Squier CV '50 Precision (op verzoek)(flatwound soundclips)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Squier CV '50 Precision (op verzoek)(flatwound soundclips)

Bericht door drahkan »

Eerste Ronde
voor iedereen die de vergelijking met de Fender ’51, Fender Mike Dirnt en de Squier VM TB heeft gelezen zou het ook de 4e ronde kunnen zijn.

Hans had me gevraagd om ook een test te doen met de CV '50s P. Zonder verder vergelijking met andere bassen. Ik ben altijd erg gevoelig voor vriendelijke verzoeken, dus hier is de eerste stap van die test.
Let wel, het is een recht toe, recht aan bass. Heel veel woorden er aan vuil maken is schrijven om het schrijven. Dat is niks voor een pragmatist als ik.

Afbeelding

Test amp is mijn Peavey T-max. EQ neutraal en een beetje knor op de voorversterker buis.

Looks en afwerking:
Tot nu toe heb ik nog nooit eens goed naar een CV ’50 P gekeken maar nu ik dat wel doe kan ik eigenlijk geen op of aanmerkingen vinden. Alles ziet er gewoon tip-top uit. Netjes afgewerkt en goed verzorgd. De enige shortcut die ik heb kunnen vinden zit in de afwerking van het element. Daar zit een stukje zwarte stof omheen in tegen stelling tot de draad of veter (want daar lijkt het op) op de reisue elementen van Seymour Duncan en op de Fender.
En dan kan ik nog alleen maar zeggen dat dit stripje stof erg netjes is aangebracht.

Min punt? Dat Lake Placid Blue de enige kleur keuze is. Ik vind het wel een leuke kleur (ik heb het al jaren erover dat ik wel een metallic blauwe bass wil), maar het bied weinig opties voor mensen die nu net even niet van blauw houden.
Ik zou een zwarte slagplaat wel erg gaaf vinden, maar het is er lastig om die een naar Nederland te krijgen. Verschillende pogingen die ik in het verleden heb gedaan zijn al mislukt. Echt belangrijk vind ik het ook niet.

Feel:
Ik weet dat veel bassisten erg veel waarde hechten aan een bepaalde vorm en of dikte hals, aan gelakt of juist natuurlijk. Dat heb ik helemaal niet. Een andere feel leid weer tot andere riffs.
De gelakte hals en het gelakte fretboard zijn weer eens wat anders dan wat ik gewend ben, maar het bevalt me zeer goed.
De hals voelt in mijn handen redelijk dun aan. Dat beeld is echter ernstig vertekend. Ik denk dat voor de meeste het een rond volle hals zal zijn. Met mijn kollenschoppen van handen houd ik op zich wel van wat massa. De hals op mijn Mike Lull Jazz bas is zeer dun, maar daarin tegen weer erg breed. Deze hals is niet breed maar wel chunky.

Sound:
Het is echt heel apart, iets waar Paul (bass matters) ook al op wees.
Plug je de CV in zonder hem te vergelijken met andere bassen, dan blaast hij je gewoon weg. Zo goed is hij.
Een heerlijke sound, vol en gedefinieerd. De potmeters voelen degelijk aan en doen wat ze moeten doen. De jack ingang van dit exemplaar is niks mis mee. Bij andere CV’s die ik vast heb gehad zat hier speling op, daar heeft dit exemplaar (nog) geen last van. Je hebt gewoon een goede bass in je handen. Het is bijna ongeloofwaardig voor deze prijs.

De sound is gewoon goed. Pas als je er een 51’ reiseu van Fender langs houd ga je twijfelen. Doe je dit niet, dan neem je de CV waarschijnlijk mee naar huis. Ik bleef ook twijfelen toen ik ze naast elkaar probeerde, want het verschil is gewoonweg niet genoeg om een prijs verschil van €400,- goed te praten.

Ik twijfel of ik een upgrade naar een SD antiquity wil doen. En eigenlijk verteld die twijfel me alles wat ik moet weten. Als het huidige element helemaal bood wat ik wil, dan zou alle twijfel weggevaagd zijn. Dit element klinkt nog wel een tikje aan de moderne kant (iets waar de EQ op de amp veel aan kan doen, maar mij perfectionisme zit me in de weg).
Ik sta er echter open voor dat het aan de snaren kan liggen. Dus de eerste stap is er komende week een ander setje snaren op zetten en kijken wat dat doet.
Eigenlijk is dat gezever in de marge, de bass is echt te gek. Er is ruimte voor verbetering, maar op eerste gezicht is dat een zeer klein beetje ruimte. Misschien dat ik daar anders over denk als er een ander element op ligt. Zo ver zijn we echter nog even niet (eerst even sparen).
Voor nu: TOP BASS!!
Er volgens dus nog meer stappen.....
Laatst gewijzigd door drahkan op 02 jul 2009, 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal, Geert, dankjewel! :thumbsup: Hij (die bas) is écht geweldig, als ik het goed lees....
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Graag nog even een foto van jou met de bas!
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

KvE schreef:Graag nog even een foto van jou met de bas!
Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen

Dat wil toch niemand zien, is een plaatje van de bass ook goed??
Laatst gewijzigd door drahkan op 02 mei 2009, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

nou vooruit dan maar
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

foto geplaatst
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Hans58 schreef:Goed verhaal, Geert, dankjewel! :thumbsup: Hij (die bas) is écht geweldig, als ik het goed lees....
Het is gewoon mindnumbing dat een bass voor dit geld zo goed kan zijn.

De prijs bij bass matters (€440,-) is eigenlijk nog goedkoop voor deze bass. Maar bij feedback ben je al €70,- goedkoper uit en bij musicstore DE zelfs €90,-.
Met een beetje moeite heb je deze bass al voor €350,- ex eventueel verzenden.

Ik vind dat erg weinig geld voor deze bass.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb de CV '60 uit dezelfde serie voor 369 bij Feedback gekocht. En dat is ook een super bas, zeker voor die centen. Squier heeft met deze serie -en ook met de VM's trouwens- een prima serie bassen neergezet. 8)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Tweede ronde

Vandaag zijn de ‘D addario snaren van de bass afgehaald en heb ik er Fender 8250s snaren op gezet. Eigenlijk is het een 5 snarig setje, maar die B-snaar komt waarschijnlijk een andere keer nog wel van pas. Of ik koop wel weer een 4 snarig setje om deze set aan te vullen.

De nieuwe snaren geven wel wat meer fretbuzz dan de ‘D addario’s dus ik heb de zadeltjes een beetje omhoog gehaald. Binnenkort moet ik hem toch weg brengen om even goed geïntoneerd te worden, dat laat ik bij al mijn bassen doen zodra ik er mijn favoriete snaren op heb liggen.

De nieuwe snaren doen al wonderen. De sound is al veel meer wat ik hoop te horen op deze bass. Een vintage sound. Klasiek en rond. De tone knop geeft me een volle sound of een grommende sound (niet overdreven veel treble). De irritante helderheid van de ‘D addario’s is weg. Het lijkt erop dat met een beetje moeite de fijne details van de sound nog erg goed kunt beinvloeden.
Ik zal op een geven moment ook flatwounds proberen. Maar dat moet even wachten vanwege een belasting aanslag :(

De CV doet niet onder voor mijn Sandberg PM en ik ben gek op de Sandberg.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Dat klinkt goed en ik heb de indruk dat er binnenkort nog geen element vervangen gaat worden. Ik ga dat setje flatwounds dat ik nog heb liggen misschien toch maar eens op mijn CV '60 Precision leggen....
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Als ik het zo lees zou ik die pup-upgrade ook maar niet doen. Goed=goed!
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

De Quarter Pounder heeft een hogere output maar veranderd niks aan het karakter van het geluid. Het grote voordeel is dat het geluid rijker wordt ( alsof het spektrum opgerekt wordt waardoor ze zich makkelijker laat inregelen ) en je 'r beter mee door mix komt. Door de hogere output geeft de QP bovendien heel makkelijk dat ruige R&R randje wat verplicht is voor elke P :wink: . Ik moet de eerste bassist nog spreken die niet tevreden was dat ie z'n stock single-coil vervangen had door een QP, en wat kosten die dingen nog tegenwoordig :twisted: :lol:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Gek genoeg heeft die goedkope BaCH van me veel van wat jij aan QP-karakter schetst, in elk geval de belachelijk hoge output, waardoor dat ding ronkt als een gek :D
Met flats er op is-ie helemaal geweldig!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
drahkan
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 apr 2007, 20:04

Bericht door drahkan »

Derde Ronde

Ik heb nu Flatwounds op de CV liggen, ik denk niet dat ik de PUP nog ga vervangen.

Luister maar:
luister
download

Eerst heb ik de tone helemaal open gehad, vervolgens de toon helemaal dicht en vervolgens heb ik een tussen stand gezocht die ik wel lekker vond klinken. Alles is via een buizen pre-amp en vervolgens door een DI opgenomen.
Sorry voor alle ruis, ik heb nog helemaal geen ervaring in het zelf opnemen. De trackjes zijn ook een beetje slordig ingespeeld door dat ik wat weinig tijd had.

Ik vind het echt een tegekke sound, zeker voor een bass van deze prijsklasse.
'Ik twijfel dus ik ben' uit de wijsheden van Droombolus

Have a Go Heroes Mijnplek
Persoonlijk Topic
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26348
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

P's met flatwounds klinken altijd lekkâh, en deze helemaal! 8)
Niks geen elementen veranderen, inderdaad. Zo is-ie prima!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie