London City Sherman 300

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

London City Sherman 300

Bericht door Chino »

Hierbij een review van de London City Sherman 300
Vooraf / inleiding
Dit is mijn eerste buizenversterker. Had door het lezen van de verschillende topics over buizenversterkers steeds het voorgevoel dat een buizenversterker wel eens goed het geluid zou kunnen geven wat ik mooi vind.
Hiervoor heb ik aan paar jaar over een Ashdown Mag 300 gespeeld al dan niet icm een sansamp bass driver deluxe. Ik kreeg hier een heel lekker geluid uit, maar miste nog wel iets.
Verder heb ik alleen ervaring met transistor versterkers en een enkele keer een hybride. Heb echt op de meeste gangbare merken en bekende versterkers gespeeld in diverse oefenruimtes. Maar tot afgelopen zaterdag nooit over een volledige buizenversterker.

Afgelopen zaterdag een dagje Musik Produktive gedaan. Liep rond met het idee om een basgitaar erbij te kopen en om voor de lol de Ampeg en Orange buizenversterkers eens uit te proberen. Want die zijn toch te duur voormij.
Geen interessante en betaalbare bas gezien. Daarom maar versterkers uit proberen. Met een Squier VM precision bas en mijn eigen Squier VM Telebas. Helaas was er geen Orange AD200, maar genoeg andere versterkers. Heb over de Ampeg SVT heritage en SVT-VR gespeeld, mooi geluid, maar ik vond er snel te veel een randje aan zitten. Voornamelijk in het mid-hoog (atlhans dat denk ik). Het laag was wel mooi, het mid kon beter. Kan me wel voorstellen dat er veel liefhebbers zijn van Ampeg, maar voor mij wat het nog niet van ‘’yes!’’. Ook maar even de orange bass terror geprobeerd (heel erg buizen sound, overstuurd wel erg snel) en de SVT450H en SVT 3-PRO. Beiden hadden een mooi geluid, banaderden het Ampeg buizengeluid, maar ik vond het wat dun/iel. Miste de ballen.
Voor de volledigheid, de buizenbakkken heb ik over 8x10 cabinetten gehoord en de andere over 4x10 classic HE cabinetten. De Orange over een Orange 4x10.

En toen zag ik in het outlet gedeelte een London City Sherman 300 staan. Ik dacht van hee, had ik niet laatst een topic hierover gelezen? Dus kijken naar het prijskaartje en verhip beste een aardige prijs. Net ietsjes buiten mijn budget. Toch maar proberen…. En…. GAS!

Dit even ter introductie. Om een beetje een beeld te geven van hoe ik kwam tot het kopen van de London City. Ga ik nu verder met het reviewen van de LC.

Specificaties
Driehonderd watt vermogen
6 x KT88 power tubes (Electro Harmonix)
4 x pre amp tube o.a. een 12au7 preamp buis (Electro Harmonix)
Voorkant: powerknop (blauw), standby, treble, mid, bass, midshift knop, gain, boost knop, jack inpunt + -10 db knop
Achterkant: powerkabel, jackuitgangen (parallel ) voor cabinet,, 4-8 ohm switch, tuner out, footswitch out en DI.


Eerste indruk
Groen! Het logo van London City wordt groen wanneer je hem aandoet. Valt ontzettend op. Heeft op een (erg) lelijke manier iets tofs. Verder weinig knopjes (vind ik erg positief, hoe minder knoppen hoe blijer ik ben), mooi zwart verder en de naam is goed gekozen. Sherman, van de Amerikaanse tanks. Zo ziet de versterker er ook uit: als een tank. Basgitaar ingeplugd en… OOOOOOOH, wat lekker. Geeft het geluid van mijn basgitaar heel goed weer, maar dan super warm en met ballen. Uit respect doe ik een stapje achter uit.
Negatief: bij inschakelen van de midshift en boost knoppen hoor je een kleine knal. Dit is alleen de eerste keer zo, daarna hoor je een tik. En ik vind London City als merknaam echt waardeloos. Heeft niks tofs.
En de ventilator maakt veel lawaai.

Constructie
Stevig en degelijk naar mijn mening. De EQ -knoppen zijn stevig. Draaien normaal, niet te los, niet te vast. Alles ziet er degelijk uit. De buizen zijn ook mooi te zien, ziet er ook netjes uit. Binnenwerk kan ik niet beoordelen omdat ik niet zomaar een nieuwe versterker open schroef.
Hij lijkt trouwens inderdaad op de Fame en Eden buizenamps. Mogelijk worden ze grotendeels allemaal in dezelfde fabriek gemaakt en voegt elk merk er iets aan toe en/of gebruiken ze hier en daar andere onderdelen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat London City op het momenten dat ze weer in markt mee willen doen precies dezelfde versterker als Fame op de markt brengt voor 600 euro meer. Maar ik kan niet oordelen wat de waarheid is. Ik kan ze niet van binnenvergelijken.

Sound
Daar komen we bij het meest belangrijks, maar ook het meest persoonlijks. Ik vind de sound heerlijk. Een warm en vol buizengeluid. Het heeft de warmte en de ballen die ik miste bij mijn eigen versterker en elke andere versterker waar ik ooit over heb gespeeld. De versterker kan aardig clean blijven, maar ook lekker oversturen. Ook nog een groot verschil wanneer je met vingers of met plectrum speelt. Ik doe beide. Met plectrum krijg je dat geluid wat je vaak bij rock-, punk- en hardcore bands hoort.
Het mooiste is dat de versterker met de EQ in het midden gelijk het geluid geeft wat ik mooi vindt. Een warm, vol, beetje vintage geluid die het geluid van de basgitaar niet veranderd, maar enkel alleen maar verbeterd.
Het laag, midden en hoog wordt mooi en redelijk evenredig weergeven (wel iets meer laag, iets wolliger). De EQ knoppen zijn erg subtiel. Geen wereld van verschil als je de bas omlaag doet en het mid omhoog. Achter de werking van de mid shift ben ik nog niet gekomen.

Hierbij vind ik hem over een Ampeg SVT410HLF mooier klinken dan over de London City 4x10. Ik heb zelf de Ampeg 410hlf en de combinatie is voor mij perfect. Nu weet ik dat het geluid veel afhangt van de combinatie van basgitaar, versterker en cabinet. Voor mij is de combi die ik nu heb ideaal voor de bandjes waar ik in speel. Ik speel in een rockband (eigen werk, maar die houd er waarschijnlijk binnenkort mee op), in een Johnny Cash tribute band en in een bandje met rustige singer-songwriter / folk muziek zonder drummer. Voor elk van deze verschillende bandjes kan de versterker het juiste geluid geven. Met de Cash band heb ik hem al geprobeerd (buizen gloeiden allemaal mooi) en t was heerlijk. Ook de andere leden vonden het een stuk beter klinken dan de vorige versterkers.

Betrouwbaarheid
Valt niks over te zeggen. Deze versterker is nog maar net op de markt gebracht.

Opmerkingen
De versterker was een demo model. Ik heb nagevraagd hoe dit zat. De dealer o.i.d. heeft enkele amps naar Musik Produktiv gestuurd in de hoop dat MP ze zou gaan verkopen. MP heeft hiervan af gezien omdat ze geen aantrekkelijke deal konden krijgen (ze zouden er niet genoeg aan kunnen verdienen). Wel waren ze tevreden over de versterkers. Ik heb de LC voor een stuk minder dan de 1200 euro bij andere winkels kunnen krijgen. De prijs speelde natuurlijk ook mee. Dat was de reden om de minpunten (zie hieronder) voor lief te nemen. Voor 1200 euro had ik misschien een andere keuze gemaakt.

Conclusie
De London City lijkt een heerlijk buizenversterker. Het geluid is heerlijk en volgens mij zoals een buizenversterker moet klinken. Het geluid zit denk ik in tussen Hiwatt (blijft toch heel erg clean?) en Ampeg.
Ik vond de LC echt beter klinken dan de Ampegs. Hij blijft wat cleaner.
Het grootste verschil voor mij tussen de transistor versterkers van o.a. Ampeg en Ashdown is dat de LC veel meer ballen heeft. Hij doet ‘’boem!’’ En het geluid is voller en warmer. De LC maakt het geluid ‘af’. En daar zocht ik naar. Ik hou van voldoende mid. Niet te veel laag, niet te veel hoog. Ik prik het liefst door de mix heen. Nu doe ik dat nog steeds, maar hij vult tegelijk ook.

De vraag is alleen hoe betrouwbaar is de amp? En ik weet niet of hij goed gebiast is. Geen idee hoe ik dat kan checken. Iemand?!

Pluspunten: warm en vol buizengeluid, niet te veel knoppen, ziet er stevig uit
Minpunten: ventilator maakt veel lawaai, enkele knoppen geven een kleine knal, geen FX loo, geen idee of de DI pre of post is. Hij is zwaar, tussen de 20 en 30 kilo.


Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Het is een lap tekst, maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn. Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. Het is mijn eerste review dus ongetwijfeld bent ik dingen vergeten en zeg ik dingen raar/onduidelijk.
Laatst gewijzigd door Chino op 19 jun 2013, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Voor een eerste review heel fijn gedaan, Hulde! :worship: Heb er zelf nooit één geschreven, maar IMO lekker volledig. Ben ook benieuwd naar deze amp, en jouw omschrijving kom t erg dicht in de buurt van mijn voorkeuren. Maar eerst eens van mijn Mesa af zien te komen voor een goede prijs....
Gebruikersavatar
RANURA
Berichten: 680
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:04

Bericht door RANURA »

Afbeelding

weten we ook hoe die er uitziet ! mooi stukje text !

Fender J-Bass USA, MarkBass LM II, FAD, BAG END

https://www.myspace.com/AutoPilotSwalmen" onclick="window.open(this.href);return false; (coverband)
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Bedankt en bedankt voor het plaatsen van de foto. Moest nog kijken hoe dat werkt met foto's toevoegen. Maar was het vergeten.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
John P
Berichten: 223
Lid geworden op: 01 dec 2005, 21:42

Bericht door John P »

Laatst gespeeld over zo'n LC; klonk helemaal niet verkeerd. Ik kon een set krijgen met een 1x15 LC cab voor 700 euri. Is toch wel verleidelijk, hoor! Een echte tubesound voor dat geld. Maar ja...... hoe degelijk is het? En zwaar!!!!
De Fame is volgens mij dezelfde. Je ziet vaak erg grote prijsverschillen; de GLX 500 kost 358 euro en de Harley Benson (dezelfde!) kost nog geen 300. Marshall maakt een akoustische versterker: kost 330. Dezelfde heb je van Bogey en van Fame voor veel minder. Ik denk dat je veel voor de naam betaalt!!
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

En naar het schijnt is London City weer failliet. Of in elk geval de distributeur ofzo. Maar dat neemt niet weg dat ik elke week weer erg blij ben als ik mijn buizenbakkie weer aan doe. Ik gebruik hem trouwens niet echt op vol volume. Is in de band waar ik in speel namelijk niet nodig. Geen drummer :jaaaaa: ... Volume op 10-11 uur, gain op 9-10 uur.
Hij vult het echt allemaal erg op. In combinatie met de akoestische gitaren en de elektrische gitaar (via een Vox ac15) klinkt hij/zij heerlijk. Het is geweldig om losse noten te spelen met veel tijd er tussen.
Werkt prima met svt410 hlf. Geen last van te veel laag. Of een te boomy laag. Wel draai ik de bas ietjes terug en de mid wat verder open.

Ik heb alleen geen idee hoe het biassen zou moeten werken. Ook weet ik niet of hij nou 1 pre-amp buis heeft of meerdere? In elk geval zit er een 12au7 in. Hoe weet ik of er nog meer pre-amp buisjes in zitten? Handleiding heb ik niet. Ben er nog naar op zoek.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
RANURA
Berichten: 680
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:04

Bericht door RANURA »

Chino schreef:Hoe weet ik of er nog meer pre-amp buisjes in zitten? Handleiding heb ik niet. Ben er nog naar op zoek.
Schroevendraaier !

Fender J-Bass USA, MarkBass LM II, FAD, BAG END

https://www.myspace.com/AutoPilotSwalmen" onclick="window.open(this.href);return false; (coverband)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

RANURA schreef:Afbeelding

weten we ook hoe die er uitziet ! mooi stukje text !
eigenlijk vind'k het logo wel vet zo :mrgreen:
maar het is idd geen catchy naam =(
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Hij doet het nog steeds prima. Ben er nog zeer blij mee. Inmiddels een stevige hoes laten maken. De versterker zit ook al een in een stevig omhulsel: ik kan er op staan. Nadeel van het hebben van een buizenversterker is dat ik het jammer vind om soms over een transistor of hybride moet spelen.
Binnenkort de DI eens uitproberen. Kijken of die het goed doet.

De LC is trouwens ook geschikt voor het versterker van een contrabas. Althans dat is mijn mening/smaak. Heb hem tot nu toe alleen kunnen vergelijken met een Trace Elliot Combo, een oude Peavey en een Hartke 2500, maar de contrabas klinkt veel mooier door de LC.
RANURA schreef:
Chino schreef:Hoe weet ik of er nog meer pre-amp buisjes in zitten? Handleiding heb ik niet. Ben er nog naar op zoek.
Schroevendraaier !


Ik zit te aarzelen om hem eens open te schroeven. Hij is nog zo nieuw... :?
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Update

Bericht door Chino »

Nu alweer twee jaren in mijn bezit. Tijd voor een update.

Er zitten 4 pre amp buizen in. Van Rogier heb ik begrepen dat de pre amp deels buizen en deels transistor in.
Dat brengt me op het volgende. Vorig jaar de amp naar Rogier gebracht om o.a. de bias goed af te stellen. Klinkt sindsdien beter en de versterker wordt minder heet. Nog steeds goed warm als ie een tijdje aan staat, maar niet meer spannend heet.
Verder heeft Rogier nog wat caps vervangen en nog wat kleine dingetjes. Sowieso is een service beurt dus aan te raden.
Ik begreep van hem dat de amp best goed in elkaar zit. Hier en daar wat idiote dingetjes die hij heeft moeten verhelpen en de plop geluid bij een mid schakelaar is niet weg te krijgen. Maar die heb ik tot nu toe nooit gebruikt.

Ik heb de versterker een jaar heel veel gebruikt en afgelopen jaar minder. Dit omdat ik eigenlijk alleen maar contrabas speelde en daarvoor de GK gebruikte. Sinds enkele maanden speel ik weer elektrische bas, dus de versterker gebruik ik weer. En met veel plezier. De klank is geweldig. De DI werkt goed. Tevreden geluidsmensen, op een enkele keer na. Maar in die gevallen lag het probleem bij de geluidsmensen bleek later.

De combi met mijn basgitaar is gewoon ontzettend goed. Ik krijg vaak complimenten over het geluid van verschillende mensen, bassisten maar ook ook niet-bassisten. Natuurlijk is dit smaak gebonden, maar ik wordt er blij van.

Ik gebruik hem nu in combinatie met een 4x10 van Warwick (een oudje, met wat geel hier en daar, geen idee welk type) en vind ik geweldig.
Toch ga ik hem binnenkort uitproberen icm een Ampeg SVT12 he. Dit omdat ik een compacter setje wil. Voor zowel kleinere als grotere optredens. En op deze manier hoop ik hem ook voor contrabas te kunnen gebruiken. Hoop dat het wat wordt.
En anders heb ik altijd de Warwick nog.

Samengevat: Na laten kijken voor kleinere verbeteringen, daarna betrouwbaar en prachtig geluid. Zwaar, maar gewoon extra kracht training doen (rug en armen) en het wordt steeds beter. Het is de moeite waard elke keer als ik speel. Heb in de tussentijd het een en ander uitgeprobeerd, maar alles valt in het niet bij deze versterker. En dat ligt ook zeker aan mijn basgitaar. De LC maakt de basgitaar nog net iets mooier.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
vincentlenssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2014, 20:40

Bericht door vincentlenssen »

Heb je toevallig nog foto's van die sherman 300? zou je die misschien naar mij kunnen sturen?
v.lenssen@hotmail.com

Alvast bedankt!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

Wat een leuk ding om te zien :wink:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Bericht door MR. LEE »

ik las hier in het begin van het draadje , dat de knopjes zo mooi soliede aanvoelen als je er aan draait .

Dit kan wel waar zijn , maar is eigenlijk fopperij .
De asjes zijn ingesmeerd met een soort taai kabel-vet , waardoor ze bij het draaien soliede en degelijk aanvoelen.

Na een eerste schoonmaak/service beurt , wanneer de potmeters gereinigd worden is dat taaie vet weggespoeld of dermate verdund , en draaien ze daarna direct super-licht :mrgreen:

( dat geldt voor zowat alle modernere versterkers waar zgn "japanse potmeters" in zitten )
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Ik hou van die simpele dingen.... Solide aanvoelende knoppen en een beetje weerstand schept vertrouwen... En als ze dat met zo'n klein truckje doen.... chapeau... Alleen maar een teken dat ze ook om de finishing touches dachten... Gewoon weer wat vet opdoen dus...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie