fender pa 135

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
brampk8
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 mar 2007, 12:01

fender pa 135

Bericht door brampk8 »

Omdat ik over wil stappen naar buizen, ga ik morgen een fender pa 135 ophalen. ik heb er al eens mee gespeeld (over pa speakers) en vond dat heerlijk klinken, zowel met bas als met gitaar.

Het is oorspronkelijk een pa versterker met 4 aparte inputs en reverb. Er zitten twee outputs op, die ieder minimaal 8 ohm moeten hebben.
Ik wil em na laten kijken, nieuwe buisjes, doormeten etc.


Mijn vragen:

- Kan ik slechts 1 output gebruiken? Welke ohmage zou t cabinet dan moeten hebben?

- Ik heb liever 1 output dan 2, is dat te modden?

- Wat voor speakercabinet raad je er bij aan? (ik ben zelf erg benieuwd naar de combi met een ampeg koelkast).

- Ik wil em zowel voor bas als voor gitaar gebruiken (bas is belangrijkste; gitaar is voor uitwerken van dingetjes in oefenruimte), is er een cabinet te verzinnen die met beide goed overweg kan?
Stel nou dat ik de twee outputs zo laat, kan ik dan twee cabinetten aansluiten, 1 voor bas en 1 voor gitaar, die ik dan vervolgens met een a/b switch oid aan en uit kan zetten?

- zou t mogelijk zijn twee of drie inputs door te lussen om zo een soort van high-gain kanaal te krijgen?

Wat zijn andere issues die ik in ogenschouw zou moeten nemen bij zo'n oudje?
1983 Squier JV JBass 62
???? Pedulla Rapture SB4
1982 Squier JV Stratocaster 62
1982 Ibanez LR10
2012 Martin 00028 VS
Fender PA 135
SWR Henry 8x8

Sold:
1983 Squier JV Pbass 57
1983 Squier JV Pbass 62
Aguilar GS 112
Marshall DBS 7400
Gebruikersavatar
yhcmarc
Berichten: 3490
Lid geworden op: 20 apr 2005, 10:43

Bericht door yhcmarc »

Over de 1 output:
Yep, but according to the schematic the two output jacks actually are just paralleled off one tap, in which case a single 4 ohm cab will work fine. I suggested that the OP take the amp to his tech and double check this, which he is going to do.
Laat het ff checken voor de zekerheid zou ik zeggen. 1 4Ohm cab zou kunnen of 2 8Ohm cabs.

Een cab die voor zowel bas als gitaar geschikt is, kijk eens naar een fender bassman 4x12.
https://perimeteraudio.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.reverbnation.com/herder/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://feast.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Schema

De outputs zitten net als andere fenders parallel. Dus 1x 4 ohm.

Verder leuke amp. Wel silverface dus alsjeblieft zet die (*^%*&%&^*&(%(*^*( bias knop om naar een echte!

Oh, en volgens mij werkte deze amp het liefst met een gebalanceerd input - line level. Dus het gebruik van een externe preamp leverde goede resultaten op!
Gebruikersavatar
brampk8
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 mar 2007, 12:01

Bericht door brampk8 »

dank dank dank!
damn, jullie zitten toch wel in een andere league dan ik, geloof ik.. :D

ik kan dus gewoon 1 cabinet aansluiten op 1 input en die andere ongebruikt laten?

wat bedoel je met die bias? Ik weet half wat het is maar heb geen idee wat je hier bedoelt.

Als ik nu een externe preamp gebruik, versjachel ik dan niet de hele sound waar het me in de eerste plaats om te doen was? Vond hem al aardig lekker vol klinken. Wat voor voordelen zou het hebben om er een externe preamp op aan te sluiten?

Nog iets. Zet je een eq bij voorkeur voor je preamp of erna? en indien erna..is dat er dan in te klussen bijv. dmv. een effectsloop?

Bernardduur...doe jij ook dit soort projecten?
1983 Squier JV JBass 62
???? Pedulla Rapture SB4
1982 Squier JV Stratocaster 62
1982 Ibanez LR10
2012 Martin 00028 VS
Fender PA 135
SWR Henry 8x8

Sold:
1983 Squier JV Pbass 57
1983 Squier JV Pbass 62
Aguilar GS 112
Marshall DBS 7400
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

brampk8 schreef:dank dank dank!
damn, jullie zitten toch wel in een andere league dan ik, geloof ik.. :D

ik kan dus gewoon 1 cabinet aansluiten op 1 input en die andere ongebruikt laten?

wat bedoel je met die bias? Ik weet half wat het is maar heb geen idee wat je hier bedoelt.

Als ik nu een externe preamp gebruik, versjachel ik dan niet de hele sound waar het me in de eerste plaats om te doen was? Vond hem al aardig lekker vol klinken. Wat voor voordelen zou het hebben om er een externe preamp op aan te sluiten?

