Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ik heb een fretless met lijntjes, links op de photo:

Afbeelding

Het brugelement-met-4-grote-polen heb ik er zelf bijgezet en geeft 'm eindelijk de knor die hij nodig had.

Verder heb ik de zachte rosewood toets (met lijntjes!) gelakt en dat helpt ook voor meer definitie.

Moet de toets nog vlakken want ik speel nogal hard (te hard knijpen) en dat heeft wel wat slijtplekken opgeleverd waardoor je bijvoorbeeld bij een G op de E-snaar iets meer mwah hoort dan gewenst :lol:

En ja, heb 'm jarenlang in een bandgroep gebruikt, en als de gitarist niet op kwam dagen pakte ik zoveel mogelijk zijn partijtjes er mee op. Heb zelfs een keer een optreden gedaan op die manier en dat leverde heel wat leuke en aardige reacties op.

Grote voordeel van zonder Fredjes is dat je vooral sneller en lichter speelt IMO.

Momenteel hangt hij daar maar wat aan de muur... Mijn eigen nieuwe peddel klinkt zoveel beter en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vaak twijfel aan m'n intonatie. En die twijfel leidt me dan weer af van het nummer en dan ga ik toch fouten maken.

En ik hou van stevig rocken, en die fretless houdt meer van mij als ik in een zachtaardige bui ben. Da's dus meestal thuis na sex of goed eten.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

loos

Bericht door Wiro »

De laatste jaren alleen nog maar zonder fretten: Plank en contrabas. Zowel thuis alsook in bands. 'k Wou 't zó graag leren omdat je zoveel meer kan met toonvorming dat ik op een gegeven moment de stoute schoenen heb aangetrokken en de fretten onaangeroerd in de hoek liet staan. Het vals spelen is gestaag steeds minder geworden en inmiddels lukt het heel aardig. Een mooie bijkomstigheid is dat je continue heel bewust moet blijven luisteren. Dit komt uiteindelijk ook het samenspel ten goede.
Peter

Bericht door Peter »

Afgelopen 2-3 jaar geen fretless gehad (en daarvoor wel en veel gebruikt in de band), maar begin dit jaar m'n fretless (Allparts etc) Jazz in elkaar geschroefd omdat ik 't toch miste. En afgelopen zaterdag weer voor 2 nummers op een gig gebruikt, de eerste keer fretless live sinds jaren dus. Was wel wat onzeker erover, want heb mezelf in het diepe gegooid door een hals zonder fretlines te kiezen, maar 't ging prima en kreeg van de rest van de band (en uit 't publiek) complimenten over de klank. :jaaaaa: :yes: Ik heb dus zin om 't meer te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

QPumaLocoQ schreef:
Jarno schreef:Sinds ik een Turner fretless 5 gekocht heb, een maandje of zo geleden, speel ik erg vaak fretless. Het is een geweldig instrument, en dat inspireert erg. Intonatie gaat al beter maar er moeten nog zeker wat meters gemaakt worden voor ik er mee het podium op zou durven.
Het feit dat ie 35" is in plaats van 34" helpt toch ook niet echt, vooral in de lagere regionen zit het net effe iets verder weg dan je verwacht, gelukkig zitten er lijnen op :-)
Verschilt dat veel? Het stemmen van een fretless ipv een fretted bas?
Hey,is jouw maand al om? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dennizz
DHZ-DNZ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:08

Bericht door Dennizz »

Hvitekrist schreef:
Dennizz schreef:Ik heb er twee:
De 'wie-wat-bewaart-bas' en een gek shortscale basje (maar die ga ik proberen te herfretten)
heeft die wie-wat-bewaart-bas een fretless maple toets?
zo ja: hoe klinkt/speelt dat?

Yep, maple toets. I.c.m. de nylon flatwounds en dikke humbuckers klinkt dat erg diep en zwaar: het idee was om een contrabas te benaderen. Ze speelt heel prima. Ik had wat opgenomen en geplaatst maar de link lijkt niet meer te werken.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Na een goedkope nep-jazzbas was mijn eerste serieuze bas een fretless, een Ibanez Blazer. Mn eerste gig was ook gelijk op een fretless. Het heeft denk ik mijn spel serieus beinvloedt. Ik hou van fretless, de klank, de feel, en ik zal het ook altijd blijven spelen. Voor de band gebruik ik t vooralsnog in 3 nummers, alleen 2 daarvan zijn nog niet af. :oops:
Droombolus schreef:geen fretless dus, ondanks dat ik de toon heel mooi vind. Zolang ik alleen bas speel gaat het me prima af maar zodra ik erbij ga zingen kost het me te veel van mijn concentratie
Grappig, ik speel nu fretless op het eerste nummer waar ik lead in ben gaan zingen. Maar het nummer leent zich er wel voor. Zolang ik zing pak ik gewoon de noten, en maakt t niet veel uit of t dan een gefrette of fretless bas is, maar met name de rustige stukken zonder zang komt de fretless juist perfect uit.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

Afbeelding
Van links naar rechts: mijn custom fretless (in BEAD), Basscollection (mijn eerste fretless, net verkocht maar niks mis mee NURZE :wink: ), en de Ashbory (William: de beste benadering van een contrabas-klank, zonder met een contrabas te sleuren)

Ik speel uitsluitend op een fretless. Kleine nuance, ik speel niet fretless (slides en vibrato's en dergelijke) maar ik speel op een fretless bas. Dat wil zeggen, ik vind het gewoon bevrijdend om zonder frets te spelen.
Zelf ben ik bijna toondoof, maar dat heeft mij nooit tegengehouden om op een fretless te spelen. De laatste tijd heb ik wel eens gecontroleerd hoe het zit met mijn toon-vastheid (een rifje spelen en dan op een bepaalde noot blijven hangen en controleren met het stemapparaat) en dat viel best mee.

Ik hou van een bas-sound die 'onder' de muziek zit (ipv 'door' de muziek te snijden) en ik krijg de zenuwen van snaren die tegen frets kletteren. Dus fretless is voor mij de juiste keuze (ook al komt er ooit nog wel eens een gefrette 5er). Bovendien kan ik zo met de violiste grappen dat 'echte' instrumenten geen frets hebben. :mrgreen:

De rest van de collectie:
Afbeelding
Gibson The Ripper, deze is het moeilijkst te bespelen omdat de dots, zoals op een gefrette bas, tussen de frets staan en omdat er geen lijntjes opstaan. (Ik overweeg nog steeds om er lijnen te laten opzetten maar aangezien dit de marktwaarde serieus zou devalueren, is dat nog niet gebeurd)

Afbeelding
Gibson G3, fretless gemaakt door BertH en afgewerkt door Matthias Cré. Mijn enigste lined-fretless.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Squire schreef:En ik ben een veel te slechte bassist om goed fretless te kunnen spelen :P
wombatboter schreef:Je mag jezelf niet zo onderschatten...er zijn al aardig wat bassisten bij me thuis geweest die wat weigerachtig reageerden als ik ze een fretless in de handen duwde. Na een paar minuten ging het al veel beter en begonnen sommigen er al meer plezier in te krijgen. Gewoon prutsen en experimenteren en je tijd nemen. Het heeft natuurlijk niet veel zin om je normale spel toe te passen maar met een schuivertje hier en een vibratootje daar, komt het al snel tot leven.
Wat squire zegt heb ik dus ook, ondanks de zalvende woorden van Geert. Ik denk ook dat mijn brein simpelweg niet geschikt is voor fretless.
Maar ik moet zeggen toen ik bij Bass Matters heel even de Tokai Talbo fretless heb geprobeerd er toch wel een lichte tinteling door me heen ging... maar ik durf echt niet.
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

britsie schreef: de Ashbory (William: de beste benadering van een contrabas-klank, zonder met een contrabas te sleuren)
Ik heb ook een Ashbory gehad en vind de klank helemaal niet op een contrabas lijken. Hij heeft wel een apart eigen geluid, maar helaas iets te veel sublaag en te weinig sustain waardoor het moeilijk in te passen is in een band. En een gewone elektrische bas klinkt toch bijna altijd beter als we eerlijk zijn. Plus je moet die snaren steeds met talkpoeder insmeren en dan nog worden de snaren snel erg stroef, wat weer irritant is voor slides. Ik hem dan ook weer verkocht. Toch blijft het een geinig ding.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

MB-BASS schreef:Ik heb een akoestische fretloze Eko.
Voor thuis op de bank.
En ik ben er niet handig mee.
Helaas.
Heb je een plaatje van die Eko? Dat maakt me nieuwsgierig.

Zelf heb ik zo'n 8 jaar een PJ fretless met grafiet/carbon toets in een band gespeeld.
Nadat ie gestolen was ben ik uitgekomen op het model dat ik nu alweer bijna 10 jaar
bespeel. Daarnaast speel ik ook op gefrette shortscales (hollow & solidbody) en een Jazzbaskopie.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

basloze fret schreef:
britsie schreef: de Ashbory (William: de beste benadering van een contrabas-klank, zonder met een contrabas te sleuren)
Ik heb ook een Ashbory gehad en vind de klank helemaal niet op een contrabas lijken. Hij heeft wel een apart eigen geluid, maar helaas iets te veel sublaag en te weinig sustain waardoor het moeilijk in te passen is in een band. En een gewone elektrische bas klinkt toch bijna altijd beter als we eerlijk zijn. Plus je moet die snaren steeds met talkpoeder insmeren en dan nog worden de snaren snel erg stroef, wat weer irritant is voor slides. Ik hem dan ook weer verkocht. Toch blijft het een geinig ding.
Ik kan mij in al je opmerkingen vinden basloze fret. De Ashbory is daarom ook -voorlopig- alleen voor thuis. Maar als er zich ooit een nummer voor leent dan neem ik hem mee naar de repetitie.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
dissonantie
Berichten: 756
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:54

Bericht door dissonantie »

Ik heb een fretloze hooivork, maar momenteel nog geen band, dus ik wacht nog even met 't stemmen [no pun intended]. Het is zalig om zo te kunnen zingen met een bas: van een ronk tot een zoete of nasale "mwah", het vibrato, het schuiven, en dat alles ook met flageoletten. Omdat ik zo van de toon geniet vergeet ik dan alleen vaak om nog ritmes / ritmisch te spelen. Het is voor mij gewoon een groot klankpallette (van 8kg) :)
Drawing the circle
Jack

Bericht door Jack »

Van mij mag het bekend zijn, momenteel 4 fretless bassen aanwezig, en die worden ook het meest bespeeld.
Ook op de buhne, en dan niet alleen voor de typische fretless nummers, maar ook gewoon in overige bleus nummers.

Nou is het wel zo dat sinds de komst van mijn (gefrette)Westone Thunder er beduidend minder op de fretless bassen word gespeeld.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik meende begrepen te hebben dat de eerste Fender juist "Precision Bass" werd genoemd, omdat er indertijd al wel eens een contrabassist "naast" zijn noten speelde en die dan zo de kans kregen om met een gefret instrument wél precies te spelen. Beetje ironisch dat zoveel jaren later er een tendens ontstaat om terug fretloos te gaan spelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

padawatje schreef:Ik meende begrepen te hebben dat de eerste Fender juist "Precision Bass" werd genoemd, omdat er indertijd al wel eens een contrabassist "naast" zijn noten speelde en die dan zo de kans kregen om met een gefret instrument wél precies te spelen. Beetje ironisch dat zoveel jaren later er een tendens ontstaat om terug fretloos te gaan spelen :mrgreen:
Een andere reden voor het verschijnen van de Precision was het feit dat contrabassen lastig te transporteren zijn en versterkt nogal eens wegvallen tegen een loeiende elektrische gitaar. Die fretten zijn ook wel eens verklaard met de medeling dat het zo makkelijker was een gitarist als bassist te laten invallen, want intonatie vergt training en dat hebben de meeste gitaristen op dat gebied niet. Komt nog eens bij dat de intonatie van veel gitaristen net iets hoger ligt dan wat een bassist 'zuiver' noemt.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 09 sep 2009, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie