Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

dejohan schreef:Ja ik ga hem toch houden denk ik. Hij klonk laatste nogal slecht, maar daarna de bias gechecked, en toen ontdekt dat hij echt veels te koud stond gebiased. Nu klinkt hij duizend keer beter.
Btw: het feit dat hij te koud stond was omdat ik aan die "tube balance" en "hum balance" knoppen had zitten draaien, dat beinvloed je bias blijkbaar nogal hard.
Dus die knoppen (die dienen om de ruis in je versterker te verminderen, gewoon draaien tot je zo weinig mogelijk ruis hoort) mag je eigenlijk alleen bedienen als je aan het biasen bent.

Maar een ampeg komt er ooit ook aan.

Hoe heb je gebiased?

Hum balance is een virtuele aarde tussen de AC heater draden. Dit gaat hum tegen
De tube balance is een manier om 2 verschillende buizen (dus niet gematcht) te gebruiken.

Silverfaces kunnen worden gebiased door de bias weerstand te verhogen of te verlagen
dejohan

Bericht door dejohan »

Ik heb de amp vorig jaar laten modden zodat er een biaspot en een 4/8Ohm switch op zit. Nadeel is dat ik nu maar 1 uitgang heb (in de andere zit de switch), maar ik kan twee 8 Ohm cabs linken.

Tube balance: klopt, maar een "bijkomend" voordeel is dat hij hiss tegengaat indien goed afgeregeld.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mooi!

Ik kan me effe de 8 ohm switch niet voorstellen (er zit stock maar 1 4 ohm aansluiting op) maar dat zal wel prima zijn!

Als je de buizen balance bij moet stellen is dit een teken van een slechte matching of enkele onderdelen die minder worden.
dejohan

Bericht door dejohan »

Bernardduur schreef:Mooi!

Ik kan me effe de 8 ohm switch niet voorstellen (er zit stock maar 1 4 ohm aansluiting op) maar dat zal wel prima zijn!

Als je de buizen balance bij moet stellen is dit een teken van een slechte matching of enkele onderdelen die minder worden.
Klopt, er is 1 buis die niet helemaal matched, zit in de buurt hoor, maar niet perfect.

Op de trafo van een 135 zit een 8Ohm tap, zo kon de amptech er een 8Omh switch op zetten.
Die 8 Ohm tap is in de stock amp ook aangesloten hoor, je kan dus op de stock amp een 8 Ohm cab aansluiten, ik wist hoe maar ben vergeten hoe het precies zat, maar als je het schema checkt zal je het wel zien. Een of andere rare interne schakeling die je niet vaak op fenders ziet.
Ik dacht dat het zo zat:
-in de linkse kan je een single 4 Ohm cab aansluiten (andere input laat je leeg)
-in de rechtse kan je een single 8 Ohm cab aansluiten (andere input laat je leeg)
-Samen kan je er twee 4 Ohm cabs op op aansluiten
dejohan

Bericht door dejohan »

Edit: ik heb het opgezocht:
-in de linkse kan je een single 4 Ohm cab aansluiten (andere input laat je leeg)
-in de rechtse kan je een single 8 Ohm cab aansluiten (andere input laat je leeg)
-Samen kan je er twee 4 Ohm cabs op op aansluiten
Laatst gewijzigd door dejohan op 23 jan 2009, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Yes; ik las t effe na...... wel aparte aansluiting btw maar op zich prima om mee te werken!
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Zoals beloofd hier wat foto's van mijn full tube nep-"Bass Man" by Guyatone. Type is een Guyatone GA 1100DB Bass Man. Zoals al aangegeven is het ding behoorlijk doorleefd. De kast is linksboven gebarsten. De frontplaat onder de bedieningselementen is ooit vervangen door een lelijke spaanplaat plank met zwart speakerdoek. De beschermplaat op de achterzijde is er niet meer bij. Er missen knoppen en op het frontje zou je champignons kunnen kweken als je het nat genoeg maakt.

Aangezien het geen echte Fender Bass Man betreft ga ik hem "pimpen" Het wordt dus een Hot Rod amp. Kast ga ik opnieuw maken van fins berken multiplex. Deze zal worden voorzien van nieuw vuurrood Tolex. De beschermhoeken in chroom versie. De knoppen origineel. De lelijke huidige frontplaat met het zwarte speakerdoek wordt een chrome versie voorzien van horizontale luchtspleten + logo. Idem voor het ontbrekende achterpaneel. Daarachter zal ik het wat dramatiseren door er blauwe LED verlichting in te monteren. Mooi effect, de rode kast met rode Tolex en dan blauw licht door de luchtspleten in het blauw. 8) Oh ja, ik weet dat het lelijk is. Ik hoop dat namelijk ook want dan wordt het juist weer mooi van kitcherigheid :kots: ..... :dance:
Front:
Afbeelding
Rear:
Afbeelding

en alle plaatjes HIER
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
dejohan

Bericht door dejohan »

AppleMies schreef:Zoals beloofd hier wat foto's van mijn full tube nep-"Bass Man" by Guyatone. Type is een Guyatone GA 1100DB Bass Man. Zoals al aangegeven is het ding behoorlijk doorleefd. De kast is linksboven gebarsten. De frontplaat onder de bedieningselementen is ooit vervangen door een lelijke spaanplaat plank met zwart speakerdoek. De beschermplaat op de achterzijde is er niet meer bij. Er missen knoppen en op het frontje zou je champignons kunnen kweken als je het nat genoeg maakt.

Aangezien het geen echte Fender Bass Man betreft ga ik hem "pimpen" Het wordt dus een Hot Rod amp. Kast ga ik opnieuw maken van fins berken multiplex. Deze zal worden voorzien van nieuw vuurrood Tolex. De beschermhoeken in chroom versie. De knoppen origineel. De lelijke huidige frontplaat met het zwarte speakerdoek wordt een chrome versie voorzien van horizontale luchtspleten + logo. Idem voor het ontbrekende achterpaneel. Daarachter zal ik het wat dramatiseren door er blauwe LED verlichting in te monteren. Mooi effect, de rode kast met rode Tolex en dan blauw licht door de luchtspleten in het blauw. 8) Oh ja, ik weet dat het lelijk is. Ik hoop dat namelijk ook want dan wordt het juist weer mooi van kitcherigheid :kots: ..... :dance:
Front:
Afbeelding
Rear:
Afbeelding

en alle plaatjes HIER

Enneuh, hoe klinkt hij?
Btw, wat voor buizen zitten er in?
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Ik weet nog niet hoe hij klinkt. Aangezien hij al -tig jaar stil heeft gestaan durf ik hem nog niet in te prikken/aan te zetten tot ik een grondige inspectie heb gedaan. De buizen moet ik nog uitnemen. Zodra dat bekent ik laat ik het weten.
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Wat zijn uberhaupt de geluidskarakteristieken van een Bassman buiten de bekende buizendynamiek? Aangezien je op Youtube alleen maar Bassman filmpjes van gitaristen en harmonicaspelers tegenkomt ga ik ervan uit dat hij wel de bassen geeft maar ook een hoop midden en hoog? Zou een Bassman op een moderne speakerkast een mooi resultaat kunnen geven of heb je er echt een vintage-type kast voor nodig?
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
snarie
Berichten: 1399
Lid geworden op: 17 mei 2007, 10:01

Bericht door snarie »

Volgens mij kun je met een moderne kast zeker ook een mooi geluid uit een Bassman trekken. De bassist van the American Guitar Store (Enschede) speelt zelf o.a. op een Bassman 135 + een 2x10'' Eden kast.
Heb het zelf nog niet geprobeerd, tot nu toe altijd de bijbehorende 4X12'' kast meegesleept :p

@UP-B

oeps, vergeten uit te zoeken van welk jaar m'n bassman nou is...domdom.
inderdaad joep :-)
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

dejohan schreef: Btw, wat voor buizen zitten er in?
Ik heb één eindbuis verwijderd. Dit is er 1 van het type 6CA7/EL34. Van dit type zitten er 4 in. Voor zover ik het van sites begrijp is het dus een 100 Watt-er. Er is een klein beetje poeder oxidatie te zien op de pinnen/voetjes maar niet schokkend. Aanzetten doe ik in ieder geval niet tot ik dit allemaal goed heb schoongemaakt.

4x 6CA7/EL34 in de eindtrap.
3x 12AX7 buisjes in de voortrap.
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

AppleMies schreef:
dejohan schreef: Btw, wat voor buizen zitten er in?
Ik heb één eindbuis verwijderd. Dit is er 1 van het type 6CA7/EL34. Van dit type zitten er 4 in. Voor zover ik het van sites begrijp is het dus een 100 Watt-er. Er is een klein beetje poeder oxidatie te zien op de pinnen/voetjes maar niet schokkend. Aanzetten doe ik in ieder geval niet tot ik dit allemaal goed heb schoongemaakt.

4x 6CA7/EL34 in de eindtrap.
3x 12AX7 buisjes in de voortrap.

Gaaf; das idem als mijn Bassman!

Dus eigenlijk heb je dan een soort van Marshall :D
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Bernardduur schreef:Dus eigenlijk heb je dan een soort van Marshall :D
Yeah..... :jam:
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Plaats reactie