Fleabass Junior of toch niet?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
lena
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jun 2008, 14:25

Fleabass Junior of toch niet?

Bericht door lena »

(Ben al 2 jaar niet meer op dit forum geweest omdat ik te vaak rugpijn had en gestopt was met bassen nadat ik nog maar net was begonnen... Ga nu toch nog een poging doen, rustig opbouwen, lichtere bas, etc.)

Ik ging dit weekend naar de muziekwinkel om een Fleabass junior te kopen. Had research gedaan, geconcludeerd dat veel mensen er niet enthousiast over zijn, maar ook dat de mensen die hem hebben wel zeggen dat hij lekker speelt. Ik zoek een goedkope echt lichte shortscale bas, vooral geschikt om goed op te leren bassen. Als het dan allemaal echt goed gaat over een jaartje ofzo kan ik altijd nog wat beters kopen, was mijn gedachte. Hij kost nu 200 euro (inclusief tas), dus ook als het echt niet bevalt is het bedrag goed te overzien.

De verkoper in de muziekwinkel lachte me alleen bijna uit toen hij hoorde dat ik hem voor mezelf wou kopen en niet voor kindlief die ook mee was. Hij raadde een vrij lichte fullscale Ibanez aan (de GSR-200 denk ik). Toen ging ik weer twijfelen, dus ik dacht: ik vraag jullie. Volgens de verkoper was shortscale echt niet zo goed als fullscale, en bovendien nergens voor nodig, ik moest af van het idee dat ik 1 vinger per fret moest gebruiken (verkoper was ook basleraar dus had er wel enig verstand van neem ik aan). Ik heb wat gelezen op het forum en zie dat de meningen over shortscale vs longscale verdeeld zijn. Ik denk eigenlijk dat het niet zo relevant is, ik moet eerst maar eens leren bassen, en dat lukt me niet goed op de bas die ik nu heb (Yamaha BB414 - is helemaal niet zo zwaar maar wel te zwaar voor mij), omdat ik er niet genoeg op kan spelen. En als ik dan toch een nieuwe bas ga kopen (iets waar ik eigenlijk al 2 jaar niet aan wil) dan liever eentje die echt zo makkelijk mogelijk speelt, en ik geloof wel dat mensen het er over eens zijn dat shortscale in het algemeen makkelijker speelt dan longscale. Ik heb ook het idee dat het beter voor mijn houding is om mijn linkerarm minder ver te hoeven rekken, en ik moet dus veel beter dan de meesten op mijn houding letten, blijkbaar (de vorige keer dat ik bassen probeerde had ik ook al snel last van mijn schouder - denk dat al die pijndingen met elkaar te maken hebben). Is het echt zo'n raar idee om de Fleabass Junior te kopen?

Ik weet dat er meer en ongetwijfeld kwalitatief betere shortscales bestaan, maar ik wil er echt niet te veel geld aan uitgeven. Ik vond ook bij Thomann een ultragoedkope shortscale (dan zou ik met tas en verzendkosten voor 100 euro klaar zijn), maar de soundsamples daarvan overtuigen me niet en, ik weet niet, een bas van 68 euro, kan dat echt wat zijn? Ik weet dat ik net zei dat ik wel wat concessies wil doen aan kwaliteit, maar ik weet ook dat ik me snel erger aan echt slechte kwaliteit. Mijn ervaring met andere muziekinstrumenten is dat het goedkoopste van het goedkoopste vaak een stuk slechter is dan een stukje duurder, en dat is het me dan wel waard.

Wat ik uiteindelijk wil (misschien wel relevant) is gewoon bas spelen in een (cover) bandje. Ben nu bezig met K's choice, heb een Beatles basslines boek van de bieb, Zombie (cranberries) en Otherside (RHCP) staan op mijn lijstje om hierna te leren, omdat ik die tegenkwam in een topic met makkelijke basnummers, en omdat dat muziek is die me aanspreekt. Ik vind het nu ook leuk om simpele blueslijntjes te spelen omdat dat echt voelt als muziek maken, en ik dat nu een beetje kan.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Shortscale "inferieur" aan longscale is wel erg cru gesteld. Het zijn eigenlijk twee andere werelden, waarbij de ene niet beter is dan de andere, het is gewoon anders. Ik heb een shortscale gibson SG-bas gehad, prima bas, maar je speelt er wel anders op dan op een longscale bass, doordat de ietwat lagere snaarspanning, de andere klank en doordat de noten dichter op mekaar liggen. Medeforummer Droombolus, een kloeke vijftiger die eruit ziet als een ruige motorrijder, speelt vrijwel exclusief op shortscale basjes.

En zoals met veel dingen: goedkoop is duurkoop. Die Harley Benton zou ik laten staan, ik zou dan doorgaan voor een Squier Bronco. Is iets duurder, maar is wel veel beter dan zo'n HB (en de fleabas, waarbij je toch redelijk wat betaald voor de naam "flea").
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Haico

Bericht door Haico »

lena schreef:Is het echt zo'n raar idee om de Fleabass Junior te kopen?
Zeker niet. Jammer dat die verkoper zo minachtend deed.

Het is de bedoeling dat je fijn en pijnloos speelt. Beetje raar dat de verkoper/basleraar je van een goede techniek af wilde praten opdat je dan wel een full-scale bas zou kunnen spelen... Waarom zou je je techniek versimpelen als je op beter kan oplossen door een lichtere bas te nemen?!

Ik zou die bas van Thomann lekker laten staan. 200 Euro is een zeker te overzien voor een Fleabass of een Bronco.

lena schreef:(Ben al 2 jaar niet meer op dit forum geweest omdat ik te vaak rugpijn had en gestopt was met bassen nadat ik nog maar net was begonnen... Ga nu toch nog een poging doen, rustig opbouwen, lichtere bas, etc.)
Neem les (niet van de verkoper! :D). Al is het maar voor 1 of 2 keer, om wat tips te krijgen over je houding.
Laats desnoods een bevriende gitarist even naar je techniek en houding kijken.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Shortscale is anders, niet beter en zéker niet slechter dan longscale.

Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat die verkoper, zoals helaas vaker gebeurt (muziekwinkels lijken wel extra aantrekkingskracht uit te oefenen op zulke types) zijn eigen voorkeuren, meningen etc. als feiten poneert. Kortom, wat ook schering en inslag is op dit forum... :wink:

Heeft hij je überhaupt iets laten proberen?

Ik denk dat je met jouw klachten op het goede spoor zit qua gewicht en compactheid van een shortscale. Wat je absoluut moet doen is goed uitproberen, try try and try again before you buy. Snaarspanning is anders inderdaad, geluid lijkt daardoor wat grommeriger (vind ik persoonlijk erg lekker) en bij een shortscale is het qua reach en gevoel wat belangrijker bij welke fret de hals overgaat in de body.

Ik ben zelf trouwens een redelijk forse kerel maar speel op een blonde vintage shortscale Alembic. Overigens wél een zwaar loeder, maar da's de bekende uitzondering...

Succes!
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

wat betreft shortscale vs longscale hoef ik aan bovenstaande reacties niets toe te voegen.
Voor een goede shortscale zou je ook eens naar de danelectro longhorn kunnen kijken.
Niet al te duur en erg toffe bassen met een zeer karakteristiek geluid (daar moet je natuurlijk van houden) en model..
https://www.thomann.de/nl/danelectro_lon ... ass_lb.htm
En ze wegen geen drol!
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Superlichte basjes inderdaad. Ze hebben echter wel een heel specifiek geluid wat je maar net aan moet spreken.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Als bespeelbaarheid en gewicht een issue zijn, is die Danelectro inderdaad geen slechte keus, denk ik. (afgaande van wat ik er over gehoord heb, ik er zelf nog nooit één in m'n handen gehad ...)
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik heb er een gehad ( tegenwoordig onderdeel van Andy's Flex-harum :facepalm: ) Bespeelbaarheid was inderdaad helemaal prima. Ik kon 'r zonder problemen op een heel keurige aktie afstellen.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23279
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Fijn , zo'n verkoper!! Goede zet om het even hier te vragen. Ik sluit me bij bovenstaande aan. Shortscale is anders, maar net zo leuk en zo kan je wel lekker blijven bassen!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
lena
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jun 2008, 14:25

Bericht door lena »

The Mule schreef: Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat die verkoper, zoals helaas vaker gebeurt (muziekwinkels lijken wel extra aantrekkingskracht uit te oefenen op zulke types) zijn eigen voorkeuren, meningen etc. als feiten poneert. Kortom, wat ook schering en inslag is op dit forum... :wink:
Ja, dat idee kreeg ik ook wel. Ze hadden daar best veel bassen, maar volgens mij verder geen shortscale, dus dat zegt vast ook wel wat. Hij was trouwens niet alleen negatief over het feit dat het shortscale was, hij vond het ook in het algemeen geen geweldige bas geloof ik.
Heeft hij je überhaupt iets laten proberen?
Ja, toen ik het vroeg mocht dat, maar ik had geen strap en het lukte me eigenlijk niet om te spelen zo. Misschien had ik gewoon moeten vragen om een strap.
Haico schreef: Beetje raar dat de verkoper/basleraar je van een goede techniek af wilde praten opdat je dan wel een full-scale bas zou kunnen spelen...
Nou, ik stond daar dus wel heel krampachtig, en dat was ook echt niet goed. Hij zei daarover trouwens wel dat er heel veel verschillende meningen zijn over wat de beste manier is om te spelen, en dat zolang het goed klinkt en lekker speelt alles goed is. Hij zei dat hij nooit de vier vingers/vier frets techniek aanraadt voor zijn studenten, en dat zelf ook niet doet (tenminste op de lagere frets). Was dus niet specifiek bedoeld als compromis-techniek omdat het mij niet lukt.
RonC schreef:Voor een goede shortscale zou je ook eens naar de danelectro longhorn kunnen kijken.
Daar heb ik ook aan zitten denken! Heb ook een positief artikel daarover gelezen in De Bassist. Ik hou ook wel van instrumenten met karakter. Ik kan hem alleen in de buurt niet vinden om uit te proberen, en hij is toch weer 100 euro duurder, wat op een bedrag van 200 euro best veel is. Maar als hij echt goed is zou ik ook kunnen overwegen mijn Yamaha weg te doen. Ik zie wel dat Feedback hem heeft, en ik heb nog een NS dagkaart liggen. Het is jammer dat de meeste muziekwinkels zo weinig shortscales hebben, en dat ik geen auto heb om makkelijk meerdere winkels af te gaan. Zie ook inderdaad dat de Squier Bronco heel betaalbaar is. Ibanez heeft een Mikro in dezelfde prijsklasse. Ik snap dat je bij de Fleabass ook voor de naam betaalt, maar ze zijn inmiddels een stuk goedkoper geworden (ze zijn bij Thomann nog 375 euro zag ik?!) dus ik ga ervanuit dat de prijs-kwaliteitverhouding nu wel wat beter is.

Nog even zoeken dus naar welke shortscale het wordt, maar jullie hebben me vooralsnog wel over mijn shortscale twijfels in het algemeen geholpen, bedankt!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik krijg het idee dat niemand rekening houdt met het feit dat het haar allereerste bas gaat zijn waar ze dus alles op moet leren. toch wel relevant imho als je overweegt een shortscale bas te kopen.

ik zou Lena zelf aanraden om in eerste instantie toch voor een long scale bas te gaan.
waarom?
ten eerste moet je lichaam gewoon nog aan een basgitaar wennen en dat heeft tijd nodig.
de problemen die jij noemt die je krijgt met een bespelen van een long scale klinken naar hele normale gewenningsproblemen die ik bij de meeste beginners zie.
als een fatsoenlijke leraar je wat tips over je houding geeft, verdwijnen deze probs naar een paar weken cq maanden.
je handen zijn dan echter wel gewend aan een normale basgitaar mensuur dus je aangeleerde (positie)spel kun je later moeiteloos overzetten op elke willekeurige basgitaar die je in handen geduwd wordt.

daarnaast zijn basgitaren voornamelijk long scale te krijgen dus als je later zonder moeite wilt kunnen kiezen uit een groot aanbod bassen, is het goed als je ook gewend bent long scale te spelen.
een beetje dezelfde redenatie als waarom lefties toch vaak besluiten om rechts te gaan spelen.

al met al heb ik dus twee tips voor je.
één: koop een long scale bas en neem je de tijd ervoor.
en twee: neem les, of in ieder geval een paar lessen.

succes!
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ze heeft al wel bas gespeeld hoor (ik herinner me die feloranje Yamaha nog), maar is daar vanwege lichamelijke kwaaltjes mee moeten stoppen, dus ik snap het argument shortscale wel.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Zo had ik het ook begrepen ja. Zonder de factor van het lichamelijke ongemak zou ik nl. voor het geld geen betere "normale" bas kunnen bedenken dan zo'n Yamaha BB-serie.
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

als het zo is dat ze écht een lichamelijk probleem heeft met long scale bassen, dan zou ze er goed aan doen om advies bij een arts in te winnen ipv een short scale bas als oplossing te zien want dit soort lichamelijke klachten zijn, mits ze niet door een verkeerde houding veroorzaakt worden, niet echt normaal te noemen.

ik blijf, door mn eigen ervaringen, echter het idee houden dat ze een verkeerde speelhouding heeft aangeleerd.
Gebruikersavatar
lena
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 jun 2008, 14:25

Bericht door lena »

Ik heb het inderdaad echt geprobeerd, ook les gehad toen. Klachten kwamen ook niet door het bassen, mijn rug is gewoon een zwakke plek. Dat komt en gaat wat, maar na een slechte periode werd ik steeds minder gemotiveerd om de bas weer op te pakken, omdat ik dan weer opnieuw kon beginnen voor mijn gevoel. Maar ik wilde ook nooit aan een nieuwe bas, juist omdat ik ook wel bang was dat de problemen daarmee helemaal niet opgelost zouden worden. Ben ook altijd wat huiverig om bij een probleem (in het algemeen) in de val te trappen van "het ligt aan het materiaal", omdat ik ook denk dat in de meeste gevallen materiaal ook weer niet zoveel uitmaakt. Maar goed, ik wil het nu toch nog een keer proberen, en ik denk echt dat het met een lichtere kleinere bas meer kans van slagen heeft. Als het nu toch niet gaat dan weet ik in ieder geval dat het niet toch iets was dat simpel met een ander instrument opgelost had kunnen worden.

Naar dokter en fysio ben ik ook geweest, maar daarmee zijn problemen niet in een keer weg. Rustig opbouwen en luisteren naar je lichaam was het voornaamste advies van dokter (over alles, niet specifiek bassen).

Verkoper zei trouwens ook nog dat heel veel bassisten uiteindelijk pijn krijgen. En dat zijn dus stoere mannen met jaren ervaring die nooit ergens last van hadden, en wel weten wat een goede houding is.
Plaats reactie