Pickups: wat heb jij in je bas & waarom?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Droombolus schreef:Is dit zo'n serieus onderwerp dat we een MEGA BUMP van 3.5 jaar zo maar voorbij laten gaan ? :rofl:

Ja hahaha, Trigger heeft inmiddels al zijn bassgear verkocht (op de Fender Jazz na) en is inmiddels eigenaar van een imposant arsenaal gitaargear.

BTW, zijn enthousiasme stak ook mij aan en ik plaats binnenkort een bestelling van 3 of 4 Rio Grande pups.
Peter

Bericht door Peter »

3 of 4 RioGrandes? Wat ga je allemaal bestellen/vervangen dan?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

SURVIVOR schreef:.

In m'n Warwick FNA Jazzman (5-string) heb ik Seymour Duncans (J/MM) zitten... De reden dat ik deze pickups in m'n bas heb zitten, is vanwege de vette, aggressieve, bla bla bla (slap-) sound die ik jaren geleden wilde toen ik m'n Warwick kocht... Maar nu wil + ga ik overstappen... Een lange tijd geleden al wilde ik de Seymour Duncans gaan vervangen door Bartolini's vanwege de veelzijdigheid, en vanwege de dikke, ronde, smoothy, volle, modderige sound die ik op een gegeven moment wilde... En voor zo'n 95% van de nummers die ik speel + wil spelen, speel ik fingerstyle; Rock (Classics), Disco (Classics),
Soul (Classics), Funk, Jazz, Reggae, Latin, Dance, R&B, New Wave, Ska, Punk, Blues, Country,
Rock 'n Roll... Sinds kort heb ik overwogen om de Seymour Duncans te gaan vervangen door Bartolini's...

Ook heb ik een vraag:

Pas geleden heb ik via het internet Bartolini's (een Jazz-PU en een MM-PU) besteld, en over een paar daagjes heb ik ze binnen... Maar ik kwam er net pas achter dat de twee Bartolini's, die ik besteld heb, beiden van twee verschillende Bartolini-series zijn:

De J (Jazz) is van de Bartolini "Original"-serie: de 59J1-L
En de MM (Humbucker) van de Bartolini "Classic Bass"-serie: de MV5CBC

Bartolini "Classic Bass"-serie: https://www.bartolini.net/information/ba ... _pu_s5.htm
Bartolini "Original"-serie: https://www.bartolini.net/information/ba ... s_pu_s.htm


Vraag:

Maakt dat qua sound, output, balans etc., wat uit dat de J-pickup en de MM-pickup beiden van twee verschillende Bartolini-series zijn..? Matchen die pickups eigenlijk wel met elkaar..?

Ik hoop niet dat ik een miskoop/-bestelling heb gedaan...

.
Ik zou even bij Bartolini zelf gaan informeren, die hebben daar waarschijnlijk het beste antwoord op.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Peter schreef:3 of 4 RioGrandes? Wat ga je allemaal bestellen/vervangen dan?
Ook een beetje om mee te testen. Ik wil in ieder geval:

- Vintage for P-Bass
- Nog een Muy Grande for P-Bass
- Vintage 51
- Muy Grande 51

Waar ze allemaal in gaan? Gewoon een beetje proberen.
Peter

Bericht door Peter »

Heb zelf de split-coils van RG al eens gehoord/getest, maar ben errug benieuwd naar je ervaringen met de '51 varianten. De MuyGrande for P bass heeft een enórme output, en klinkt veel rauwer met meer karakter dan een Seymour Duncan QP die vooral hard gaat.

En waarom júist een assortiment RG's en niet andere elementen, zoals Lindy Fralin, Nordstrand, Lollar, Hanson etc?
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

De reden ;-)

Afbeelding

Ik heb al een Rio Grande pick up in mijn 79 Precision en die vind ik fijn. Dus die wil ik ook voor mijn 83'er. Ik ben ook benieuwd naar de Vintage variant dus daarom bestel ik die ook. Dan kan ik kiezen welke ik het mooiste vind klinken.

Zelfde voor de single coil eigenlijk.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Mijn witte P met RioGrande viel behoorlijk door de mand op de OEBH-meet bij Peet. Hij schoot op alle vlakken tekort tov de andere aanwezige bassen (en dat waren er heel wat). Naderhand heb ik er een Fender '62 in gezet en nu klinkt hij heerlijk.
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

OEBH-meet?

Maar dit is serieus wel goede info om te lezen. Ik heb nog niet besteld dus tips zijn welkom.
Peter

Bericht door Peter »

Als 't je kan helpen: ik heb al zo'n 10 - 12 verschillende P pups (lees: split coils) geprobeerd/getest voor mezelf in verschillende P's, dus ik kan nog wel wat zinnigs/indicatiefs zeggen als je een beetje beschrijft wat je zoekt qua smaak P-sound en welke bas 't is (elzen / essen body, maple / rosewood hals).
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Aan de andere kant konden op de P-meet een paar BGF'ers niet genoeg krijgen van het geluid van die P met RioGrande.
Jack

Bericht door Jack »

Waaronder ik,,,dat was echter over tot ik de Lollar in mijn P schroefde,,,

Ik ben ook erg benieuwd naar de overwound variant daarvan in een gefrette .. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

De mijne was een RioGrande Vintage P. Hij moet nog ergens op BGF rondzwerven.
Jack

Bericht door Jack »

Weet ik,,,en ik vind die Rio Grandes ook geweldig.
Maar ik ben dank zij Peter helemaal om naar Lollar..
Peter

Bericht door Peter »

Jack schreef:Ik ben ook erg benieuwd naar de overwound variant daarvan in een gefrette .. :jaaaaa:
Die heeft Joep dus in z'n '70-s P. Een enorm mid-monster geworden, vintage-with-a-bite.
Gebruikersavatar
SURVIVOR
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 sep 2005, 00:43

Bartolini's / Barto's / Barts

Bericht door SURVIVOR »

.
deevit schreef:Ik zou even bij Bartolini zelf gaan informeren, die hebben daar waarschijnlijk het beste antwoord op.
Van de week was ik ook even gaan Googlen, deevit... En ik kon hier en daar uithalen dat de combinatie van de twee Bartolini-series "Original" (J) + "Classic Bass" (MM) in één bas prima mogelijk is...
Btw, ik heb m'n bestelde pickups al binnen...

.
Basses

-Fender American Standard Jazz Bass
-Warwick FNA Jazzman
-Maison Prodigy
-SigmaGuitars BMC-1STE


Amps + Cabinets

-Hevos 400D
-Hevos Power 2 x 10" + tweeter
-Hevos Power 1 x 15"

-Fender Rumble 75
-Ampeg BA108 Bass


Pascal Keyner
Plaats reactie