Akoestiche bas.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Akoestiche bas.

Bericht door Maarten »

Beste mensen,

Ik zoek een 5 snarige semi-akoestische bas. (dus die je ook op een versterker aan kunt sluiten). Hij moet lekker warm klinken.
Ik ben geen beginner, dus een beetje goede. Ik heb wat zitten rondneuzen maar echt veel is er niet. Weten jullie wat?
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Ik heb een epiphone el capitan 5 string fretless.
Hij klinkt best goed onversterkt, alleen is de lage b toch niet echt een snaar die acoustisch mooi doorkomt.
Als je hem inplugt vind ik hem wel oke (kan beter), brede toonregeling en anti-feedback knop.
Toch is mijn mening dat er maar weinig acoustische basgitaren zijn waarvan de lage b echt bruikbaar is...ik heb er zelf nog nooit een gezien..iemand hier wel?..Meestal blazen de (zeker western-)gitaren er vaak royaal overheen, en als er dan nog bij gezongen word door enkele beschonken vrienden en vriendinnen komt toch meestal het versterkertje weer de kamer in....

Ik gebruik hem meestal gewoon om te pingelen op de bank voor de tv en op de verloren kleine momentjes tussendoor.Grijpen-spelen-wegzetten.
Daar vind ik hem wel geschikt voor.

Wel krijg je er veel kracht van, omdat hij best lomp speelt.
Ik denk de beste acoustische bas is toch een contrabas, maar das nix voor mij....
Ik heb laatst op een takamine b10 gespeeld, een soort kruising tussen contrabas en basgitaar (rond fretboard,f gaten) en die klonk megagoed!!
Maar zelfs deze (check de prijs eens in euros,ik schrok ervan) zal op een feestje of buiten in het park op het grasveld slecht te horen zijn........
Probeer er eens een paar uit (er zijn er nooit veel op voorraad jammergenoeg) en laat me eens weten wat jij er zelf van vindt....Ik denk dat je meer plezier hebt van een 4 snaar.....Elektrisch ga ik ook voor de 5!!!
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Bericht door Maarten »

bedankt voor je reactie.
Ik wil hem ook voor optredens gebruiken.
Bij nathan east's zn bas klinkt het heel mooi.
Ik ga een s uitzoeken watvoor een hij heeft.
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Bericht door Maarten »

2 vragen:
Weet iemand wat voor akoestische bas Nathan East heeft?
Heeft iemand ervaringen met Fenders akoestische zwarte bas?
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Dat die B slecht te horen is kun je weinig aan doen denk.. 31hz is niet echt voort te brengen uit zo'n relatief klein klankkastje.. Denk dat de meeste akoestische 5snaren dit wel zullen hebben..
Maarten
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2004, 20:55

Bericht door Maarten »

Op de dvd van Eric Clapton, One more car, one more rider (RETEGOEDE DVD TROUWENS) klinkt ie prima.
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Wheezl schreef:Dat die B slecht te horen is kun je weinig aan doen denk.. 31hz is niet echt voort te brengen uit zo'n relatief klein klankkastje.. Denk dat de meeste akoestische 5snaren dit wel zullen hebben..

precies!
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 okt 2003, 10:47

Bericht door Willem »

Ik heb ook die El Capitan 5 str fretloos. Daar heb ik dan -om het allemaal nog wat erger te maken- vette flatwoundjes opgezet. Ik gebruik 'm keihard live en geluidslui zijn er telkens weer helemaal nat van. Die doen er altijd alles aan om hem zo geweldig mogelijk te laten klinken. Ze vinden het altijd een geweldig ding. Ik gebruik 'm alleen voor de akoestische nummers in de set. Elektrisch speel ik op 4 str Alembics met Elixers, dus als ik die El Capitan pak is het even heeeel wat anders. En dat is nu juist zo tof. Het ding is wel een beest van een kast. Als ik foto's terugzie denk ik altijd: Wat is die bas grooot! kijk anders even zelf op www.r31l.nl

't Is echt een gaaf ding.
Rob Allen Solid-4
Epiphone Jack Casady
Epiphone El Capitan, 5-str fretless
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Maarten schreef:Op de dvd van Eric Clapton, One more car, one more rider (RETEGOEDE DVD TROUWENS) klinkt ie prima.
Might be, maar dat is een dvd.. Om die bas op die DVD te krijgen zal er toch een microfoon bij hebben moeten gestaan, of zal het een en ander uitversterkt moeten zijn..

In beide gevallen is er dus geen sprake meer van een lage b die zich door middel van een klankkast zo door de lucht moet kunnen verspreiden om op te kunnen boxen tegen een gitaar en/of andere instrumenten..

Er zullen vast wel een paar akoestische bassen zijn met een mooie B hoor, daar niet van.. Die zullen heel erg groot zijn, en ook heel erg duur.. Maar het blijft gewoon een feit dat lage frequenties zich moelijker laten uitversterken, zei het electronisch of akoestisch... Daarom is de origenele bas (lees contrabas) ook zo groot, en werd die pas kleiner toen de electrische basgitaar werd uitgevonden..
Gebruikersavatar
RoyStar
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2003, 16:37

Bericht door RoyStar »

Amigo,

Ovation Celebrity Deluxer bass MDC-5 snaar. List prijs: €999 (althans in 2003). erg goed aparatski.

ciao
Basses: Ibanez SR5000SM 1998 / Ibanez SR705
Amp: Ashdown MAG 300 + 2x 10" combi / Ashdown MAG 410T (4x 10" cabinet)
Stings: Elixer
Studio: Sonar Platinum / Tannoy Reveal Monitors / Focusrite Scarlett 2i2 / Beyerdynamic + Sennheisser headphones
Gebruikersavatar
Zbass
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 feb 2006, 00:49

Bericht door Zbass »

Crafter maakt goede 5-snarige akoestische bass. Ze maken ze in verschillende dieptes (de body). Ik heb er zelf een met ondiepe kast die me heel goed bevalt. Fotootje op https://www.markzandveld.com.
Plaats reactie