Wie heeft een Ibanez en welke?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Sinds kort heb ik een Ibanez SRF700. Tweedehands voor een redelijke hoeveelheid Euro's in bezit kunnen krijgen.
Deze bas is voorzien van flatwounds en die zitten er ook al 3 jaar op. Klinken nog hartstikke goed maar om de bas toch helemaal van mijzelf te laten worden wil ik er een stel verse snaren op zetten. Eigenlijk vind ik de originele wel prima bij deze bas passen en ik wil daarom zo'n exacte set aanschaffen maar ik heb nog nergens kunnen ontdekken met welk merk en type snaren deze SRF700 standaard wordt afgeleverd.
Misschien dat iemand van jullie dat wel weet?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Bertjefred »

DFA 79 schreef: 18 mar 2019, 12:02 Een gsr200 is een goede bas om te beginnen.
Hier ook begonnen op een Ibanez, een sr300dx. Begon ooit als zwarte bas, maar in meerdere rondes afgeschuurd geraakt. Alleen het hout is nog origineel. Voor de rest opgebouwd met Schaller tuners, Tonerider pickups, en passief gemaakt met vijf weerstanden waardoor inclusief de pushpull die er ook nog op zit er 10 verschillende tone sounds mogelijk zijn. Erg fijn veelzijdig instrument op deze manier. (Ik had even geen goed licht)
Afbeelding
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door badastronaut »

JohandeJong schreef: 27 apr 2019, 23:07 Sinds kort heb ik een Ibanez SRF700. Tweedehands voor een redelijke hoeveelheid Euro's in bezit kunnen krijgen.
Deze bas is voorzien van flatwounds en die zitten er ook al 3 jaar op. Klinken nog hartstikke goed maar om de bas toch helemaal van mijzelf te laten worden wil ik er een stel verse snaren op zetten. Eigenlijk vind ik de originele wel prima bij deze bas passen en ik wil daarom zo'n exacte set aanschaffen maar ik heb nog nergens kunnen ontdekken met welk merk en type snaren deze SRF700 standaard wordt afgeleverd.
Misschien dat iemand van jullie dat wel weet?
Als ik me niet vergis zitten er standaard d'addario flatwounds op, 100/45.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Reinier, zou zomaar kunnen. Ik denk er over om de D'Addario XL Chromes 50-105 (ECB82) er op te leggen. Ietsje dikker en daarmee, naar ik hoop, iets 'voller' van toon op met name de G-snaar.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Ik ben toch maar weer gegaan voor Black Nylon snaren. Daar ben ik nu eenmaal grote fan van. Op deze bas heb ik nu een set La Bella 760N gelegd. Deze zijn iets dikker dan gebruikelijk (.060, .070, .094, .115) en hebben een wat 'warmer' geluid dan de gebruikelijke diktes. Ik heb hiervoor de kam een beetje moeten bijvijlen. Ik ben meer dan tevreden over de sound van deze snaren. De dikke E-snaar is voldoende strak. Op mijn shortscale bas waar ik ook zo'n set op heb liggen was die E-snaar nogal 'rammelig'. Daar is op deze longscale geen sprake van gelukkig. De G-snaar is qua geluid heel erg consistent t.o.v. de andere snaren. Bij dunnere snaren gaat de G-snaar nogal snel ietwat 'iel' klinken. Daar heb ik nu geen last van. Dat effect heb ik ook op mijn shortscale.
Ik ben nu nog op zoek naar een behoorlijke gig-bag waar deze Ibanez een beetje fatsoenlijk in past. De SR serie is iets slanker dan bijv. een Fender J of P. De meeste gig-bags zijn daardoor voor de Ibanez tamelijk ruim. Als iemand een geschikte gig-bag weet dan hoor ik het graag. Budget is tot ongeveer €60,00.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door HNZ »

Ja, de La Bella 760N is ook mijn favoriete set.
Tot gisteren dan! Toen werden mij de Labella white copper geopenbaard door Tjarko (pedulist). Die klonken en speelden wel errug goed! Die GAS bracht ik dus mee van de BGF Ouwe zakkendag...
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Ik had er graag bij willen zijn. Maar ja, andere verplichtingen.........
Die white copper klinken wat meer 'crispy' toch? Heb ik ooit eens in een review gelezen/gehoord.

Wat betreft de gig-bag, een goedkope maar toch goede zou die van Thomann kunnen zijn: https://www.thomann.de/nl/thomann_e_bas ... remium.htm
Ik vind het een foeilelijk ding maar functionaliteit is ook wat waard.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Ik ben toch behoorlijk fan van Ibanez aan het worden. De luciferdunne hals is precies waar ik goed mee overweg kan.
Ik heb nu ook een 5-snarige EBD555 Ergodyne wood maar ondanks dat ook die hals heerlijk dun is, is mij dat toch te veel dus die bas, overigens in perfecte staat en heerlijk spelend en een bijzonder goed geluid, gaat weer in de verkoop.
Ik heb ondertussen enorm veel GAS voor de SR5000. Man, wat een fantastisch ding is dat maar kost wel rond de €2100 (en dat heb ik even niet liggen) en tweedehands ben ik ze nog niet tegengekomen.

Nu heb ik onlangs de hand weten te leggen op een SR1010 uit 1999. Moest even opgepoetst en afgesteld worden maar is nu weer heel mooi en speelt perfect. Misschien dat ik die ga gebruiken tot het moment dat ik een SR5000 kan aanschaffen.
Heeft iemand ervaring met dit model (de SR1010)? En kan iemand wellicht een indicatie geven van de huidige marktwaarde? Ik moet met de vorige eigenaar nml. nog een deal sluiten.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Bertjefred »

Op Reverb gaan ze voor zo een €400,- die sr1010's. wel toffe dingen. Ik heb ook weer Ibanez kriebels mijn eerste sr basje is eigenlijk zo een fijn ding. En Ibanez heeft zoveel bijzondere series dat ik niet echt weet welke ik nou zou willen. Maar zit stiekem wel te loeren. Er zijn er zoveel die tof zijn. Dus Ibanez mensen, welke zou jij kopen en waarom?
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Ga je voor goedkoop of voor het beste?
Als je voor een gematigde prijs wilt gaan dan zou ik voor de SR500 (circa €600) kiezen. Die heeft al een 'eigen' Ibanez geluid. De 3-bands EQ is ook niet verkeerd.
Het topsegment is uiteraard de Prestige SR5000. Die kost rond de €2100. Dit is de bas waar ik voor wilde gaan sparen maar na veel rondkijken en lezen en luisteren denk ik dat ik uiteindelijk ga kiezen voor de SR1820. Die komt heeeeeel dicht in de buurt van de SR5000 maar is wel maar liefst €800 goedkoper (minder duur zo je wilt).
Op www.ibanez.com krijg je een heel goed overzicht van wat er momenteel wordt gemaakt. Bepaal je criteria (vooral financieel) en kijk dan wat de diverse leveranciers beschikbaar hebben.
Eeeehhh... uiteindelijk zal ik die SR1010 ook weer verkopen. Is €350 voor jou acceptabel? ;) Of een EDB555 Ergodyne wood? Met een splinternieuw setje halfrounds (6 snaren twv €55) krijg je die voor €300. Sorry, het is hier geen verkoopkanaal maar ik kon het niet laten. Hoe eerder ik die bassen heb verkocht hoe eerder ik zo'n Premium Ibanez kan aanschaffen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Oh ja, in een andere draad mijn nieuwste aanwinst al getoond maar eigenlijk hoort dat hier.
Vorige week deze beauty opgehaald. De Ibanez SR1820.
Oorspronkelijk wilde ik door gaan sparen voor de SR5000 maar het prijsverschil met de SR1820 is heel groot en de toegevoegde waarde van de SR5000 rechtvaardigt dat prijsverschil bij lange na niet vind ik.
Ibanez SR1820.jpg
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
M-OVE
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2019, 18:51

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door M-OVE »

Ibanez Silver series uit 1977 en een fretloze 5 snaar GWB 35 uit 2007. Voor deze laatste zoek ik een nieuwe truss rod moer. Weet iemand hier daar wellicht een adresje voor? 5 mm allen key, 25 mm lang en geen metrische schroefdraad volgens mij.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Kun je niet rechtstreeks contact opnemen met Ibanez? Of via hun facebook of wat dan ook. Op ibanez.com staat in het menu wel een contact link. Of je gaat rechtstreeks hier vragen: https://hoshinoeurope.com/
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door LeftyJ »

Vox Humana misschien, of via de distributeur inderdaad.
Dirkjanbest
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2019, 20:43

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Dirkjanbest »

Ik heb een ibanez SRF705 een 5 snarige fretloze bas
Plaats reactie