kaalschuren

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Didi 1.0

kaalschuren

Bericht door Didi 1.0 »

De onlangs aangeschafte Fender Mike Dirnt heeft wat lakschade. Het een en ander is te vullen met miliput maar er zijn ook wat cracks die nooit echt weg te werken zijn. Omdat ik nogal van natural houd overweeg ik de complete laklaag af te schuren en er een transparante lak op te zetten. De body is naar het schijnt van solid ash ( essen ).
Eer ik die onderneming ga starten wil ik wel wat tips over hoe te schuren ( machinaal/handwerk etc.) En ook vraag ik me af of kaal essen voorzien van een transparante lak een mooie tekening heeft.
Iemand die me wat tips kan verschaffen.
Wel of niet doen ?
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 13 apr 2011, 18:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BPCH
Berichten: 1514
Lid geworden op: 07 dec 2007, 10:06

Bericht door BPCH »

Ik zou het niet doen Didi. De kans is groot dat er geen mooie tekening onder uit komt en dat de body uit meerdere gelijmde delen bestaan.
Gebruikersavatar
AirWin
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2008, 14:17

Bericht door AirWin »

+1
Pedulla MVP Series II 6 Custom blue
Pedulla MVP Custom 5 green
Epiphone Expert 6 blond
Aguilar ToneHammer 350
2 x 10 custom cab
1 x 15 SWR Basic Black cab
Haico

Bericht door Haico »

De bas is van "solid ash". Dan zou ik geen gelijmde delen verwachten...
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Inderdaad, Haico, dat dacht ik ook. Nu zag ik een paar plaatjes op het web van essen bodies en ik moet zeggen dat ik dat best aantrekkelijk vond ogen zoals deze bijvoorbeeld . Afbeelding
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Afbeelding

Deze bas is ook van essen, gelakt met polyurethaanlak. In het begin was hij lichter van kleur, hij is de afgelopen 10 jaar tot wat je op de foto ziet verkleurd. Zelf vind ik het wel mooier dan het hele frisse nieuwe. De mate van verkleuring hangt erg af van de soort lak die je gebruikt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Vind ik ook wel mooi. Dikke laag zit daarop, niet ?
Hoeveel lagen lak heb je daar op gezet ?

Hoe lakken jullie trouwens ? Spuiten kwasten of rollen ?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Er zitten 4 of 5 lagen op, gewoon met de kwast aangebracht. Daarna een keer flink geschuurd en de laatste laklaag is gepoten.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

met lak gaat het na verloop van tijd " vergelen", met Clear finish zoals ze dat wel eens benamen blijft dat nagenoeg achterwege. Hoeveel lagen hangt af van het hout en of je spuit of d ekwast gebruikt .
Spuiten kan wel eens 10 lagen worden; en hoe perfect wil je het? Zonder eerst een sealer te gebruiken moet je eest de porien en nerven van het hout vullen, dus lakken en weer eraf /vlak schuren , de volgende ....en weer schuren; tot dat het goed gevult is en het hout en de lak 1 vlak worden, tussen het norlale lakken licht schuren met 400 grit, en met de laatste laklaag...als die uitgehard is, licht schuren met zeer fijn en dan buffen/ polleisten, zo krijg je die speigelgladde laklaag die je ook op een gekochte bas zal vinden
let's JayDee !
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

De hals is van maple. Onbewerkt essen heeft ook een vrij lichte kleurtoon. Misschien is het niet zo mooie combi als de body teveel vergeeld. De lak dient toch in de eerste plaats ter protectie en minder een cosmetisch doel wat mij betreft in dit geval wat niet wegneemt dat ik toch graag zie dat het visueel een eenheid blijft. Ik was ook niet van plan om de hals die een zijdeglans finish heeft onder hande te nemen.
De mate van vergeling na het lakken is waarschijnlijk moeilijk in te schatten, niet ?
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Je zou met een natte vinger wat water op het hout kunnen doen, dat geeft een aardig idee van wat de kleur wordt als je er blanke lak op doet.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik begin er steeds meer zin in te krijgen om de stap te wagen. Heb ook niet het gevoel dat ik Mike Dirnt iets verschuldigd ben door zijn signature bass ( die volgens mij niet in ongekleurde versie is uitgebracht ) te strippen.
Het is een mexicaan en ik hoop niet dat er gerommeld is met het hout onder de bestaande laklaag waardoor ik voor verrassingen kom te staan. We zullen wel zien.
Daarna wel de orginele badass II erop en dan is het weer een kek basje want hij speelt heerlijk.
Is er eigenlijk een afbijtmiddel waarmee je de lak los kunt weken waardoor het schuren wat makkelijker gaat ?
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

op de twee foto's zie je duidelijk het verschil tussen ,bovenste foto, is Swamp ash (moerrasessen; zuidamerikaans) en tweede foto gewoon essen (europees of amerikaans).

Didi die van jouw is swampash vermoed ik, als die van grote ogen heeft kan het bijna niet anders. Voor de klank is swamps ash ook mooier dan gewoon essen (heeft een harde ringen met zachte vulling ertussen). Nou ik zou zeggen kaalschuren tot je ons weegt en dan lakken zodat het mooie hout weer het daglicht ziet . Succes!
Laatst gewijzigd door Pushifier op 04 apr 2009, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Haico schreef:De bas is van "solid ash". Dan zou ik geen gelijmde delen verwachten...
Maar dat betekend niet dat er dan niet gelijmde delen zijn volgens mij. Heeft geeft alleen weer dat er swamp ash is gebruikt 1 houtsoort, maar kan met lamineringen van meerdere ash stukken zijn. Meestal zeggen single/one piece body; dat is uit 1 stuk hout dan.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

We gaan het zien als ik haar uitkleed. :wink:
Plaats reactie