P-bassen: Squier CV ’50s en VM TB, Fender '51, Mike Dirnt,

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

P-bassen: Squier CV ’50s en VM TB, Fender '51, Mike Dirnt,

Bericht door drahkan »

EDIT: Test uitgebreid met tweede (post 6) en derde ronde (post 12) en twee andere bassen. De Suier VM TB is er bij gekomen en de Fender Sting, maar dat is een andere versie van de '51.

Vandaag een tripje naar Nijmegen gedaan en twee bassen uitgeprobeerd (en vergeleken met mijn eigen Mike Dirnt)

De Bassen in deze test:
Squier Classic Vibe Precision Bass® ’50s, Fender 51 Precision Bass®
en Fender Mike Dirnt P Bass

Het doel is een zoektocht naar een vintage sound

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
de Squier CV, de Fender '51 en de Fender Mike Dirnt

Ik ben begonnen met mijn eigen MD (Mike Dirnt P-Bass) om een referentie kader te bouwen. Het blijft gewoon een lekkere bass. Zeker nu er weer een Badd-ass II en roundwounds op liggen. Hij heeft een heerlijke P-Bass Sound die wel wat weg heeft van een vintage sound. Dat komt waarschijnlijk voor een groot stuk door de Custom Vintage ‘59 Split Single-Coil Pickup.

Maar als ik dan vervolgens de CV (Clasic Vibe P-Bass) erbij pak krijg ik toch meteen zin om de MD maar en tijdje aan de kant te laten liggen. Wat klinkt deze bass lekker, zeker voor zijn prijs. De Punch is veel strakker. De MD lijkt bijna mellow vergeleken bij deze bass. Wel heeft de jack input een beetje speling.

Omdat ik het toch zeker wil weten heb ik echter ook de ’51 (Fender japan 51’P-bass, duh) mee het versterker hok ingenomen. In eerste instantie kan ik gewoon niet goed de vinger leggen op het verschil. De CV is wat helderder (kan aan de snaren liggen, D addario) de ’51 is weer net wat warmer, maar eigenlijk praat ik hier wel heel erg in de marge. Ik vind beide bassen erg op elkaar lijken.
De ’51 heeft wel de strings trough body, de CV heeft weer een HiMass brug.
De CV begint met de tone knop in een hoge helder sound en gaat naar een lekkere knor, de ’51 lijkt wat minder hoog en helder te beginnen, maar gaat ook weer wat lager.
Al met al blijft het moeilijk. Het verschil is in ieder geval niet groot genoeg om een prijsverschil van 400,- te verantwoorden.
De oplossing van Paul sprak me op zich wel aan. De Squier kopen en er op een gegeven moment een Antiquity element op zetten. Toch blijf ik me dan afvragen of dat trough body van de snaren nog een essentieel verschil maakt.

Aan de andere kant: butterscotch is zo ’51, Dan vind ik lake placid blue toch gaver.

Uiteindelijk heb ik de bass niet gekocht. Ik heb net flink geïnvesteerd om de MD in orde te krijgen. Ik weet dat als ik of de CV of de ’51 koop ik de MD waarschijnlijk nooit meer aanraak.
Misschien toch maar kijken of de MD kan verkopen?
Laatst gewijzigd door drahkan op 30 mei 2009, 16:31, 4 keer totaal gewijzigd.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Jack

Bericht door Jack »

Geert met dank voor jouw test.
Hiermee heb je mij geholpen mijn definitieve keuze te maken.
Ik was al een tijd aan het twijfelen over de 54 P van B&ch of de 50's CV.
Het gaat dus de laatste worden..

Iemand nog interesse in een 5 snaar Squier.. :wink:
dejohan

Bericht door dejohan »

Ik heb een maand of drie geleden zo'n CV gekocht en ben er nog altijd supertevreden mee. De bas speelt ook heel leuk, deels omdat de body wat korter is dan m'n gewone precision, zodat het uiteinde van de hals wat dichterbij is, en ik ben al niet zo groot, dus dat helpt.

Heb er wel een Quater pounder element op gezet, hoewel het origineel element zeker niet slecht was, maar ik wou de bas gewoon nog beter maken.

En de input: dat klopt, bij mij was dat schroefje na drie dagen ofzo ook al losgekomen, maar dat heb ik met Loctite terug vastgezet en sindsdien geen last meer van. Ander nadeel is dat de pickguard van nogal zacht plastiek is, er zitten redelijk snel krassen op.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

dejohan schreef:Heb er wel een Quater pounder element op gezet, hoewel het origineel element zeker niet slecht was, maar ik wou de bas gewoon nog beter maken.
.

Dat is toch een splitcoil?

Ik heb toch even wat foto's toegevoegd aan de eerste post, voor de duidelijkheid. Als ik het over de CV heb, dan bedoel ik de eerste bas van de drie.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

je hebt ze ook in singles allen de hot versie maar dus niet de quarter pound
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Tweede Ronde

Vandaag ben ik toch nog eens een keer bij feedback eindhoven geweest (ik word gewoon niet blij in deze winkel). De service was wel beter dan de laatste keer dat ik op de gitaar afdeling ben geweest.

Helaas geen CV, maar wel een Fender '51 P. Dus daar een tijdje over zitten spelen over een hartke halfstack met een 410.
De Fender was minder overtuigend dan de vorige sessie in Nijmegen. Er hing echter ook een Vintage Modified Precision Bass® TB . Deze gaf me veel en veel meer dat JAAAAAAAA gevoel.
Ik was alleen niet weg van de potmeters. De tone knop deed erg weinig, zeg maar 70% niks en dan in 30% alles.

Dus nog maar eens een testrondje doen in een winkel waar ik me wel relaxt voel (en er een meer boeiende testopstelling staat)
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
dejohan

Bericht door dejohan »

Bertjefred schreef:je hebt ze ook in singles allen de hot versie maar dus niet de quarter pound
Jawel hoor:
https://www.seymourduncan.com/products/b ... quarterpo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

dejohan schreef:
Bertjefred schreef:je hebt ze ook in singles allen de hot versie maar dus niet de quarter pound
Jawel hoor:
https://www.seymourduncan.com/products/b ... quarterpo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oh...

Cewl.
Heb je dan wel een goede vintage sound, of word het geluid toch wel modern?
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
dejohan

Bericht door dejohan »

Ik zou zeggen van niet, het geluid wordt wat aanweziger en kwalitatief beter, maar ik vind het geen supergroot verschil, da bas verandert niet ineens in een moderne rockmachine, ik ga binnenkort opnemen met die bas en wou er echt goeie pickups in, daarom dat ik de upgrade heb gedaan. Voordeel is wel dat het volumeverschil tussen de snaren minder is. De E klinkt bij dit soort bassen meestal minder luid, en nu is dat wel opgelost. Maar ik zou nu niet zeggen dat dit een upgrade is die je absoluut moet doen.

Ik heb wel eens de pickups van mijn standard USA precision vervangen door "vintage 62 precision pickups" van Fender zelf, en dat was wél een enorm verschil en verbetering riching vintage sound.


Ik weet niet wat je precies zoekt, maar als je echt naar een oldschool sound wil gaan, moet je ook eens de Epiphone Jack Casady testen, of de Hofner Club bassen of the Epiphone Viola. Da's nog veel meer ouwe jaren 60 'thump'.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Overheen gekeken! He
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

drahkan schreef: De Fender '51 P was minder overtuigend dan de vorige sessie in Nijmegen. Er hing echter ook een Vintage Modified Precision Bass® TB . Deze gaf me veel en veel meer dat JAAAAAAAA gevoel.
Er zit echt een wereld van verschil tussen die 2. De 51-er ( met SD QP PUP ) klinkt prachtig romig met een heerlijke knor maar heeft nogal eens de neiging te verdwijnen in de mix als je in grotere bezettingen gaat werken. De TB Model II daarentegen klinkt als een natte krant met veel laag en laag mid maar ik heb zelden een bas zo overtuigend door de mix horen komen. De TB blijft een geweldige bas voor d'r geld en wat kosten nieuwe pots nou allemaal ?

Even een familie picje ........ :mrgreen:

Afbeelding
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

De derde ronde:
Vandaag eens naar Feedback Rotterdam geweest. Ik moet zeggen dat alles wat ik mis vind met Feedback Eindhoven (en dat is nogal wat), hebben ze in Rotterdam prima voor elkaar. Vriendelijke service en er komt zo nu en dan iemand langs om even te kijken hoe het gaat. Ze denken mee, als je daar om vraagt. En het meest belangrijk, ze hebben ook echt mensen die verstand hebben van Bassen.

Deze keer heb ik over een Ashdown MAG 300H EVO II Head en een Ashdown MAG 410T Deep Cabinet (Ja, ik heb een keer opgelet over welke amp ik speelde). De keuze voor de amp is tot stand gekomen met behulp van een verkoper van feedback nadat ik vertelde wat ik gebruik en wat ik wilde.

De drie bassen
De Squier Classic Vibe ’50 P-Bass, De Fender Sting P-Bass en de Squier Vintage Modefied P-bass TB.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De CV weet toch weer niet te overtuigen. Hij is te helder en heeft in het diep te weinig output. De sound van de Fender ’51 weet veel meer te boeien. Ik moet toch zeggen dat deze mij steeds meer trekt. Deze bass knort veel lekkerder dan de CV. Hij gaat dieper en met de tone bijna helemaal in het diep (net een klein beetje uit het diep gedraaid) is het een sound waar ik best verliefd op kan worden. De Squier CV '50's P has been weighed, masured and found wanting (wat een vette uitspraak is dat in Knights Tale, mag ik nu in het quotes topic?).

Omdat het gewoon een erg mooie bass is heb ik ook de Squier VM P-bass TB er bij gepakt (en de CV weggehangen). Deze bass (VM) maakt me gewoon helemaal blij. Het klink lekker vintage en toch heeft het ballen. Misschien zat ik wel helemaal op het verkeerde spoor met het kijken naar vroege ’50 reissues. De VM zit zo vreselijk dicht tegen het geluid dat ik in mijn hoofd heb. Een vintage versie dan de ronde volle sound die ik de laatste jaren gebruik heb. Dat dit zeer waarschijnlijk ‘the way to go’ is.
Wat een vette output.

Toch heb ik vlak voor het naar huis gaan even over wogen de Fender Sting P-bass mee te nemen of om de tip van Paul van Bassmatters (Squier CV kopen en daar een Seymour Duncan single-coil in zetten).
Zoals jullie merken is er toch nog wat twijfel, alhoewel die wel erg afneemt. Maar dat komt meer door uitstapjes naar andere moderne P-bassen
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Nog even het verschil tussen de Sting P en de '51 reissue P uitgezocht.
Er is maar een verschil. De Sting bass heeft een contoured body, de '51 een slab style.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

drahkan schreef: De Sting bass heeft een contoured body.
Da's een '54-er model ......
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Gerb
Berichten: 2328
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:55

Bericht door Gerb »

Klik

Ik zag zonet bovenstaande Duncan staan, en worden die serieus zo geleverd??

Gerbens' Topic
wombatboter schreef:Maar effecten openen zeker je geest (én ledigen je portefeuille)
Sanders over m'n baard schreef:Een beetje de Chriet Titulaer van BGF, minus de zachte G.
Plaats reactie