Gibson/Epiphone/Kalamazoo/Orville/Greco/Burny/...-topic!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7413
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Tjee..ehh.. bedankt Peter.
Maar dat is toch gemakkelijk op te lossen? Een JCS is niet heel erg onbetaalbaar... :jaaaaa:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
fred_bass
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jul 2009, 22:25

Bericht door fred_bass »

Hoe spelen de Epiphone Thunderbirds ? Kan me niet voorstellen dat die evengoed zijn als de Gibons. Maar heb er een paar gezien voor 270 euro, mss dat ik er eentje wil :P
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2873
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Ik heb nooit op een Gibson Thunderbird gespeeld, maar een Epiphone Thunderbird speelt wel apart..

Als ik mijn Thunderbird pak, merk ik duidelijk dat het een stuk meer hout is, qua body, en dat de nek ook langer is dan mijn Telebas of mijn Stingray.. En de kop heeft heel erg de neiging om naar de grond te duiken, wat trouwens wel makkelijk te verjelpen is, maar ik gebruik mijn T-bird nooit, dus ik heb nooit de moeite gedaan om dit te verhelpen..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

tjoepatjoep schreef:Inderdaad een hele mooie bas:
Afbeelding

die onderste... WOW. :shock: :shock: :shock: :shock: ik heb er ooit een vast gehad (zwarte) en ik vond ze erg zwaar spelen. Het was werken. Maar ik vond het wel super klinken...

https://img239.imageshack.us/img239/8262 ... ear8na.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

mijn oude grabber. Ik had er ENORM veel spijt van toen ik hem verkocht. Dus 3 maand later ston dmijn huidige er alweer. Ik had geluk dat mijn nieuwe fijner speelde dan deze. De hals is erg chunky. maar ik vind dat leuk spelen. De sustain van deze bassen zijn ongelofelijk goed, en het is niet omdat ik een "grabberfiel" ben dat ik dit zeg. ik heb het gewoon écht nog nooit gehoord op andere bassen. Ok ze zijn niet van de mooiste, maar ik vraag me vaak af waarom deze bassen zo onder moeten doen voor de oude fenders. De constructie is quasi hetzelfde, en geef toe die rippers zijn toch ECHT goed?

ach ja, ik ga toch altijd wat hebben met gibson bassen... ze zijn te gek, maar daar bij gibson zouden ze wel wat meer aandacht mogen besteden aan het bassen arsenaal. Soms slaan ze de bal echt ongelofelijk mis...
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Oude Fenders worden tegenwoordig massaal gehyped, dus door die massahysterie schieten de prijzen omhoog. Gibsons zijn daar veel minder vatbaar voor (hoewel een vintage EB2 toch niet goedkoop is!)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

NURZE schreef:
die onderste... WOW. :shock: :shock: :shock: :shock: ik heb er ooit een vast gehad (zwarte) en ik vond ze erg zwaar spelen. Het was werken. Maar ik vond het wel super klinken..
Ik heb eens een naturel RD Artist geprobeerd omdat ik op zoek was naar een TBird, maar die dus nergens te krijgen waren op dat ogenblik ( heus jongens en meisjes, die tijden zijn er geweest :oudezak: ) en de RD me er wel vaag aan deed denken. Buiten dat ie zwaar speelde was ie voornamelijk ook ZWAAR. Toen ik 'm weer in het rek hing na 'm een kwartiertje in een strap om gehad te hebben had ik het gevoel alsof er een centimer of 10 uit mijn schouder gefreesd was. Niet mijn koppie T vrees is ........
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7413
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

William Sanders schreef:Oude Fenders worden tegenwoordig massaal gehyped, dus door die massahysterie schieten de prijzen omhoog. Gibsons zijn daar veel minder vatbaar voor (hoewel een vintage EB2 toch niet goedkoop is!)
Is het echt een hype/massahysterie? Of is het altijd al zo dat 7enders veel populairder (en daardoor duurder) zijn?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26340
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

In mijn beleving zijn de Fenderbassen (terecht dan wel onterecht) altijd veul populairder geweest dan de Gibsons, en is er nu niet direct sprake van een specifieke hype wat betreft ouwe Fenders. Die zijn altijd geliefd geweest; sommige jaargangen daargelaten, hoewel er altijd betere en slechtere exemplaren zullen zijn geweest. In de ogen van veel bassisten hangt, klinkt en speelt "een" Fender van meet af aan beter en makkelijker dan een Gibson, waar altijd wel "iets" aan makeert, het gewicht (de RD's waren echt dodelijk zwaar) , de balans (T-Bird) , het geluid (EB3 is voor velen maar op 1 standje smakelijk), noem maar op. Ik heb wel de indruk dat de afwerking van Gibsons altijd wel op een constant hoog peil heeft gelegen, waar Fender er nog weleens een potje van maakte met wijde neckpockets en zo.
Voordat iedereen over me heen gaat vallen: ik zei "In de ogen van veel bassisten" :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Basvarken schreef: Is het echt een hype/massahysterie? Of is het altijd al zo dat 7enders veel populairder (en daardoor duurder) zijn?
Eind jaren '60 was het echt bon-ton om met een Gibson gezien te worden hoor (Cream, Santana, Quicksilver Messenger Service,...) en kon je een Fender kopen voor een appel en een ei (verkopers konden ze amper aan de straatstenen kwijt geraken).

En tegenwoordig is het massahysterie geworden hoor, overal waar je kijkt worden vintage fenders aangeprezen als "het beste ooit", terwijl door den band genomen ze wel "goed" zijn, maar dat er wel eens exemplarisch durven verschillen. Nu betaal je gewoon veel geld omdat het oud is, niet omdat het goed speelt of klinkt, want een slechtspelend, doch puntgaaf instrument brengt vaak het dubbele op van een afgeleefde player die speelt als de beste.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7413
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ja okee, de eind zestiger jaren daargelaten.
Toen lag ik in de luiers. 8) Maar eigenlijk sinds ik me kan herinneren domineert de Precision en Jazz bass de popmuziek. Daardoor zijn ze dus ook ankerpunt geworden voor velen hoe een bas moet klinken in een band. Zo'n beetje alles op basgebied wordt gerelateerd aan een Precision óf een Jazz. Je hoort zelden iemand zeggen "nou deze bas klinkt een beetje als een EB-3 met het brug element open en dan wat neuziger en de hals voelt als een Les Paul Signature"... als je snapt wat ik bedoel :wink:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
4fridges
Berichten: 362
Lid geworden op: 22 feb 2005, 18:39

Bericht door 4fridges »

Afbeelding

Mijn schatje...... uit 1976!
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Hans58 schreef:In mijn beleving zijn de Fenderbassen (terecht dan wel onterecht) altijd veul populairder geweest dan de Gibsons, en is er nu niet direct sprake van een specifieke hype wat betreft ouwe Fenders. Die zijn altijd geliefd geweest; sommige jaargangen daargelaten, hoewel er altijd betere en slechtere exemplaren zullen zijn geweest. In de ogen van veel bassisten hangt, klinkt en speelt "een" Fender van meet af aan beter en makkelijker dan een Gibson, waar altijd wel "iets" aan makeert, het gewicht (de RD's waren echt dodelijk zwaar) , de balans (T-Bird) , het geluid (EB3 is voor velen maar op 1 standje smakelijk), noem maar op. Ik heb wel de indruk dat de afwerking van Gibsons altijd wel op een constant hoog peil heeft gelegen, waar Fender er nog weleens een potje van maakte met wijde neckpockets en zo.
Voordat iedereen over me heen gaat vallen: ik zei "In de ogen van veel bassisten" :wink:
+1
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Jullie kennen deze site waarschijnlijk al, maar zoniet : https://www.flyguitars.com/gibson/bass/
Hier staan alle (?) Gibson bassen op sinds 1953.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7413
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

padawatje schreef: Hier staan alle (?) Gibson bassen op sinds 1953.
Haha no way.
Gibson heeft echt veeeeeel meer modellen basgitaren gemaakt.

Hier staan de meest iconische tot ruwweg mid jaren tachtig
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Basvarken schreef:
padawatje schreef: Hier staan alle (?) Gibson bassen op sinds 1953.
Haha no way.
Gibson heeft echt veeeeeel meer modellen basgitaren gemaakt.

Hier staan de meest iconische tot ruwweg mid jaren tachtig
Weet ik veel, ik ben maar een bas-n00b :oops: . Vandaar ook het vraagteken.
Maar nu je 't zegt: ik mis onder andere de Explorer bass.
Plaats reactie