Review Eden D410XST

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

RobertG schreef:Toen ik het setje goed op z'n donder gaf met een tikkeltje 30hz erbij gedraaid op de WT800 amp (wie zo'n amp kent weet dat 'een tikkeltje' eigenlijk al best veel is) zag ik opeens licht uit de 410xst komen. Dat is dus de zekering die erin zit. Goh, en dat met 400 watt vermogen op een cabinet van 1000 watt. Had ik niet verwacht. Gelukkig was het geluid op deze manier niet echt bruikbaar (te veel laag), dus snel maar weer alles op 'flat' gezet.
Om jullie nog even te vervelen met mijn avonturen: probleem is opgelost; de interne bedrading in de 410xst was verkeerd, waardoor er laag naar de tweeter ging, en de zekering daarvan uiteraard begon te werken. Inmiddels is dat allemaal opgelost werkt de cab echt boven verwachting goed, ook op een amp van ruim 1500 watt @ 4 ohm.

Groeten! Robert
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Mooi.

Ik ben ook altijd onder de indruk geweest van de XST beulen.
Vooral om hun volume zonder dat er dingen gaan ratelen en speakers beginnen te dansen.
Wat me de laatste tijd wel opvalt is dat er veel fouten zitten in bedradingen.
In mijn geval was de Lpad niet de juiste en moest ik een nieuwe laten opsturen.
Jammer :?
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Inderdaad jammer. Ik heb ook mijn L-pad moeten vervangen, maar weet niet of die kapot is gegaan door gebruik met foute bedrading, of dat die 'af fabriek' ook niet goed was. Zou inderdaad gewoon goed moeten zijn, gezien de prijs van het spul. Maar goed, als het eenmaal werkt is het inderdaad super.

Wat ik me trouwens wel afvraag: op de doos waarin ik 'm kreeg zat een sticker van het transportbedrijf met daarop "36 kilo". Ik heb zelf ook niet het idee dat het ding heel erg zwaar is, terwijl ik dat wel had verwacht, hoewel ik 'm nooit heb kunnen wegen. Is het opgegeven gewicht op de Eden site (43 kilo) nu fout, of kunnen ze bij het transportbedrijf niet goed wegen... lijkt me allebei onwaarschijnlijk. Heeft iemand anders zijn 410xst weleens gewogen toevallig?
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Hallo Robert, ik heb em nog nooit gewogen maar volgens mij is hij zoals Eden zegt 43 kilo, net ietsje teveel om alleen te sjouwen :mrgreen:
Een monster cab is het!!
Even nog een vraagje : wat voor amp heb je opdie kast hangen (ik las dat je met 1500w blaast op 4 ohm; heb je een 4 ohm xst kast dan ook?)
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Tsja, ik had verwacht dat hij moeilijker te tillen zou zijn... dat in combinatie met die sticker '36 kilo' op de doos deed me twijfelen. Misschien ben ik wel gewoon heel erg sterk 8) (denk het niet)

Ik heb een QSC powerlicht 2.4mb versterker aangesloten op mijn 410xst. Ik heb inderdaad een 4-ohm versie.

Er bovenop staat een 210xlt, met daarop een Eden WT800a versterker in bridge mode. De pre-amp output van de Eden gaat naar de input van de QSC eindtrap.

WT800a is een beetje overkill voor die 210xlt. Ik denk er dus over om die te vervangen door een 410xlt. Is totaal niet nodig qua volume, maar er hoeft niet zoveel geld bij en het is gewoon wel vet :jam: . Wie weet...
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Bericht door orkestman »

LT staat dat voor light? Neo speakers?
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Nee T staat voor dat er een tweeter in de cab zit.
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Bericht door RobertG »

Op basis van de klank vermoed ik verder dat de L staat voor een zgn 'low-mid' bump en de S (in XST) voor een vlakkere (Studio) sound. En X is natuurlijk gewoon stoer 8)
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ja volgens mij ook S =studio l=somthing en X=extremebassshaker :mrgreen:
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

RobertG schreef:Om jullie nog even te vervelen met mijn avonturen: probleem is opgelost; de interne bedrading in de 410xst was verkeerd, waardoor er laag naar de tweeter ging, en de zekering daarvan uiteraard begon te werken. Inmiddels is dat allemaal opgelost werkt de cab echt boven verwachting goed, ook op een amp van ruim 1500 watt @ 4 ohm.
:shock: Dat valt me wel tegen van een nieuw cab in deze prijsklasse...maar mooi dat hij goed bevalt.

We zijn nu 1,5 jaar verder en ik heb de 410XST nog steeds, dat wil wel wat zeggen. Het ding bevalt me nog steeds enorm goed en en ik heb nog steeds geen GAS voor iets anders. Ik zit weleens stiekum te denken aan een 210 of 410XLT voor erbij...mmm wie weet.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
jack1963
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2008, 11:10

Bericht door jack1963 »

Ik heb sinds kort de Eden 410 xst - 4 ohm.
Inderdaad is dit zoals al gezegd een kanon van een cab.

Was niet gemakkelijk maar ben met de cab op de weegschaal gaan staan en kom op 41 kg uit.

Door de afmeting pakt deze cab gewoon makkelijk. vandaar dat het doet vermoeden dat deze cab lichter aanvoelt. In ieder geval is het voor mij een erg handelbare cab.
Met de bij geleverde wielen is transport ook geen probleem.
Als je de achterste wielen er uithaalt staat de cab schuin achterover waardoor een perfecte opstelling onstaat op het podium.
Daarbij klinkt de cab erg warm en drukt behoorlijk .

Getest met een Eden WT800 als versterker.
Gebruikersavatar
vincent136
Berichten: 2488
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:58

Bericht door vincent136 »

Ik zou hem niet willen, het gewicht staat me tegen. Ze klinken overigens wel erg goed, dat dan weer wel. Welkom op het forum trouwens
Haico: Moraal van het verhaal. Vinnie heeft (bijna) altijd gelijk! :D :D
-
'Vintage' jazz (gepimpt) - Yamaha BB350 fretless
Eden WT550 - Glockenklang 2x10
-
Website
Persoonlijk
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Review Eden D410XST

Bericht door orkestman »

Ik wacht al zo lang op de light versie van 112, dan koop ik hem.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik denk niet dat je je te blind moet staren op gewicht.
Het is eerder de cubus-vorm die het dragen moeilijk maakt, niet het gewicht.
30 kilo is ook onhandig dragen, ver voor je buik aan de handgrepen.
Daarom moeten er wieltjes onder en/of met 2-en dragen...ook met een light weight cab.
Er is een bepaalde factor waarmee je het getilde gewicht moet vermenigvuldigen om te zien hoeveel
druk er op je tussenwervels komt te staan.
Ik weet niet meer hoe de verhoudingen liggen, maar met het alleen dragen van een cab, kom je op een belachelijk gewicht uit :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Pushifier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 13 okt 2008, 20:34

Bericht door Pushifier »

Ja precies het komt echt door de afmetingen waardoor hij niet lekker te dragen is.
En wow, na de tijd is je broekvol zoveel druk :mrgreen:
Maar goed het gaat om de sound en die is enorm goed!
Plaats reactie