Nog iets. Zet je een eq bij voorkeur voor je preamp of erna? en indien erna..is dat er dan in te klussen bijv. dmv. een effectsloop?

Bernardduur...doe jij ook dit soort projecten?

Zorg er wel voor dat die ene cab 4 ohm is.

De bias is hier een manier om je eindbuizen "klaar" te maken om te versterken. In de CBS tijd moest er flink gesneden worden in de kosten en de bias die toen ontwikkeld is maakte het mogelijk iedere eindbuis (mits goede type) erin te gooien en deze via een balansknop af te stellen op de juiste voltages. Helaas is dit concept erg erg erg slecht en werkt het in duo's of trio's waardoor je nooit het beste uit je amp kan halen. Gelukkig zijn push pull eindtrappen zoals deze erg vergevend dus klinken doet het altijd; goed klinken is een tweede.

De orginele bias (blackface) biaste 1 buis op de juiste voltage. Omdat je de buizen matcht kun je ervan uitgaan dat de buizen gelijk aan elkaar zijn en als je er dus 1 biast is de rest dat ook.

Je zou op zich het geluid een beetje anders kunnen krijgen met een preamp maar de key sound blijft gelijk. Voordeel zal een luider geluid zijn.

Oh, en wat voor projecten bedoel je>?
Gebruikersavatar
brampk8
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 mar 2007, 12:01

Bericht door brampk8 »

ah ok,
ik las wel overal dat die blackfaces lekkerder klonken, maar wist niet wat het verschil was. Is dus om te bouwen?

Ik zie deze versterker echt als een mooi platform om wat dingen aan te veranderen (en buiten dat moet ie ook effe schoongemaakt en opgeknapt worden). Ik kan dat zelf echter niet. Als jij dat kan kunnen we misschien eens overleggen wat de mogelijkheden zijn, wat t zou moeten kosten etc?
1983 Squier JV JBass 62
???? Pedulla Rapture SB4
1982 Squier JV Stratocaster 62
1982 Ibanez LR10
2012 Martin 00028 VS
Fender PA 135
SWR Henry 8x8

Sold:
1983 Squier JV Pbass 57
1983 Squier JV Pbass 62
Aguilar GS 112
Marshall DBS 7400
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

brampk8 schreef:ah ok,
ik las wel overal dat die blackfaces lekkerder klonken, maar wist niet wat het verschil was. Is dus om te bouwen?

Ik zie deze versterker echt als een mooi platform om wat dingen aan te veranderen (en buiten dat moet ie ook effe schoongemaakt en opgeknapt worden). Ik kan dat zelf echter niet. Als jij dat kan kunnen we misschien eens overleggen wat de mogelijkheden zijn, wat t zou moeten kosten etc?

Aha, nu snap ik t!

Als ik t schema zo zie kan ik 4 punten zien die je kan veranderen om naar blackface style te komen:
- fase draaier. Die is nu erg erg braaf.
- Reverb; 1 condensator wegknippen
- Bias veranderen

Hij heeft al de juiste PSU zo te zien

De kosten hiervan zijn niet hoog (denk een euro of 15 / 20). Wat wel op kan lopen zijn nieuwe buizen. Ik weet niet hoe lang de buizen er al in zitten en of ze bv al gematcht zijn.......
Gebruikersavatar
brampk8
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 mar 2007, 12:01

Bericht door brampk8 »

Ik heb de versterker voor bijna niets gekocht, dus vind het niet erg om er wat geld in te steken.
Nieuwe buizen lijkt me sowieso een goed idee, heb jij suggesties? Ik heb wel eens gehoord dat buizen van hetzelfde type maar van verschillende fabrikanten nogal verschillend kunnen klinken.

Ik heb ook gehoord dat het bij die ouwe speeltje een goed idee kan zijn om de caps (capacitors neem ik aan?) te vernieuwen..weet er het fijne niet van.
Ook is de zekeringhouder doorgelust, dat moet ook veranderd worden. Al met al moet hij gewoon even goed nagekeken en doorgemeten worden.

De gitarist uit mn band heeft er trouwens ook een en die wil er ook wat dingen aan laten doen, (ook doormeten, buizen, caps, misschien wat mods etc) dus als je er zin in hebt.....
1983 Squier JV JBass 62
???? Pedulla Rapture SB4
1982 Squier JV Stratocaster 62
1982 Ibanez LR10
2012 Martin 00028 VS
Fender PA 135
SWR Henry 8x8

Sold:
1983 Squier JV Pbass 57
1983 Squier JV Pbass 62
Aguilar GS 112
Marshall DBS 7400
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

brampk8 schreef:Ik heb de versterker voor bijna niets gekocht, dus vind het niet erg om er wat geld in te steken.
Nieuwe buizen lijkt me sowieso een goed idee, heb jij suggesties? Ik heb wel eens gehoord dat buizen van hetzelfde type maar van verschillende fabrikanten nogal verschillend kunnen klinken.

Ik heb ook gehoord dat het bij die ouwe speeltje een goed idee kan zijn om de caps (capacitors neem ik aan?) te vernieuwen..weet er het fijne niet van.
Ook is de zekeringhouder doorgelust, dat moet ook veranderd worden. Al met al moet hij gewoon even goed nagekeken en doorgemeten worden.

De gitarist uit mn band heeft er trouwens ook een en die wil er ook wat dingen aan laten doen, (ook doormeten, buizen, caps, misschien wat mods etc) dus als je er zin in hebt.....

Ah, een full job; heerlijke dingen. Zou er graag voor je naar willen kijken en hem dan helemaal goed maken! Soorten buizen en zo kan ik je veel meer over vertellen..... wil die andere amp ook wel onder handen nemen!
dejohan

Bericht door dejohan »

brampk8 schreef:Ik heb de versterker voor bijna niets gekocht, dus vind het niet erg om er wat geld in te steken.
Nieuwe buizen lijkt me sowieso een goed idee, heb jij suggesties? Ik heb wel eens gehoord dat buizen van hetzelfde type maar van verschillende fabrikanten nogal verschillend kunnen klinken.

Ik heb ook gehoord dat het bij die ouwe speeltje een goed idee kan zijn om de caps (capacitors neem ik aan?) te vernieuwen..weet er het fijne niet van.
Ook is de zekeringhouder doorgelust, dat moet ook veranderd worden. Al met al moet hij gewoon even goed nagekeken en doorgemeten worden.

De gitarist uit mn band heeft er trouwens ook een en die wil er ook wat dingen aan laten doen, (ook doormeten, buizen, caps, misschien wat mods etc) dus als je er zin in hebt.....
Welk merk eindbuizen zitten er in? Als het ouwe RCA's zijn ofzo hoef je ze zelfs niet noodzakelijk te vervangen. Die dingen durven na tig jaar gebruik nog weleens goed te klinken (mits goeie bias enzo). Niet altijd, maar het gebeurt. Preampbuisjes zijn doorgaans wel nodig.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: fender pa 135

Bericht door we tigers »

Dit topic eens even nieuw leven inblazen...

Simpele vraag waar ik slechts moeilijk antwoord op kan vinden online:
Ik heb een Fender PA 135. Kan die ook draaien met een enkele 8 ohm cab?
Ik lees tegenstrijdige verhalen:
nee.
ja.
Als je hem in de rechter uitgang doet en de linker leeg laat.
Als je hem in de linker doet, en in de rechter een dummy plug.

Ik wil het weten omdat ik op het punt sta een ander cabinet te kopen en die is 8 ohm.
Aan de achterkant staat er bij elke uitgang minimaal 8 ohm, waardoor je weer denkt dat het sowieso geen probleem hoeft te zijn.
Afbeelding

Hier zie je het schema:
https://www.thetubestore.com/lib/thetube ... ematic.pdf

Wie weet het juiste antwoord?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Re: fender pa 135

Bericht door Jerome »

Hij heeft maar 1 output op de eindtrafo naar de speaker outs, dus hij is 4 ohm of 8 ohm (dit kan een tech voor je nameten) en niet allebei. Gezien dat er twee outputs op zitten en daar 8 ohm minimum op staat denk ik dat ie 4 ohm is, maar een mismatch klinkt in mijn ervaring altijd lelijk op bas dus je kan het beter even laten nameten.

De Bassman 135 heeft twee outputs op de trafo en die schakelt op de output jacks voor de juiste impedantie.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: fender pa 135

Bericht door cluseau »

De PA135 heeft dezelfde eindtrap en uitgangstrafo als een twinreverb en is 4 Ohm. Gebruik je dus een cab dan is deze ideaal 4 Ohm. Je mag ook twee cab's gebruiken van 8 Ohm omdat de jack's intern parallele staan.

Owja, op een enkele 8 Ohm werkt hij ook maar het heeft invloed op je geluid en het maximale vermogen wordt niet gehaald. Verder kan het geen kwaad. Het gebruik van een dummy zou als je een heel scherp gehoor hebt kunnen bijdragen aan de kleuring maar verder sta je alleen maar warmte te verstoken.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: fender pa 135

Bericht door Rieno »

Om dit nog even te visualiseren:

Afbeelding
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: fender pa 135

Bericht door we tigers »

Wat voor invloed zou het hebben op het geluid (afgezien van wat minder vermogen)?
En is het iets dat is te modden?
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Plaats reactie