46

Bericht door Bass Fisher »

Essentieel voor een succesvolle switch naar de contrabas is te beseffen dat er geen "shortcuts"zijn. Ik bedoel dit op verschillende manieren:

1. Financieel: een goede contrabas zal je nooit ergens goedkoop op een rommelmarkt aantreffen. Nog meer dan bij basgitaren geldt, dat goedkoop duurkoop is en een goede bas nou eenmaal minimaal 2000 euro kost. Koop overigens NOOIT een contrabas in een muziekwinkel! Het personeel heeft er gewoon geen verstand van. Ga kijken bij een bonafide basbouwer/handelaar, bv. Rene Zaal in Bemmel (bij Nijmegen) of Schuringar (Atelier voor Contrabas) in Amsterdam. Als je alleen op een slechte bas hebt gespeeld, geeft dit al snel het idee dat contrabasspelen onmogelijk is. Goedkoop alternatief is een triplexbas met EEN EBBEN TOETS en GOED AFGESTELD DOOR EEN ECHTE BASBOUWER. Beide zijn essentiele voorwaarden!!!

2. Speeltechnisch: plakken van stickertjes op posities kost je op de lange duur veel meer tijd om goed te leren intoneren. Zo moeilijk is het trouwens ook weer niet. Ga altijd in het begin naar een leraar, of koop op z'n minst een goed boek: "Intonation Plus" (ik weet even de schrijver niet meer, de uitgever is Hal Leonard) laat je alle posities zien en oefenen.

3. Wees bereid om ook in het verdere beloop van je contrabascarriere geld te moeten uitgeven. Uiteindelijk komt in elke contrabas wel een keer een scheur, en regelmatig afstellen blijft noodzakelijk. Ook versterking en snaren zijn niet goedkoop. Als je eenmaal een contrabas hebt, besef je wat een makkie je hebt met het onderhoud van je electrische bas, en hoe goedkoop die eigenlijk zijn. Het is goed om eens met bv. een saxofonost tepraten: hun instrumenten zijn ook al snel 2000 euro en moeten regelmatig gereviseerd worden.

Ik hoop dat dit helpt.[/i]
Plaats reactie