Centraal Ampeg topic!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

BassAgent schreef: Dus: kan Ampeg geen transistorbakken bouwen en zijn de buizenamps heel goed, heb ik gewoon heel vaak pech gehad of zijn dit nou juist de minder goeie amps van Ampeg?
Afbeelding
Vanaf zomer 1987 heb ik een transistorversterkertje, type B100 van Ampeg.
Mijne is qua uitgangen en standby schakelaars wat uitgebreider dan bovenstaand modelletje.
Voor huiskamer gebruik en wat akoustische sets prima bruikbaar.
Geeft over de helft van z'n volume wel behoorlijk wat vervorming, maar is bepaald niet kinderachtig.
Ik heb er nog nooit klachten over gehoord, ik wil wel geloven dat de buizenversterkers van Ampeg voor de fijnproever iets beter klinken. Maar dat heb je bij meerdere merken.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 06 dec 2010, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Zo'n B100 heb ik ook! 2 jaar geleden of zo voor 150 euro gekocht bij Tools4Tones. Een ouwe, uit 1976 of zo.
Prima huiskamerversterkertje; ik sluit me wat dat betreft bij Peachabell aan.
Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Mijn eerste Ampeg was de B3 158 met een 15 en een 8 inch speaker, vind ik beter klinken dan de B3 met enkel een 15 inch. Nog altijd een beetje spijt dat ik m heb verkocht.
Afbeelding

Toen een svt3-pro, klonk goed. Helaas te weinig power toen ik met een 2x10 + 4x10 mesa kasten ging spelen, en dus verkocht.
En een Mesa versterker voor in de plaats genomen.
Afbeelding

Ook heb ik nog staan...
SVT top '70
blueline 8x10 straightback (kan even geen foto vinden) maar spreekt voor zich.
De speakerkasten van Ampeg vind ik wat tegenvallen.
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
Jasprecision
MadeBelieve
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 mei 2010, 20:39

Bericht door Jasprecision »

Begin dit jaar overhaast een Ampeg stack gekocht, bestaande uit de B410, B115 en SVT450h. De 15" ging eigenlijk gelijk al de deur uit omdat ik hem nooit gebruikte. Ondertussen staan ook de 4x10 & SVT450 te koop :)
Natuurlijk niet zonder foto:

Afbeelding


Heb ongeveer 1,5 week geleden een SVT810 gekocht, het enige Ampeg spul dat ik nu nog gebruik :) Eindelijk de cab gevonden waar ik naar op zoek was, is ook een blijvertje dus :D

Afbeelding
Ik heb niet zoveel met muziek.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Wat hidde zegt herken ik van de 3 pro. Ik mis altijd wat als ik daar over speel, de andere transistors vind ik altijd al een stuk fijner. Verder heb ik gedurende alle optredens die ik gedaan heb over zoveel ampeg sul gespeeld, en de cabs vind ik altijd wel prettig moet ik zeggen. Zelf ooit als erste top een b2r gehad. Die is toen vervangen door een Traynor. Woensdag weer in de oefenruimte wat geluid uit de 3pro proberend te krijgen...
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

GeertdeJonge schreef:The Bass gallery is iets te ver voor me. Bij de Feedback (Eindhoven) staat hij er ook voor zoveel, die is overigens wel B-stock, weet niet precies wat dat inhoudt? Anyway daar hebben ze ook EBShd350 kan ik ze mooi even naast elkaar zetten.
Mij werd verteld dat het om iets ging, ik weet het niet meer precies, over stroomtoevoer die op Amerika was afgesteld en niet in NL fatsoenlijk kon worden gebruikt. Eerst stond hij niet meer in Eindhoven, maar ik heb gevraagd of ie daarheen kon verplaatst worden zodra hij gefixt is, ik neem aan dat hij nu wel speelklaar is.
Ondertussen kwam ik dan in aanraking met een bassman 135, omdat het me te lang duurde.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

It's all about the SVT's, V4's and B15's.

Voor de duidelijkheid, als je op een SVT 3 hebt gespeeld weet je nog niet hoe een buizen Ampeg klinkt.

Niet voor iedereen weggelegd. Hi-fi is het niet en erg clean is het ook niet, maar met een passieve bas klinkt het golden.

Er zijn haters genoeg, maar er is eigenlijk maar één versterker consistent populair geweest in de geschiedenis en dat is toch alleen Ampeg.

Ik HOU er echt van. Dit maakt me trouwens wel partijdig ;-)

En voor de snijders: Met een Ampeg zit je in de mix en je snijdt er niet persé doorheen. Doorslaggevend wat mij betreft voor een goede bandsound. Al die buizenversterkers samen smelten prachtig samen tot een volle warme sound. En het ruikt heerlijk.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Ampeg! :cheer:

Ik vind dat 806 cabinetje trouwens een super relaxt repetitie cabinetje! SVT erop en gaan, lekker veel definitie met behoud van laag :)
Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd een aantal te gekke buizenversterkers heb zien langskomen (Hiwatt 200, Ashdown BTA400) die vooral mooier / netter klonken dan de SVT waardoor ik wel even heb zitten twijfelen, maar de SVT ligt zo lekker in de mix en laat zich heerlijk mic'en dus het zou een beetje onzinnig zijn om dan zoveel geld uit te geven voor iets anders. Bovendien kan ik bij de SVT dat vieze randje erin draaien als ik dat wil en ik betwijfel of dat bij die andere versterkers ook gaat 8)

Vandaag trouwens een Peavey JSX aangesloten gehad op een Peavey 4x10TVX, clean kanaal, master open... PUNCH!! :shock: gaaf bakkie hoor!
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

En in de nabije toekomst waarschijnlijk een CL er op :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Weer een plekje om m'n half stack schaamteloos te kunnen posten! 8)
Afbeelding
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik ben benieuwd naar:

1. Wie speelt er allemaal met plectrum over zijn Ampeg en;

2. Ik zie veel Precisions en Rick's...

Ik zoek een beetje een verband (wat er misschien niet is) en probeer daarmee de magie te ontdekken (die ik niet in Ampeg kan zien).

Ben benieuwd 8)
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Afbeelding

Precisions en Rics zei je? Alleen gebruik ik maar zeer zelden een plectrum.
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Sandberg Cali JM hier. EN geen plectrum!
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Leuk.. Een centraal Ampeg topikk!

Ooit begonnen op een 150w Yorkville 15"combo. Dat was echt gaar, kwam nergens door en klonk duf.

Toen een Ampeg B2 combo gekocht met daarin een 15"speaker. Daar zat de SVT-350H versterker in waar Sven het over heeft.

Die levert met z'n ingebouwde 15" 8ohm spieker iets van 200 watt geloof ik.

Hoewel dat genoeg druk gaf om een stevige drummer naar huis te sturen, was het net niet direct genoeg en krachtig genoeg in de grotere zaaltjes en op festivals.

Toen heb ik er een Ampeg 210 classic bijgekocht zodat hij z'n volle vermogen van 350 watt kan leveren. Dat is nu pakweg 15 jaar geleden en in principe speel ik nog met dezelfde setup... Kan alles aan!

De combo heb ik in de drukke tijd uit elkaar gezaagd omdat-ie te zwaar was om te sjouwen. De 15" speaker is een paar jaar geleden verkocht (verrot gespeeld) en heeft plaats gemaakt voor een Hartke-kast met naar ik meen een Eminence-speaker. Deze kast klinkt net wat strakker (poorten aan de voorkant ipv de achterkant en een betere speaker) dan de originele Ampeg 15".

Maar het effect is praktisch hetzelfde: Heel veel druk indien gewenst, en dankzij de dubbele eq op de amp altijd een lekker geluid!

Ik geloof onmiddellijk dat er andere, betere torrenbakken zijn maar deze doet het voor mij helemaal. Met de mid-knop draai je er dat typische mid in wat je van Ampeg verwacht, alleen een buizenoversturing moet je er natuurlijk niet van verwachten.

Om nog beter door de mix te komen gebruik ik live een alesis nanocompressor, die pompt het wat verder op, maar da's meer voor opnamedoeleinden dan voor het podiumgeluid.

Grote voordeel van transistors vind ik dat je echt je eigen klank kunt kiezen en horen, buizenversterkers geven wel iets heel moois maar ik vind het maar weinig flexibel en het onderhoud schrikt me altijd af. Gewoon inprikken en spelen.

De versterker is al een keer flink gereviseerd (printplaten doorsolderen, transformator vastzetten, nieuwe bekleding, thermoresistor erin) maar blijft perfect presteren. Met de 15" en 2x10" kastjes erbij heb ik altijd teveel laag dus een luxe positie want dat kun je er met de eq perfect uitdraaien.

In de loop der jaren heb ik ook over heel wat SVT 350's mogen spelen en dat brullende buizengeluid is ook gewoon geil. Maar ze klinken allemaal anders... Zal wel iets met onderhoud en afstelling te maken hebben. De een gaat gelijk over z'n nek en de ander laat zich heel subtiel afregelen.

Anyway Ampeg kan bij mij letterlijk niet kapot!
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ampeg staat bij mij ook op één (al staat een Bassman of Orange top nog wel op de verlanglijst). Ze laten een bas bij mij altijd zo klinken als ik vind dat een bas moet klinken.
Plaats reactie