Retrovibe Aero1

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Retrovibe Aero1

Bericht door Jasprecision »

Dit is m’n allereerste review ooit en het is ook totaal niet mijn ding, maar volgens mij waren er toch een aantal mensen benieuwd naar de bas dus bij deze! Heb de Retrovibe kort getest over een Aguilar AG500SC en Ampeg SVT810e met een SansAmp Bass Driver Programmable ertussen.

Features
Body: Basswood
Neck: Maple, bolt on
Fretboard: Rosewood
Controls: 2 x Volume, 1 x Tone
Bridge: Standaard Fender-type
Pickups: 1 x Jazz, 1 x Precision
Frets: 20
Dikte v/d body: 36mm
Neck : 845mm (34 inch)
Breedte bij topkam: 38mm
Breedte bij 12e fret: 56.3mm
Inlays: Pearloid block
Tuners: Chromed open-gear type

Eerste indruk
Zowel de body als neck zijn wit (maar dan ook écht wit) met zwarte binding. Dit, in combinatie met de zwarte slagplaat, matchende headstock, pearl inlays en chromen hardware geeft de bas een vrij modern uiterlijk die er niet cheap uit ziet.
Gelijk even geprobeerd, zonder versterker helaas, en de snaren die erop zaten waren echt belachelijk dun en de elementen stonden erg ver omhoog geschroefd. Verder was alles perfect geïntoneerd en afgesteld, dus de volgende dag nieuwe snaren erop gezet, elementen wat naar beneden gedraaid en hij was ready to go!

Sound
Heb nog niet de tijd gehad om hem uitgebreid te testen vanwege twee keer een korte soundcheck, maar de sound verbaasde me gelijk. De Precision pickup geeft een erg dikke, smerige maar gedefinieerde sound die voor mij eigenlijk perfect is.
Even over de Jazz pickup geprobeerd maar dat was voor mij net iets te dun. Ik kan niet slappen en ben niet goed in van die funky baslijnen, maar ik denk dat de mensen die dat wél kunnen de sound van de Jazz pickup erg fijn zullen vinden.
Kort gezegd, het geluid dat ik eruit kon halen was een stuk vetter dan ik verwacht had, en door de P/J configuration is het ook lekker veelzijdig. Perfecte setting voor mij was de P-pickup vol open en de J-pickup ongeveer een kwart.
Wat me wel gelijk opviel is dat de output van de bas ineens een stuk minder wordt als je beide pickups vol open hebt staan. Ook maakt het niet erg veel uit of je de tone-knop helemaal open of dicht draait, maar ik heb natuurlijk niet lang gehad om het te checken.

Betrouwbaar?
Geen idee! Heb er nu twee gigs mee gespeeld en heb nergens last van gehad. Hij voelt erg stevig aan en ik heb de Chinezen die deze bas gemaakt hebben niet kunnen betrappen op slordigheden in de afwerking. Geen losse schroefjes, kapotte onderdelen, slecht afgewerkte finish of wat dan ook.

Opmerkingen
Het is en blijft natuurlijk een cheapo bas, maar ondanks dat is er niet veel wat ik er aan zou willen veranderen. De elementen volstaan voorlopig voor mij, de tuners zijn goed genoeg om een hele gig (drie kwartier) vrijwel niet te hoeven stemmen en de neck speelt heerlijk licht. Lekker dun en met erg lage actie, voor mij perfect! Daarnaast heb ik nog nooit op een bas gespeeld met zoveel sustain! Puur voor de looks heb ik GAS voor een BadAss II op deze bas :roll:

Het is alleen geen slecht idee om de electronica wat te vervangen. Betere pots en een Orange Drop erin zou de bas goed doen, ik zal binnenkort eens kijken wat er eigenlijk in zit nu want ik heb geen idee.
Ook is (zoals sommige mensen hier al opgemerkt hadden) de body aan de voorkant niet afgerond zoals bij een normale Jazz of Precision. Ik speel zelf tijdens gigs zowel met plectrum als met m’n vingers, en deze body is wel erg wennen als je met plectrum speelt.

Conclusie
Voor het geld (€280,- inclusief verzending vanuit de UK) is dit echt een geweldige bas voor zowel beginners als gevorderden. Een goede sound, geweldige looks en erg goed bespeelbaar. Voor deze prijs is het ook een erg geschikte bas om te pimpen. Het is wat mij betreft niet nodig maar er zijn natuurlijk bepaalde mensen op dit forum… :mrgreen:

Foto's in slechte kwaliteit :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jasprecision op 25 nov 2010, 09:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb niet zoveel met muziek.
Haico

Bericht door Haico »

Het is echt een prachtige bas! Dat zeker...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

+1!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Alleen voor de looks al!
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
canaQ
Berichten: 289
Lid geworden op: 15 nov 2009, 01:58

Bericht door canaQ »

Hele mooie bas! Ik heb de Rickenbacker uit dezelfde serie besteld, moet deze week ergens binnen komen... Hopelijk bevalt ie me net zo goed als deze Aero1, want dit klinkt allemaal erg veelbelovend! :)
Squier "SQ" Precision Bass || Vintage EST96 || Bass Big Muff ||
Marshall DBS 7200 -> Marshall 4x10" + Marshall 1x15"
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Fantastisch mooie bass JP!
Eigenlijk ben ik stiekem benieuwd hoe die in vergelijking met SX basjes (die andere Chinese basjes) zou scoren... Kwa looks wint deze het alvast want de hals is prachtig!
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

canaQ schreef:Hele mooie bas! Ik heb de Rickenbacker uit dezelfde serie besteld, moet deze week ergens binnen komen... Hopelijk bevalt ie me net zo goed als deze Aero1, want dit klinkt allemaal erg veelbelovend! :)
Ben ook benieuwd! Dan verwachten we natuurlijk ook een review :)
Toon Doof schreef:Fantastisch mooie bass JP!
Eigenlijk ben ik stiekem benieuwd hoe die in vergelijking met SX basjes (die andere Chinese basjes) zou scoren... Kwa looks wint deze het alvast want de hals is prachtig!
Ken de SX basjes eigenlijk niet, wel veel goede dingen over gehoord dus daar ben ik ook wel benieuwd naar. De hals is echt prachtig, ook perfect afgewerkt. Had eigenlijk wel verwacht dat het fretboard zou tegenvallen of de frets zouden uitsteken, maar helemaal niks gelukkig! :D
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Echt een beauty, dit ding brengt mij aan het twijfelen. Of deze of een Squier CV P '60. :?
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Jasprecision schreef:Ken de SX basjes eigenlijk niet, wel veel goede dingen over gehoord dus daar ben ik ook wel benieuwd naar. De hals is echt prachtig, ook perfect afgewerkt. Had eigenlijk wel verwacht dat het fretboard zou tegenvallen of de frets zouden uitsteken, maar helemaal niks gelukkig! :D
Zou tof zijn om ze eens naast een te vergelijken, helaas heb ik geen P-J configuratie van SX...
...for what it's worth.
Jack

Bericht door Jack »

aap schreef:Echt een beauty, dit ding brengt mij aan het twijfelen. Of deze of een Squier CV P '60. :?
Dan was ik snel klaar met twijfelen. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
coentje
Berichten: 78
Lid geworden op: 15 feb 2010, 18:52

Bericht door coentje »

Wow mooie Bas :kwijl:
Ik zat te denken om een squier VM jazz aan te schaffen.
Maar deze is ook erg mooi :D
:roll:
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Jack schreef:
aap schreef:Echt een beauty, dit ding brengt mij aan het twijfelen. Of deze of een Squier CV P '60. :?
Dan was ik snel klaar met twijfelen. :jaaaaa:
Twijfel is al redelijk afgenomen.
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Heb hem gister ook gebruikt in de studio, alleen het P element omdat dat toch mijn sound blijft :kwijl:
Even vergeleken met een '75 Precision van onze producer, en uiteindelijk toch gekozen voor de Retrovibe. Iets warmer en minder 'smerig' geluid. Het enige probleem was dat ie niet helemaal goed geaard was. Die Fender ook niet, overigens...
Laatst gewijzigd door Jasprecision op 01 feb 2011, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
Pluisje
Berichten: 1206
Lid geworden op: 24 mei 2010, 20:09

Bericht door Pluisje »

Jasprecision schreef:Heb hem gister ook gebruikt in de studio, alleen het P element omdat dat toch mijn sound blijft :kwijl:
Even vergeleken met een '75 Precision van onze producer, en uiteindelijk toch gekozen voor de Retrovibe. Iets warmer en minder smerig geluid, wel genoeg mids gelukkig. Het enige probleem was dat ie niet helemaal goed geaard was. Die Fender ook niet, overigens...

Datzelfde probleem kwam ik ook achter toen ik mijn fender in studio gebruikte. Viel me nog vies tegen de hoeveelheid bijgeluid ed.
Fender Jazz Bass 24 Flat Black
Sterling Sub Ray4 Walnut Satin
TC BH500 + BC210 + BC212

https://www.madisonavenue.nl/
Plaats reactie