Houding

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Smart
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2005, 17:00

Houding

Bericht door Smart »

Hoi,

Ik heb een vraag. Wie kan me helpen.
Ik bas zo'n een jaar of 7.
Altijd in bandjes gespeeld, maar nu gaat het er allemaal veel serieuzer worden.
Betekent dat ik nu elke week zo'n beetje wel moet spelen en dus ook moet repeteren met de band en thuis moet oefenen.
Nu is mijn vraag: Is er een juiste houding voor het bassen als je staat en/of zit? Krijg nu last in de schouders en polsen.
Wie weet hier wat op.

Dank je.

Groet, Martijn
Smart
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Nee er is geen speciale houding, misschien dat je bas iets te laag hangt. Je moet gewoon gaan staan/zitten zoals jij dat fijn vindt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Maar er is wel degelijk zoiets als een verkeerde houding... Via een forum is het wat lastig uitleggen, les is voor het leren van een goede houding wel handig heb ik gemerkt.
Maar je moet er iig voor zorgen dat je ontspannen speelt, zeker niet knijpen of verkrampen. Heb je je bas toevallig erg laag hangen? Dat wil ook nog wel eens problemen aan de polsen geven. Zorg ervoor dat je polsen geen extreme hoek maken.
Ook kan het gewoon een kwestie van wennen zijn, in de zomervakantie speel ik niet zo vaak. Bij het eerste optreden van anderhalf uur van dit seizoen merkte ik ook wel dat alles nog niet zo soepel liep.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ben het met Q eens: zoveel mogelijk ontspannen. Niet alleen je lijf maar ook je polsen vooral en je handen. Bashoogte is ook belangrijk. Als je bas te hoog hangt, moet je je polsgewricht erg buigen en daar kun je last van krijgen. Sommigen kunnen daar prima mee leven (zie Miller en Patitucci), maar ik zelf al niet. Gebruik ook een extra brede strap. Daarmee verdeel je het gewicht over je schouder. En RUG RECHT HOUDEN! Niet teveel headbangen, want dan krijg je een knikkebol, zoals Jason Newsted die heeft :P
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Niet teveel headbangen, want dan krijg je een knikkebol
say what??!? :shock:

:jam:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Q. schreef:Maar er is wel degelijk zoiets als een verkeerde houding... Via een forum is het wat lastig uitleggen, les is voor het leren van een goede houding wel handig heb ik gemerkt.
Maar je moet er iig voor zorgen dat je ontspannen speelt, zeker niet knijpen of verkrampen. Heb je je bas toevallig erg laag hangen? Dat wil ook nog wel eens problemen aan de polsen geven. Zorg ervoor dat je polsen geen extreme hoek maken.
Ook kan het gewoon een kwestie van wennen zijn, in de zomervakantie speel ik niet zo vaak. Bij het eerste optreden van anderhalf uur van dit seizoen merkte ik ook wel dat alles nog niet zo soepel liep.
Helemaal correct Q, maar ik zei alleen dat er niet zoiets is van een perfecte/speciale houding.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie