GAS voor de Contrabas ( Centraal Contrabas-topic )

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

veel (jazz)bassisten gebruiken Thomastik Spricore (weich). Ze hebben veel sustain en klinken helder. Zijn hier belachelijk goedkoop, ik kan me herinneren dat ik er 3x zo veel voor heb betaald:
https://link.marktplaats.nl/318139188" onclick="window.open(this.href);return false;

ik kan me zelfs haast niet voorstellen dat het voor hele set is.

edit: volgens mij is het ook maar 1 snaar. Ik was er bijna ingetrapt.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

't Staat er dan ook bij dat dit de d2 is.

Goedkoop = duurkoop bij snaren. Ze gaan bij zorgvuldig gebruik jáááren mee dus valt het eigenlijk nog wel mee.

Zelf ben ik errug blij met m'n Thomastik Dominants. Ik vond de Belcanto's te donker klinken. Maar dit is afhankelijk van je bas. Bovendien heb ik ze tevens op strijken geselecteerd.

Hier kun je er in elk geval een aantal beluisteren:
https://www.hervejeanne.de/saitenmatrix.php

En hier vind je alle info die nodig is om een zorgvuldige voorselectie te maken:
https://www.talkbass.com/forum/forumdisplay.php?f=17
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

staat er inderdaad ook bij, ik zag het later pas, ik kan me trouwens voorstellen dat er mensen intrappen.
Ze zijn bij Metropool niet goedkoop zeg, 186 euro voor een setje spriricore 3/4. Ik heb er geloof ik 120 euro voor betaald, ik weet niet eens meer waar.

als losse snaren 40 euro kosten, kun je beter 4 losse bestellen, of mis ik iets?

Ik vind het sowieso vrij irritant als bedrijven zo veel ook MP adverteren. de eerste 8 advertenties of zo zijn allemaal van Metropool, zo verdwijnen de advertenties van particulieren snel naar pagina 2 en verder natuurlijk, meestal zijn dat ook nog bedrijven die veel beginnersspul verkopen...maar dit geheel terzijde :D
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Bedankt heren ! Kijk, dat zijn de goede tips. :thumbsup:

Voor wie een paar contrabas-gigs wil downloaden, check even mijn persoonlijk topic.
2x een contrabas-trio van de echte veteranen (in mp4).
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Didi schreef:Kan iemand mij iets zinnigs vertellen over snaren ?
Op de bas die ik nu heb is de A-snaar volgens mij anders. Hij klinkt wat doder. Het is moeilijker dan bij de andere snaren om er bijvoorbeeld een heldere flageolet uit te krijgen op de 5e en 7e positie.
De G en D klinken lekker helder en fel en ook op de E gaat het beter dan op die A. Als ik nu eens op het web rondkijk naar de prijzen van snaren dan begrijp ik dat je onder de 100 euro geen setje hebt.
-Hoelang doe je normaal gesproken met een setje, uitgaande van een uur spelen per dag bij een normale aanslag ?
-Welke snaren zouden de contrabassisten alhier aanraden en waarom, gelet op prijs/kwaliteitverhouding ?
-Tips of adressen over waar je ze het goedkoopst kun bemachtigen ?
-Ik ben geïnteresseerd in snaren die niet te dof klinken, ik ga voorlopig ook niet strijken dus dat hoef je niet mee te nemen.
Al schoon gemaakt?
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Nee, nog niet. :)
Morgen haal ik haar sowieso uit elkaar om de kast te bewerken. Dan geef ik de snaren ook meteen een beurtje. :wink:
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Tenzij je weet wat je doet, kun je dat maar beter niet doen.
Als je direct de snaren eraf haalt dan valt de stapel, en dan kun je direct je portemonnee gaan leegschudden bij de vioolbouwer.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Inderdaad mee uitkijken, dat uit elkaar halen. Is iets gecompliceerder dan bij een basgitaar.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Nardix schreef:Tenzij je weet wat je doet, kun je dat maar beter niet doen.
Als je direct de snaren eraf haalt dan valt de stapel, en dan kun je direct je portemonnee gaan leegschudden bij de vioolbouwer.
Zo leer je weer eens wat. Bedankt voor de waarschuwing.
De bas die ik heb is geverfd. Dat moet beslist over worden gedaan. Daarvoor moeten de mechanieken eraf. Goed dat je me dat verteld van die stapel. Betekent het dat ik de spanning op enkele snaren moet houden en de mechanieken dus beter één voor één kan demonteren zodat de spanning op een aantal snaren blijft staan ? Of hoe is het anders op te lossen ? De bas is echt niet goed genoeg om onder hande te worden genomen door een basbouwer, kostengewijs. Dan koop ik liever een nieuwe.( Voor zover ik dat nu kan beoordelen gaat dat gebeuren binnen redelijk afzienbare termijn). Maar hoe dan ook, de kleur van deze móet anders ( ik ben nu eenmaal ook visueel ingesteld ). Het is een experimenteerbasje dus het mag.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Als het goed is blijft de stapel klemvast staan tussen het voor- en achterblad. Ook als je de snaren eraf haalt en de bas op z'n rug laat liggen. Maaaaarrrrrr heel vaak is het niet goed. Mijn bas is een redelijk goeie maar had toch een compleet foute kam en stapel toen ik 'm kocht. Deze viel direct om toen ik de vierde snaar aan het losdraaien was.
Heb 'm eerst zelf weer rechtgezet met de nodige hulpmiddelen: Stuk dik ijzerdraad (ongeveer 3 á 4 mm.) aan één kant plat slaan, scherp slijpen, krom buigen en met een felle lamp erbij in de stapel prikken. Zorg ervoor dat ie op exact dezelfde plek wordt teruggezet.

Inmiddels zit in die van mij allang een nieuwe stapel en een nieuwe kam waardoor het instrument ook weer als nieuw ging klinken.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Helder, ik ga ze er niet allemaal ineens afhalen. :wink:
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Leerzaam onderwerp. Ik heb er nog geen maar alvast bedankt voor alle links en tips.
Gebruikersavatar
Nardix
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 dec 2009, 21:20

Bericht door Nardix »

Een spanband zou ook kunnen werken volgens de vioolbouwer waar ik m'n spullen haal.
Anne (Squier Vintage Modified Jazz Bass)
Siham (Zelfbouw no. 1 -- 5 snarig.)
Maartje (Zelfbouw no. 2 -- P bas)
Aria Pro II TSB-400 Thorsound
Behringer BXL1800A
Behringer BX108 "Thunderbird"

Heeft soms moeite met zinnen formuleren.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Nardix schreef:Een spanband zou ook kunnen werken volgens de vioolbouwer waar ik m'n spullen haal.
:idea: :wink:
Plaats reactie