Hoe ik een auditie kon verkloten: 16e noten en 180 BPM...

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

oke, 90 lukt me wel. Maar die 180 is toch wel een beetje onbegonnen werk voor me denk ik....
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

voor iedereen die het met z'n vingers probeert:

KNIP JE NAGELS!
;)

Als ik kijk naar mijn nagels, ze zijn echt kort. Ik heb gewoon zo'n übergay nagelschaartje aan m'n sleutelbos zitten. Als je erachter komt dat je snel (of langzaam) moet spelen en je nagels zijn te lang; dan heb je een probleem. Althans, ik dan.

1,85 bij de hema.
none.
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

ik denk dat de nagelschaar sowieso wel in je assortiment aan tools thuishoort. Al heb je verschillende types aan vingers... Mijn nagels groeien bijv. voorbij mijn vingertop en beslaan een goed meerendeel van m'n laatste kootje aan de vinger... Ik heb ook wel andere nageltjes gezien. Maar ik heb iig altijd m'n nagelschaar bij me!
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik knip gewoon consequent 1x in de week m'n nagels, dat is genoeg om er nooit last van te hebben tijdens het bassen, of welke andere bezigheid dan ook.
Dit tempo red ik trouwens sowieso niet, hoe kort m'n nagels ook zijn. 16en @ 120bpm is ongeveer mijn max, maar dat hou ik ook niet zolang vol.
B69
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 aug 2005, 10:31

Bericht door B69 »

met plectrum is het geen enkel probleem. Dat trek ik wel een hele set denk ik. Met de vingertjens is het een ander verhaal. Na een aantal maten raak ik het wel een beetje kwijt eigenlijk. Wel een leuk nieuw doel.
Fender Precision '77
Ampeg SVTII-pro
Ampeg SVT 70's
Ampeg SVT810E
Ampeg SVT810 70's
Shitload troep
https://myspace.com/jeremysrules
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Unlord schreef:@johnbob: top om te zien dat je er voor gegaan bent om er bovenop te komen. Ik wist niet van je revalidatie. Dit soort spirit motiveert mij ook. Dank dus!

Ik heb mijn zelfrespect gelukkig niet verloren, al was de gitarist van die band gewoonweg erg goed. Snel en strak en ook nog es goeie nummers. Hij kon die zut wel bassen (met plectrum), maar ja, op een gitaar doe je bijna niks anders in die stijl. Voor mijzelf blijft het inderdaad oefenen. Ik heb een flinke tijd geen metronoom aangeraakt en ik denk dat dat mijn onheil momenteel is.

@Beestmens: hoe krijg jij het voor elkaar met die 3 vingers? Domweg oefenen? Of speel jij ook in een snelle ragband?
Sorry voor het late antwoord. Ik begon met 2 vingers, toen merkte ik al gauw dat ik qua snelheid een beetje beperkt was. Sinds ik het 3 vinger gebeuren aanleerde doe ik eigenlijk nooit iets anders. En ik oefen elke dag wel op snelheid. Bijv. 1 noot constant raggen totdat het pijn gaat doen. Ook maak ik een soort galop beweging, 1=wijs 2=middel 3 =ring. De volgorde die ik dan speel is 132132132132132132132... als ik bijv. op 1 noot rag.

Ik moet er nog wel bijzetten dat het me op de E-snaar niet zo snel lukt omdat ik iets nodig heb om met m'n vingers op terug te vallen. Als ik de A snaar aansla komt m'n vingertop zeg maar op de E snaar terecht. Misschien gaat het wel als ik een B-snaar zou hebben.
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik gebruik dezelfde techniek als jij, beestmens, al ben ik er nog niet zo heel handig mee. Als ik op de E-snaar tripleteer, dan laat ik mijn vingers op mijn duim vallen.
gorre
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jan 2005, 09:52

Bericht door gorre »

Als je 3-vinger techniek wilt gebruiken moet je echt 123212321 doen
Bij 123123 ga je galopperen en is dan echt ook slechts beperkt te gebruiken.
Een andere mogelijkheid is 4 vingers; door gebruik van de duim
D321D321
Al die technieken vragen langzame opbouw, een keer de beweging een automatische is "muscle memory", kan je snelheid systematisch opbouwen.

Een andere techniek is met 1 vinger door zowel op als neer de snaar aan te slaan (ik heb Doug Wimbish dit al zien doen), maar mij lukt het niet zo.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

gorre schreef:Een andere techniek is met 1 vinger door zowel op als neer de snaar aan te slaan (ik heb Doug Wimbish dit al zien doen), maar mij lukt het niet zo.
Geddy Lee gebruikt deze techniek ook.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Klopt. Het is wel een teringmoeilijke techniek, ik heb m al geprobeerd maar voorlopig lukt het mij niet. Ik concentreer me wel op enkele aanslagen per vinger.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hmm, die 1 vingertechniek vind ik nog de makkelijkste. Daar haal ik wel zestienden mee bij 180bmp, maar het jammere is dat het dan toch net niet helemaal constant is omdat je upstoke geen nagel bevat. Downstroke klinkt minder rond, dus je moet vrij hard pompen wil je het consistent houden en dat gaat ten koste van snelheid.

Als ik 3 vingers gebruik doe ik 321321321. Beginnen bij de ringvinger dus, da's de meest natuurlijke volgorde (vergelijk het trommelen op de tafel, zie een les van Billy Sheehan). Ik zal ook die 123212321 volgorde es proberen... Pink erbij lukt me sowieso niet. Da's te kort :)
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Unlord schreef: (vergelijk het trommelen op de tafel,
Dat doe ik altijd 1234123412341234 :roll:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Echt? Dat kan ik niet eens! :shock: ik ga altijd 4321
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Alex Webster (Cannibal Corpse) kan het ook met de vingers, wel met drie vingers, Steve DiGiorgio kan het ook erg goed en misschien nog wel sneller.... https://www.stevedigiorgio.com/bin/column.pdf en deze: https://dsrmusic.com/metaltab/text/guita ... gioL1.html

Ik speelde jaren met plectrum in deathmetalbands, kon ik ook wel heel erg snel, maar ben een half jaar geleden overgestapt op fingerstyle, nou pfff die dingen die ik eerder met plectrum speelde lukken me echt niet met mn vingers!! Ik heb mn hele stijl aangepast wat dat betreft, vooral tussen mn oren. Alle nummers klinken heel anders met een "tragere" baslijn, maar wel veel en veel vetter!!

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Silent G
Berichten: 150
Lid geworden op: 31 mei 2004, 10:32

Bericht door Silent G »

alex webster heeft hele aparte manier van zn zingers gebruiken, wisselt heel veel, maar hij speelt wel 321321321 en hoor daar niet veel galop in, als je dat maar lang genoeg oefent met een metronoom en niet te snel wil in het begin blijft die galop wel weg hoor
maar bij webster komt er ook ontzettend veel snelheid uit zn linkerhand
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
Plaats reactie