Fender "Road Worn" Jazz Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Fender "Road Worn" Jazz Bass

Bericht door Sanders »

Afbeelding

Testexemplaar: De Fiesta-Red in Muziek-Visie Antwerpen
Specs: alder-body, maple neck met RW toets, 2 singlecoils (van de classic series) VVT-layout, vintage brug & reverse tuners, nitrolak (distressed).
Prijs: rond de €1200

Algemeen
Het is een erg puike bas, kon ook nergens foutjes tegen de constructie ontdekken, alles wat stevig vast moet zitten zit stevig vast, alles wat vlotjes moet kunnen ronddraaien draait vlotjes rond. Bas is gebaseerd op een 1963 exemplaar, en ziet er (van ver) ook zo uit, en misschien belangrijker: voelt en klinkt ook alsof het al 46 jaar op maandelijkse basis een optreden meemaakt. Enig minpunt hier is dat de lak er van dichtbij wel erg kunstmatig verouderd uitziet... Zo zijn er slijtageplekken op op z'n minst vreemde plekken waar deze normaal niet voorkomen, en op andere plaatsen is de lak dan weer puntgaaf. Ook de vorm van de slijtage is iets te "gemaakt", het mocht gerust wat groffer zijn, met wat meer scherpe kanten en putten in. Wat ook een misser van jewelste is is dat NA de relic alles afgelakt is met een transparante laklaag, dus ook de kale plekken hout... :facepalm: Hardware daarentegen ziet er wel erg realistisch verouderd uit, doch echter niet zo hard dat de functionaliteit (verroeste tunerschroeven bijvoorbeeld) verloren gaat.

Bespeelbaarheid & Afstelling
Hier komen we bij een van de troeven van deze bas. De bespeelbaarheid is werkelijk FENOMENAAL! De hals is erg dun & smal (zeer jaren '60-like), en door de zeer dunne nitrolaklaag/blank hout (op sommige plekken) is het een zeer snelle hals. Aan de dunne vintage-frets moet je wennen, maar eens dat gebeurd is lukt quasi alles. Actie kon laag gezet worden zonder aanlopen, er waren nergens dode plekken op de toets, sustain was goed! Elementen waren netjes afgesteld, en klonken beiden even sterk, stemsleutels draaiden vlot, maar waren stroef genoeg om de stemming goed te behouden, zelfs na extreme bend-mishandeling van de snaren. Fretwerk was ook meer dan netjes, ze zijn mooi afgerond aan de zijkant, voelen glad aan en zijn mooi gepolijst aan de bovenzijde.


Sound
Klank is ook ver boven verwachting gebleken. De bas klinkt wat "braafjes", zoals een jaren '60 bas hoort te klinken, maar mits wat aanpassen van de pluktechniek, en het toedraaien van het halselement, en een beetje toonknop, kwam er een heerlijke, venijnige doch warme knor tevoorschijn, dewelke mooi in de mix mengt, met toch genoeg punch om erdoor de knorren. Verder valt de algemene sound het best te beschrijven als "warm". De klank leent zich perfect voor oude soul & R&B, rauwe blues, vroege funk en (stevige) pop & rock. Qua klank owned hij zeker een American Standard!

Wat kon er beter/Opmerkingen
Een paar details maken dat deze bas toch niet HET van Het was voor mij. Vaak zijn dit kleine slordigheidjes jegens vintage details. Iets waar de vintage-nerd zich misschien aan kan storen.

- hoewel er gaten geboord waren voor de elementcover, ontbraken die (vreemd genoeg alleen op mijn exemplaar) voor de brugcover
- geen covers meegeleverd, wel een duimsteun... Covers zouden een mooie extra zijn!
- bij momenten slordige relic, zo zijn er haarscheurtjes in de transparante lak, maar bijlange niet zo hard & veel als bij echte vintage exemplaren
- ontbreken van een stringtree achteraan de headstock
- Fender-logo dat onder de laklaag zit
- Meer kleuren zou mooi zijn (wit, zwart,...)

Besluit
Zoek je een bas die er oud uitziet, oud klinkt en oud voelt, maar wil je geen fortuin betalen voor een Custom-Shop relic of een echte vintage, dan is deze bas echt iets voor jou! Zoek je echt een accurate kopie qua looks, loop dan maar voort. Het is een aardige remake van een echt vintage exemplaar, maar een paar details kloppen niet. De relic kan voor nieuwfanaten een afknapper zijn, maar het speelgemak & sound dat het gebrek aan dichte laklaag met zich meebrengt maakt die fake slijtage meer dan goed.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goed verhaal, William! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Jij hebt duidelijk een heel ander exemplaar in handen gehad dan ik. Bij mij waren de stemmechanieken toch echt ontzettend stroef. Of dat kwam door de kunstmatige roest of gewoon te strak aangedraaide bout dat weet ik niet. Maar feit is dat je zo ongeveer aan krachttraining moest doen om ze in beweging te krijgen...
Ook kwam het ding bij mij niet zo best afgesteld uit de gigbag. Ik had echt behoorlijk last van fretbuzz. Misschien heeft bij jou de winkel het ding even behoorlijk afgesteld? (iets wat helaas maar al te vaak niet het geval is).

Verder kan ik me aardig vinden in jouw omschrijving. Het relic-verhaal is op sommige punten heel behoorlijk gedaan (met name de hardware inderdaad). Maar op sommige plekken slaat men de plank mis. Dan doel ik vooral op de smetteloze toets van de bas. Hoe kan een bas van zogenaamd enkele decennia oud -en met een behoorlijke rugzak aan podiumervaring- een maagdelijke toets hebben?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22554
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bedankt voor de uitleg, William... best interessant. Gisteren bij de verkoop van mijn Fender heb ik nog geopperd dat ik ooit nog een exemplaar wil met een echt smalle hals en wie weet..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik heb deze bas van de muur gepakt (kluns dat ik ben) denkende dat het een oude 2e hands was en dus onbetaalbaar.
Later zag ik de label aan de headstock flapperen en begreep dat dit een nieuwe bas is.
Het ding speelde gewoon ontzettend goed.
De Actie was weer om te huilen... "WAT DOEN DIE LUI BIJ FEEDBACK DE HELE DAG", als er geen klant is, neem wat sleutels ter hand EN DOE IETS VERDOMME :facepalm:
Oeeeee daar kan ik kwaad om worden.

Mijn indruk van deze bas was eerlijk gezegd SUPER, een echte heerlijke jazz die, mits goed afgesteld, zijn geld zeker waard is.
Hulde aan Fender (nu maar hopen dat deze ervaring niet exemplarisch is)
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

@Basvark: Die winkel staat wel bekend om hun afstelwerk voor ze iets te koop aanbieden, maar ik heb er ook al bassen vastgehad waar niet op te spelen viel (door te hoge/lage actie). Die toets is zeer licht gereliced, dit valt vooral op aan de clay-dots voor de positiemarkeringen. Die zijn veel grauwer & matter dan de vergelijkbare op de classic '60. Verder is een gerelicede rosewood toets ook niet echt een pluspunt qua verkoop, want wie wil er nu een bas met kuilen in het fretboard :).

@WBB: uw smaak kennende (handje boven het brugelement en GAAN!) gaat die jazz-bass misschien iets te braaf uit de hoek komen, en ik denk eerlijk gezegd dat die Sandberg ook de truukjes kan die deze jazz-bass kan... (misschien is een Classic '70 jazz bass iets voor jou? Ziet eruit zoals degene die je net verkocht hebt, maar dan nieuw & goedkoop (dikke 600€)).

@JB: heel die classic en roadworn series is een schot in de roos. Het feit dat je als winkel 6 maand moet wachten eer je een bestelling voor roadworns kunt ontvangen zegt al iets over de populariteit. Ook de gitaren (tele & strat) zijn echt super qua sound. Alleen de relic op de maple toets is te lelijk voor woorden. De '50 Precision heeft daar trouwens ook last van.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik bedoelde met exemplarisch, dat ik hoop dat fender eens een keer een serie weet te bouwen die deze kwaliteit in elk exemplaar terug laat komen :wink:
Laatst gewijzigd door johnbob op 05 sep 2009, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

William Sanders schreef:@Basvark: Die toets is zeer licht gereliced, dit valt vooral op aan de clay-dots voor de positiemarkeringen. Die zijn veel grauwer & matter dan de vergelijkbare op de classic '60. Verder is een gerelicede rosewood toets ook niet echt een pluspunt qua verkoop, want wie wil er nu een bas met kuilen in het fretboard :).
Haha, maar dat heb ik met alle relic onderdelen. Waarom wil je in godsnaam een verroeste brug, verroeste stemmechanieken of een body met krassen, deuken enzovoort? :shock: Toch schijnen er legio mensen te zijn die dat willen...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
kwispelhond
Kölnisch Wasser
Berichten: 372
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:53

Bericht door kwispelhond »

Omdat ik er zoveel positiefs over lees heb ik er inmiddels al zes stuks uitgeprobeerd (4x P en 2x J) en ik ben er geen vriendjes mee geworden.

Eén van de J’s was iets beter maar ik vind ze vlak en karakterloos klinken, ik ben het dan ook niet met je eens dat ze de American Standard in hun broekzak hebben want die willen bij mij toch echt een stuk meer spetteren en knorren, ik vond het verschil eigenlijk best nog wel erg groot, zeker gezien het feit dat je met een koffer erbij ongeveer even veel kwijt bent.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ik heb ook al es wat roadworns getest en ik vind ze best lekker, maar ik hou helemaal niet van relic. Welke serie moet je hebben voor een vergelijkbaar resultaat, maar dan zonder de relic? :roll: mijn vraag geld voor zowel de j als de p serie ^^

niet dat ik opzoek ben eigenlijk :mrgreen:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Volgens mij zijn de Roadworns de mishandelde versies van de Classic '50 series, in elk geval voor de P. Voor de Jazz'en weet ik dat niet.
Al geloof ik dat er ook wat andere materialen hier en daar zijn gebruikt (lak en elementen), want anders zou de meerprijs van zo'n 250-300 euro voor die geschaafde versies verre van gerechtvaardigd zijn.
Ik heb die Roadworn P een aantal malen versterkt aan de tand kunnen voelen bij Feedback en heb er hier ook al meermalen de loftrompet over gestoken, want wat spelen en klinken die dingen goed zeg. En ja, ook ik vind het wat jammer van die overdreven schaafplekken (en het feit dat-ie in tegenstelling tot de Classic 50 niet in honey blonde te krijgen is). Misschien maar goed ook, want ik heb op dit moment geen 1100 euro liggen voor z'n P-monster.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

anderzijds is zo'n roadworn ook wel wat voor mij, ik ben veel te bang voor krasjes en maar te lomp om ze te voorkomen :mrgreen:

maar zoals ik al zei, ik ben niet echt opzoek ofzo :roll: afgezien dan van het feit dat ik een Stingray heb liggen waar ik weinig mee doe. En zoals ik maar blijf zeggen wil ik em niet kwijt...maar tegelijkertijd ben ik wel stiekem een beetje aan het kijken wat ik ervoor in de plaats zou kunnen krijgen :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Even over de roadworn P. Wat een monster :D
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Een poosje geleden heb ik ook ns zo'n roadworn P in mn handen mogen houden. Ik kan me helemaal vinden in de opmerkingen over de kwaliteit en bespeelbaarheid. Van de verkoper in de winkel begreep ik dat het enige verschil met de Am. Standard was dat de fabrieken enkele kilometers van elkaar verwijderd zijn en dat daar dan toevallig de mexicaanse grens tussendoor liep. (de eigenaar van die winkel had een rondleiding gehad door de fabriek begreep ik)

Mooie dingen indeed, maar ik vind het toch jammer dat ze niet 'echt' zijn. Het is toch 'namaak oud'. :roll:
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Maar qua prijs is er bijna geen verschil tussen een road worn en een Am. Std.
Plaats reactie