Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BijtBas
Berichten: 892
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:57

Bericht door BijtBas »

frakke schreef:Marthais schreef:
voor wat staat de J en de P voor
wat is het verschil met de 2 weet eigenlijk zelf niet dewelke ik heb

Je zou toch uit de foto's moeten kunnen opmaken wat voor bas een J is

euhhhhhhh nee aan wat kan je het dan zien?????

kan er iemand het verschil beschrijven kwa geluid,bespeelbaarheid enz

alvast bedankt
Zoek een beetje rond op het forum ;)

Allereerst is de Body vorm verschillend, en de elementen. Daar kan je het aan zien!

Een Jazz is feller, helderder en naar mijn smaak een beter funk geluid (niet aannemen, er zijn het er veel niet met me eens) Ook heeft een Jazz een veel dunnere hals.. De Jazz Bassen zijn iets sneller dan Precision bassen (Omdat Jazz..)

Een precision (zelf weinig ervaring mee) Gaat veel dieper qua geluid, iets meer punch en ook heel geschikt voor funk. Het geluid is naar mijn idee ook wat donkerder.
De hals is veel dikker dan die van een Jazz. Voor de rest heb ik geen verstand van P basses!

Aan de kenners: Correct me if i'm wrong..

Hopelijk heb je hier wat aan. :wink:
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Afbeelding
Afbeelding
8) al zitten er nu wel wat deukjes in en zit de hele body onder het bloed :P moet 'm binnenkort maar eens schoonmaken
en de Squier is momenteel een beetje kapot.. tijdens de videoshoot vloog me de schroef van de strap uit de bovenste hoorn, ging het element stuk en brak er een stemmechaniek af :S
Gebruikersavatar
frakke
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:18

Bericht door frakke »

BijtBas schreef:
frakke schreef:Marthais schreef:
voor wat staat de J en de P voor
wat is het verschil met de 2 weet eigenlijk zelf niet dewelke ik heb

Je zou toch uit de foto's moeten kunnen opmaken wat voor bas een J is

euhhhhhhh nee aan wat kan je het dan zien?????

kan er iemand het verschil beschrijven kwa geluid,bespeelbaarheid enz

alvast bedankt
Zoek een beetje rond op het forum ;)

Allereerst is de Body vorm verschillend, en de elementen. Daar kan je het aan zien!

Een Jazz is feller, helderder en naar mijn smaak een beter funk geluid (niet aannemen, er zijn het er veel niet met me eens) Ook heeft een Jazz een veel dunnere hals.. De Jazz Bassen zijn iets sneller dan Precision bassen (Omdat Jazz..)

Een precision (zelf weinig ervaring mee) Gaat veel dieper qua geluid, iets meer punch en ook heel geschikt voor funk. Het geluid is naar mijn idee ook wat donkerder.
De hals is veel dikker dan die van een Jazz. Voor de rest heb ik geen verstand van P basses!

Aan de kenners: Correct me if i'm wrong..

Hopelijk heb je hier wat aan. :wink:
ok thanks

heb een J

P staat mij geluid meer aan!!!

had al een mooie gezien!!!!
https://www.soundslive.co.uk/product~nam ... D~8773.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Grts Frank.
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Da's een P/J configuratie. Volgens sommigen het beste uit beide werelden.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ja, dat zijn meestal de mensen die ze willen verkopen. :wink: Het is gewoon anders, als ze op zo'n bas beide elementen tegelijk gebruikt klinkt het heel anders dan een J of een P.

@ frakke; Niet elke bas is per definitie een P of een J hoor! Er zijn massa's andere bassen, waaronder de Yamaha die je plaatste.
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Hans58 schreef: Afbeelding
Ha, die body uit Den Helder! Ik zag er ook een leuk projectje in maar onder voortdurende mentale en fysieke martelingen van mevrouw Dennizz toch maar van de koop afgezien. Nu kan ik niets in dit topic plaatsen :nono:

Edit:Rund dat ik ben, helemaal vergeten, mag deze ook? Vorm van de body is een P :mrgreen:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennizz op 02 nov 2008, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Ik zag m ook en wilde 'm misschien als een projectje wat ik wil gaan gebruiken als profielwerkstuk (NT).

Jammer, destijds een op Ebay scoren.
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

evhest schreef: De enige bas die z'n leven hier in huis honderd procent zeker is:
Afbeelding
:love:
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik kan niet zeggen dat ik ze nooit geprobeerd heb :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Wat een eer, een topic gewijd aan een uitspraak van mij tijden geleden!

Maar ik wordt nog altijd elke nacht met zweetdruppeltjes wakker van wat ik jaren geleden heb gedaan. Een prachtige fretloze natural Precision uit 1979 met een donkere hals. Ik heb hem ingeruild op een gitaaramp ik kon er echt weinig mee worden, te hoog gegrepen. Maar wat een fraai instrument (zie onder).... zo eentje was het, behalve de body kleur dan. U snap. :)

Afbeelding

Er is nog hoop voor me: als ik die Jazz (vd End) in een amp druk, voel ik me thuis bij het douwende van het halselement. Ik heb eens een vette 'oude' P bespeeld van hem, wat een droomgeluid. Zo'n ding in de kamer, dat zou helemaal super zijn. We zien nog wel eens hoever we komen..
Laatst gewijzigd door Dr Teng op 02 nov 2008, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Dennizz schreef:
Hans58 schreef: Afbeelding
Ha, die body uit Den Helder! Ik zag er ook een leuk projectje in maar onder voortdurende mentale en fysieke martelingen van mevrouw Dennizz toch maar van de koop afgezien. Nu kan ik niets in dit topic plaatsen :nono:
Mevrouw Hans58 vroeg "heb je nog geen bod gedaan dan?" toen ik haar over dit stukje eh, projectbasis vertelde (ze dacht dat-ie op MP stond).
Nou moet ik het natuurlijk niet te gek maken, maar de tijd dat hier de opmerking "je kunt toch maar op 1 bas tegelijk spelen?" hoogtij vierde ligt inmiddels wel achter ons. :wink:

@ De Teng: Je hebt de P-ers een grote dienst bewezen met je uitspraak. Ik heb 'm met graagte in m'n onderschrift gezet! 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Hans58 schreef:Die is bijzonder smakelijk!! 8)
JAHAAAAAAA...:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: ik weet het...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

gothax schreef:Afbeelding
Die is ook mooi! :love:
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 964
Lid geworden op: 08 jun 2007, 15:52

Bericht door reddoortranscendence »

Hoe zit het met typen split-coil elementen kwa eigenschappen?
Ik had er goedkope opzitten en heb die vervangen door DiMarzio, het vage, beetje ongedefineerd geluid heeft daarmee plaats gemaakt voor een dieper en helderder geluid.
Lijstje maken?

"It's too bad she won't live! But then again, who does?" ... Gaff
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

@Hans
1: uiteraard graag gedaan, ik meen het nog steeds.
2: als je zo'n vrouw hebt, moet je daar als muzikant heel blij mee zijn! Mijn huidige vriendin zei trouwens bij Kees Dee als eerste 'ja, doe maar' toen ik de '79 P wilde kopen. Daar ga ik ook nooit bij weg, dat snap je. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie