akkoorden voor bas
mooi initiatief Didi. hier hebben mensen wat aan.
één vraag heb ik wel: waarom speel je alles zo laag?
je zou de emancipatie vd gemiddelde bassist flink bevorderen als je ze liet zien en horen dat er ook nog een basleven is voorbij de 7e fret....en de akkoorden klinken dan meteen tig keer mooier en bruikbaarder.
[edit: het allerlaatste themaatje heb je zie ik nu toch hoog op de toets gespeeld, hulde! ]
één vraag heb ik wel: waarom speel je alles zo laag?
je zou de emancipatie vd gemiddelde bassist flink bevorderen als je ze liet zien en horen dat er ook nog een basleven is voorbij de 7e fret....en de akkoorden klinken dan meteen tig keer mooier en bruikbaarder.
[edit: het allerlaatste themaatje heb je zie ik nu toch hoog op de toets gespeeld, hulde! ]
Dank je Heskez en anderen.
@ Stinky
Aan het eind van het filmpje speel ik het liedje boven de twaalfde fret op mijn Alembic.
Tijdens de instructies koos ik voor mijn shortscale met piccolosnaren en speel alles laag zodat je én toch een heldere klank houdt( door de snaren) én de kijker bovendien makkelijker kan zien waar ik me bevind op de hals. Ik ga er toch van uit dat iedereen daarna de akkoorden naar believen kan transponeren naar de toonsoort die hij/zij wil.
Het is inderdaad zo dat op gewone bassnaren de akkoorden hogerop beter klinken dan laag. Ze worden laag al gauw zompig.
@ Stinky
Aan het eind van het filmpje speel ik het liedje boven de twaalfde fret op mijn Alembic.
Tijdens de instructies koos ik voor mijn shortscale met piccolosnaren en speel alles laag zodat je én toch een heldere klank houdt( door de snaren) én de kijker bovendien makkelijker kan zien waar ik me bevind op de hals. Ik ga er toch van uit dat iedereen daarna de akkoorden naar believen kan transponeren naar de toonsoort die hij/zij wil.
Het is inderdaad zo dat op gewone bassnaren de akkoorden hogerop beter klinken dan laag. Ze worden laag al gauw zompig.
Niemand zeurt. Men vult aan. En het is zeker relevant.wombatboter schreef:Vind ik eigenlijk ook...de man doet hier zijn best en dan krijg je nog van die kommentaar die eigenlijk niet allemaal even relevant is.deevit schreef:Mensen, houd eens op te zeuren over het filmpje van Didi, het is te gek dat het er staat! Didi;
Indien twijfel... tellenDidi schreef:Basles.be schreef: [miereneukermodus]
- De verminderde kwint van A is "Es" en niet "Dis" als je theoretisch correct wil zijn.
Ik twijfelde. In de A-ladder klopt het wat je zegt.
Code: Selecteer alles
a b c d
1 2 3 4 => kwart
a b c d E
1 2 3 4 5 => kwint
Klopt, tweeklanken (ook powerchords dus) zijn geen akkoorden. Op bas is een tweeklank echter dikwijls een betere keus klankgewijs, zolang je de essentie van het akkoord maar weergeeft en dat heeft Didi hier perfect gedaan.Pellek schreef:[supermiereneukmodus]
Eigenlijk is theoretisch gezien een twee klank geen akkoord.
/[supermiereneukmodus]
- wombatboter
- Berichten: 22639
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Dat tweeklanken geen akkoorden zijn weet ik ook wel maar soms is de drang om dankbaar te zijn groter dan de drang om iets te poneren. Soms weegt het ene niet op tegen het andere en komt het schools en belerend met een opgestoken vingertje over. Ik ben daar nogal gevoelig voor..maar goed : het doel heiligt de middelen.
what fools these mortals be
- wombatboter
- Berichten: 22639
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Het is allemaal geen punt. Tenslotte vroeg ik zelf om aanvullingen of opmerkingen.
Zolang de leek maar niet gaat denken, "oei, het is allemaal veel moeilijker en ingewikkelder dan ik dacht... laat ik maar afhaken" zijn comments welkom wat mij betreft en beschouw ik dat niet als gezeur.
Zolang de leek maar niet gaat denken, "oei, het is allemaal veel moeilijker en ingewikkelder dan ik dacht... laat ik maar afhaken" zijn comments welkom wat mij betreft en beschouw ik dat niet als gezeur.
Inderdaad, het is natuurlijk een verlaagde kwint en geen verhoogde kwart.( al klinkt ie hetzelfde )Basles.be schreef: Indien twijfel... tellenCode: Selecteer alles
a b c d 1 2 3 4 => kwart a b c d E 1 2 3 4 5 => kwint
edit :
Ik heb jouw correcties ter harte genomen, Basles.be en de comments uit jouw eerste post meegenomen in de gecorrigeerde versie die nu ook op de eerste pagina staat.
- powercords = nu : powerchords
- A verminderd heeft nu een es i.p.v. een dis
- ik heb een A sus 4 akkoord toegevoegd in het filmpje.
Mocht ik een filmpje gaan maken van de trappen. Dan stuur ik je 'm eerst even voor de zekerheid als je dat goed vindt zodat jij me kan corrigeren voordat ik online zet, goed ?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rRoI7hTpYEI[/youtube]
Ik heb jouw correcties ter harte genomen, Basles.be en de comments uit jouw eerste post meegenomen in de gecorrigeerde versie die nu ook op de eerste pagina staat.
- powercords = nu : powerchords
- A verminderd heeft nu een es i.p.v. een dis
- ik heb een A sus 4 akkoord toegevoegd in het filmpje.
Mocht ik een filmpje gaan maken van de trappen. Dan stuur ik je 'm eerst even voor de zekerheid als je dat goed vindt zodat jij me kan corrigeren voordat ik online zet, goed ?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rRoI7hTpYEI[/youtube]
BTW, voor een overzichtje => https://basles.be/lessen/008_toonladders/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;Didi schreef:Mocht ik een filmpje gaan maken van de trappen. Dan stuur ik je 'm eerst even voor de zekerheid als je dat goed vindt zodat jij me kan corrigeren voordat ik online zet, goed ?
Ja inderdaad, dat is heel handig. Ik ben nu bezig basloopjes te leren aan de hand van septiemakkoorden, maar dat is nog best lastig om dat in een keer te kunnen. Wel echt heel handig, je leert dan alle noten op de nek ook meteen.Didi schreef:Klopt wellicht, maar voor de absolute beginners is het wel belangrijk om het verschil tussen de kleine terts ( mineur ) en de grote terts ( majeur ) te leren begrijpen zodat de rest van het verhaal, de drie- en vierklanken beter begrepen kunnen worden. Het was ook de bedoeling om er een heel toegankelijk filmpje van te maken waardoor ook niet-theoretisch onderlegden niet snel zullen afhaken.Pellek schreef:[supermiereneukmodus]
Eigenlijk is theoretisch gezien een twee klank geen akkoord.
/[supermiereneukmodus]
Als ik weer een keer wat ruimer in de tijd zit wil ik eens zo'n filmpje maken waarin ik dan proberen de trappen te verduidelijken. Dat is ook van die materie waar hier af en toe vragen over opduiken en wat eigenlijk heel inzichtelijk verklaard kan worden. Een beetje inzicht in de trappenleer kan ook erg veel invloed hebben op je spelinzicht in het algemeen. Het maakt de theorie gewoon allemaal wat leuker als het leidt tot praktisch voordeel.
Misschien is dit een mooie aanvulling, dan hoef je geen filmpje meer te maken (dit filmpje is wel erg snel, maar tip: zet het filmpje op pauze als er in beeld komt te staan welke noten worden gespeeld). Ik had hier erg veel aan, want als je dit combineert met de kennis over akkoorden, heb je zooooveeel meer om mee te spelen, en vooral om te WETEN wat je speelt
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=UZ7MfADYRmg[/youtube]
- dr. Bassvibes
- Berichten: 11914
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59
Dan moet je van hem ook maar de andere filmpjes kijken. Hij legt het wat snel uit, maar het is heel leerzaam. Ik ben er ook mee bezig, maar het blijft lastig, vooral om zo snel te bedenken waar de noten zitten bij alle akkoorden (maar dat komt wel, lijkt mij vet om gewoon walking bass te kunnen spelen zonder het van te voren in te studeren, maar dat je gewoon akkoorden krijgt en het kan ).