Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
Luifel jr.
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:56

Bericht door Luifel jr. »

Ik heb geen Fretless en het eigenlijk nooit echt in mijn hoofd gehaald om er 1 te proberen tot een klein jaartje geleden. Zo van ik wil het wel eens proberen. Heb ooit eens een zo'n Squier in handen gehad om het eens te voelen bij Tonika. Op dat moment had ik eerst zoiets van erhmmmm eerst even gewoon lessen.....:-) Is van latere orde. Denk dat ik het voor de fun wel eens ga proberen met zo'n Squier ofzo. (of iets anders wat in een redelijke prijsrange tweede hands voorbij komt om te checken)
Zo heb ik ook een 5 snaar geprobeerd en weer doorgesluist omdat het mijn ding niet was.
Fender Precision, gepimped tot een '62 oudje
Peavey Cirrus BXP4
Hohner bas (paars met goud, best leuk)
Ashdown Mag 300H
Ashdown Mag 210
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7475
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Gaat hard man, dit topic!
Mijn mooie fretless heb ik nu inderdaad iets langer dan een maand (net even nagezocht). En intonatie is niet alleen het stemmen of afstellen van je brug, maar ook zuiver spelen, en da's wat lastiger op een fretless dan op een fretted bas (maar niet onoverkomelijk wat mij betreft).
Heb inderdaad ook nog een Ashbory, zelfbouw weliswaar. Daar moet ik eens nieuwe snaren voor regelen, bij Eriks kun je "precisie o-ring snoer" kopen en ik ben van plan dat daar gewoon per meter te kopen. Dan kan ik ook een maatje dunner nemen voor de D en G zodat die niet meer breken (hopelijk).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Na de verkoop van m'n gefrette ibanez heb ik nu twee fretloze bassen over.
Ik gebruik ze thuis en in bandverband, het ziet er naar uit dat het wel altijd fretloos zal blijven.
'k vind het gewoon lekker ! :lol:
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Omdat ik het ook wel eens wilde uitproberen heb ik jaren geleden een goedkope fretloze Yamaha op Marktplaats gekocht.
Vanaf de eerste noten die ik erop speelde was is verkocht. Daarna de Yamaha weer verkocht en een Fender Jazz gescoord, die op zijn beurt weer de deur uitging toe in vorig jaar mijn eigen fretloze bas heb gebouwd.
Ik gebruik hem in bijna al de nummers die ik met mijn bandjes speel.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik heb er twee.
In het kofferbandje gebruik ik ze niet meer. Dan speel ik op de gefrette precision. Bij jams en recordings haal ik 'm graag tevoorschijn. Als ik meer in het jazzcircuit zou spelen zou ik ook meer fretless spelen.
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

padawatje schreef:Ik meende begrepen te hebben dat de eerste Fender juist "Precision Bass" werd genoemd, omdat er indertijd al wel eens een contrabassist "naast" zijn noten speelde en die dan zo de kans kregen om met een gefret instrument wél precies te spelen.
En fretloze Precision is een contradictio in terminis.
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

gasbitarist schreef:
padawatje schreef:Ik meende begrepen te hebben dat de eerste Fender juist "Precision Bass" werd genoemd, omdat er indertijd al wel eens een contrabassist "naast" zijn noten speelde en die dan zo de kans kregen om met een gefret instrument wél precies te spelen.
En fretloze Precision is een contradictio in terminis.
Je praat als Paul Sips :wink: Wat niet wegneemt dat jullie daarmee gelijk hebben.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Jack

Bericht door Jack »

praat maar raak, I love it..

Afbeelding
MB-BASS
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 mei 2008, 19:08

Bericht door MB-BASS »

Peachabell schreef:
MB-BASS schreef:Ik heb een akoestische fretloze Eko.
Voor thuis op de bank.
En ik ben er niet handig mee.
Helaas.
Heb je een plaatje van die Eko? Dat maakt me nieuwsgierig.

Zelf heb ik zo'n 8 jaar een PJ fretless met grafiet/carbon toets in een band gespeeld.
Nadat ie gestolen was ben ik uitgekomen op het model dat ik nu alweer bijna 10 jaar
bespeel. Daarnaast speel ik ook op gefrette shortscales (hollow & solidbody) en een Jazzbaskopie.
Met lijntjes, maar dan nog kost het me veel moeite.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

MB-BASS schreef:
Peachabell schreef: Heb je een plaatje van die Eko? Dat maakt me nieuwsgierig.

Zelf heb ik zo'n 8 jaar een PJ fretless met grafiet/carbon toets in een band gespeeld.
Nadat ie gestolen was ben ik uitgekomen op het model dat ik nu alweer bijna 10 jaar
bespeel. Daarnaast speel ik ook op gefrette shortscales (hollow & solidbody) en een Jazzbaskopie.
Met lijntjes, maar dan nog kost het me veel moeite.

Afbeelding
Mooi instrument, een western body met flamenco klankgat.
Mijn eerste fretless was ook met lijntjes, bij mij hielp het misschien dat ik al een tijd op een viool had lopen rommelen.
Om goed te intoneren is het belangrijk dat je niet te hard op je snaren drukt (flink mag wel) en de pols loshoud zodat je nog vibrato of kleine aanpassingen kunt geven, niet in een 'klem' grijpen. Een electronisch stemapparaat erbij aanzetten en regelmatig aflezen leert je ook het midden houden. Verder is het een kwestie van 2x zo hard als oefenen als normaal en je gehoor samen met je motoriek trainen. (bij voorkeur een uur of langer per dag)
Met een slok op kan je mij ook beter niet fretloos horen, helemaal als ik er dan bij zing drijft het alle kanten op.
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Na enkele jaren van compleet afgrijzen van fretless (ik vond vroeger de zingende klink echt niet mooi) maar het wel heerlijk vinden van de techniek, ben ik sinds enkele maanden wel verliefd geworden op de speelstijl en het gepaste geluid dat ermee samenkomt. Meer nog, ik denk dat er een leuke toekomst tussen mij en fretless is weggelegd. Het enige: ik oefen vrij weinig en beheers gefret naar mijn eigen goesting al veel te weinig. In bandverband doe ik heerlijke dingen, maar als ik het thuis terug probeer, klinkt het toch niet zo geweldig als toen in die live-setting.
Maar ik speel er steeds meer op en ontdek dingen die ik op mijn gefrette bas best kan gebruiken. Het is leuk en afwisselend!
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Gebruikersavatar
Gabriel
Berichten: 728
Lid geworden op: 15 sep 2006, 20:01

Bericht door Gabriel »

Ik had er maanden niet meer op gespeeld. Afgelopen weekeinde heb ik het stof eraf geblazen en hem weer in groepsverband gebruikt. Damn wat knort die goed... ....Damn wat is mijn intonatie slecht geworden.

Dit is em:
Afbeelding
...DENNY CRANE!

Gear enzo...<Klik>

Bass... Easy to learn, hard to master!
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Gave foto!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

gasbitarist schreef:
padawatje schreef:Ik meende begrepen te hebben dat de eerste Fender juist "Precision Bass" werd genoemd, omdat er indertijd al wel eens een contrabassist "naast" zijn noten speelde en die dan zo de kans kregen om met een gefret instrument wél precies te spelen.
En fretloze Precision is een contradictio in terminis.
:thumbsup: Scherp Maarten ! (zoals altijd)
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Jack schreef:praat maar raak, I love it..
HAP! zei Jack :mrgreen:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie