Wie heeft een Ibanez en welke?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Dirkjanbest schreef: 18 aug 2019, 20:45 Ik heb een ibanez SRF705 een 5 snarige fretloze bas
Die is heel fijn nietwaar? Ik heb de 4-snarige versie en ben daar heel erg blij mee.
Overigens, ik zou ook wel een GWB willen hebben. Die lijken mij ook niet verkeerd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Peachabell »

JohandeJong schreef: 18 aug 2019, 20:55 Die is heel fijn nietwaar? Ik heb de 4-snarige versie en ben daar heel erg blij mee.
Overigens, ik zou ook wel een GWB willen hebben. Die lijken mij ook niet verkeerd.
Toevallig 1 op MP gezien.
tvriet
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 dec 2017, 20:47

Re: Wie heeft een Ibanez en welke? >>> SRE400

Bericht door tvriet »

Ik heb een Ibanez SRE400 / SDGR, zeldzaam instrument waar weinig over te vinden is op internet. Volgens het serienummer stamt de bas uit 1996 (C6082580). Wie weet meer van dit type ? Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Uit deze discussie http://www.ibanezcollectors.com/discus/ ... 1160775927
haal ik het volgende:
The SRE400 was available only to the USA, Canada, Mexico and Australia (however we did not bring it into Australia).
This model was available for 6 months in 1997 and did not appear in any catalogues as it was a "spot production model" which means it a small run of maybe 100 to 150 units. Now the interesting part, the body of this guitar is made of Luthite, it was made in order to try the Luthite material out before beginning the production of the Ergodyne Bass series. So there you go Tailgate, yet another mystery solved, and congrats on owning yet another bit of Ibanez research and development.

Iemand op Talbass heeft er ook één: https://www.talkbass.com/threads/ibanez ... dy.931439/

Dit lijkt mij duidelijk. Als de body van jouw bas inderdaad van Luthite is gemaakt dan heb je zo'n zeldzaam model. Zegt uiteraard niets over de waarde maar leuk is het wel.

edit: en hier nog wat specificaties: https://www.lionseek.com/guitars/brand/ ... god-110374
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Vervormde klanken op een Ibanez SR375-BBS

Bericht door MacDaion »

Ik kwam een interessante deal tegen voor deze tweedehandse Ibanez SR375-BBS. Uitgeprobeerd, klonk prima, gekocht. De bas had een schoonmaakbeurt nodig, ik heb de roundwounds erop vervangen door d'Addario Chromes, er een vers batterijtje in gestopt en .... de bas klonk niet half zo goed meer als toen ik die de eerste keer probeerde. De lagere noten op de B-string en zelfs die op de E-string produceren een vervormd geluid, ongeacht op welke versterker ik de bas inplug. Ik heb de oude snaren er even weer opgelegd: hetzelfde probleem. Ik heb verschillende nieuwe batterijen geprobeerd: hetzelfde probleem.
Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand van jullie soortgelijke problemen ondervonden met ongewilde distortion in de lagere regionen van Ibanez 5-snarigen? Mogelijke oplossingen?

Afbeelding
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Zomaar een paar ideetjes.
De hals te 'recht' afgesteld? De actie te laag afgesteld? Probeer het eens met een wat hogere afstelling.
Heb je de potmeters vastgedraaid? Zijn ze daardoor misschien wat verdraaid en maken misschien ergens valse contacten? Het loont soms de moeite om alle bedrading even langs te lopen en ervoor te zorgen dat ze nergens vals contact maken.
Verder kan ik niets bedenken.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Strabel »

:stupid: Misschien ook even de hoogte van je pickups nakijken,te hoog of te laag zou ook eventueel een probleem kunnen zijn.
Kun je ook passief schakelen? Zo niet,(als je handig bent) ,even los solderen en elementen passief proberen.
Succes. :wink:
Oh,ja,Niks mis met je versterker?
(sorry ,ik had even niet gezien dat je al op andere versterker had geprobeerd)
Laatst gewijzigd door Strabel op 28 aug 2019, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door leo_tender »

Zijn het niet gewoon de Chromes? Ik heb flatwounds ook geprobeerd wegens interesse omdat ik er zoveel positieve dingen over hoorde... zowel hier op het forum als op talloze youtube-filmpjes... maar uiteindelijk klinkt mijn stingray gewoon beter met rounds...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door LeftyJ »

Het is raar dat het alleen bij die laagste twee snaren gebeurt, en niet met het gehele signaal van de bas. Toch zou ik eens kijken of het aan de output kan liggen. Blijft het probleem zich voordoen als je het volume op de bas zelf wat terugdraait?

Kijk eventueel ook even in het elektronicavak of daar misschien een trimpotje verstopt zit om de algehele output van de preamp in te stellen. De preamp van mijn ATK's had deze ook.
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 917
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Galvanized »

Misschien liggen je snaren er een beetje gedraaid op. Wil ook wel eens zo’n geluid geven.
MUSIC MAN STINGRAY 5
HX STOMP

DAD VIBES - LIMP BIZKIT TRIBUTE
Instagram.com/dadvibes_bizkit
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door MacDaion »

Bedankt voor de tips i.v.m. die Ibanez SR375-BBS. Het probleem zit 'm niet in de snaren - 2 sets geprobeerd, distortion op de Ibanez, prima klank op een andere bas. Elementen hoger of lager afstellen maakt ook geen verschil. Geen trimpotje te bespeuren in het elektronicavak.

Het probleem zit 'm naar alle waarschijnlijkheid niet in de elementen - de distortion blijft of ik nu het brug-, het halselement of beide indraai. Blijft over de actieve toonregeling. Ik ga proberen een handige Harry te vinden die dat kan testen door de elementen rechtstreeks aan de output te schakelen. Misschien passieve potmeters plaatsen, 1 algemeen voor bas en 2 (1 per element) voor treble, dan wordt het een passieve bas, vind ik ook wel prima.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door JohandeJong »

Even vooropgesteld dat ik er niet heel veel verstand van heb en ook maar wat bedenk. Wat ook nog zou kunnen zijn is dat de helft van de pickups kapot is of niet goed aangesloten. Wat ik nog zou proberen, en dat is een eenvoudig klusje dat je zelf makkelijk kan doen, is de pickups een slag draaien (mits de lengte van de draadjes dat toestaat). Als dan de lage snaren wel goed klinken en storing optreedt bij de hogere snaren dan weet je dat er wat aan de hand is met de pickups en van daaruit verdere actie ondernemen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Yabbadehut »

Ibanez...nog staan een Ibanez Sr1000 denk 1e serie uit begin '90 jaren. Ebben toets nog...uitsturing is alleen laag en weet niet hoe dit kan...maar goed...er wordt niet op gespeeld meer voor nu...toch leuk om te laten zien..
Bijlagen
IMG_6569.JPG
IMG_6569.JPG (59.32 KiB) 5362 keer bekeken
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door HNZ »

Hardstikke leuk! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Re: Wie heeft een Ibanez en welke?

Bericht door Yabbadehut »

Om even terug te komen op de sr1000 van hierboven..volgens een Luthier die nagemeten heeft lijkt de pre-amp kapot.. wat zou jullie advies zijn om te doen? Ik wil graag de bas actief houden.. nieuwe pre-amp? En zou dat gemakkelijk te vinden zijn? En welke?
Bijlagen
2084B19E-229A-47AF-B957-65C512998D92.jpeg
2084B19E-229A-47AF-B957-65C512998D92.jpeg (2.29 MiB) 5145 keer bekeken
Plaats reactie