Farida Jazzbass 4-snaar

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Farida Jazzbass 4-snaar

Bericht door gothax »

waar? Guus Arons
Prijs?199 euro

Specs:
Op het moment nog niet zeker, maar denk Ash/Maple combi
en 2 Jazzelementen van Farida (type nnb, zal het navragen)

Over de bas:
De bass is een passieve jazzbass met 2x Singlecoil Jazzelementen.
Heb de bas getest over een Ashdown Five fifteen, en wat me opvalt is dat de bass erg schel is.
Dit komt waarschijnlijk doordat er slechte snaren op zitten (crappy D'Adario fabriekssnaren)
Verder geeft de bass een metaal-achtig geluid en als je de bass dempt + slapt hoor je bij de snaren een 'metaal-achtige-echo'
(ter vergelijking, bij een andere bass: *plof plof*, en hier: *tjingg*)
De winkel zou er nog nieuwe snaren opzetten en de bass goed afstellen met een intoneer beurt,
de bass klinkt daarna wellicht een heel stuk beter.
Persoonlijk vond ik de hals wel erg krom staan. De afwerking is netjes en de elementen waren nog afgedekt met 'folie' (wat de bass waarschijnlijk ook zo'n raar geluid gaf)

Als je ergens een Farida kan vinden die helemaal afgesteld is en nieuwe snaren heeft, zou ik de bass zeker even checken.

Wat vind ik +?
-Het geluid van de farida is wat feller dan een Fender Americain Jazz, en komt daardoor wat 'agressiever' over. Dit vind ik persoonlijk best fijn.
Wil je toch een dof geluidje eruit, dan is het wellicht handig/makkelijk om een setje .45 dode snaren erop te zetten (Hartke?)

-De prijs! 199 euro voor een mooie jazzbass! De bass die er stond was Vintage White (mooi :D )

-Afwerking, het hout is mooi gefinisht en als de hals nog recht wordt getrokken is het een hele mooie en leuke bass

Wat vind ik -?
-Als fabrieksversie te schel
-Elementen staan een beetje raar (voorste zat zo'n beetje in de bass zelf en het achterste element stak er weer te hoog uit..misschien moet dit zo :? ) -als je wilt slappen is het normaal toch zo dat het voorste element het lekkerste geluid geeft?

Afbeelding

Mijn mening:
Leuke (budget) bas om mee te beginnen, of om aan je collectie toe te voegen (wel een JB willen hebben, niet teveel geld aan een fender met dode noten willen uitgeven) maar eigenlijk té duur om nieuw te kopen (Fender Squier Standard JB wellicht betere keuze voor +/- 210 euro)
Als je 'm 2e hands op marktplaats tegenkomt voor zo'n 80 euro, hele leuke bass!

Ik ben voorlopig toch nog voor de Fenders :) (ook al vind ik ze niet erg geweldig overkomen)

Rating: 5.0/10

..een review voor beginnende bassisten! :wink:
Plaats reactie