Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4851
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Green Goblin »

Ik lees de laatste tijd steeds dit topic en denk dank, oh ja, ik heb ook twee jazzen staan. Dus ik zal ze er ook eens inzetten.

De eerste is een Squier Contemporary Active Jazz Bass, december 2018 nieuw gekocht.

De tweede is een Schecter Diamond-J, uit een ruildeal, las ik er van uitga dat de eerste twee cijfers van het serienummer iets zeggen zal hij uit 2008 zijn.

Laten we beginnen met de Squier. Deze heb ik eigenlijk aangeschaft op het uiterlijk...matching headstock, black chrome hardware, zwarte slagplaat....en ik gunde mezelf wat voor kerst... :mrgreen:
Dat hij actief was, moest dan maar, dat een jazz-hals wel lekker smal is, is wel fijn met mijn korte vingers. Twee humbuckers, en de controls zijn volume, blend tussen de elementen, tone, bassboost/trebleboost. Best veel mogelijkheden dus, en dat terwijl ik het liefst alleen aan de volumeknop draai... Zowel de body (van essenhout) als de hals hebben een soort zijdeglans finish, wat ik persoonlijk erg fijn vind voor de hals (die trouwens ophoudt bij 20 frets.). Mooie highmass-brug er op, niet zo'n lelijke standaardbrug, maar de tuners voelen wel wat dunnig aan en de input heeft vanaf het begin al wel wat problemen. Hardwarematig is het wel een Squier natuurlijk. Maar, zoals gezegd, hij ziet er zeker cool uit. Wat ik een nadeel vind van de Squier is het gewicht, hij weegt 4,7 kilogram, dat is op zich niet zo heel erg veel, maar op één of andere manier denk ik altijd: "goh, zwaar" als ik hem oppak.
IMG_20190901_143541.jpg
IMG_20190901_143541.jpg (1.62 MiB) 6256 keer bekeken
De Schecter heb ik geruild tegen een vijfsnarige Yamaha, en eerst vroeg ik me af of ik daar wel zo goed aan gedaan had. Maar nieuwe snaren en slagplaatschroeven, en een nieuwe afstelling deden wonderen. Bij een ruildeal heb je wel wat minder te kiezen qua uiterlijk, en eerlijk gezegd ben ik geen fan van sunburst (alleen zwart met een goedkope witte slagplaat vindt ik nog erger), maar bij deze vakt het me mee, hij heeft een soort dikke lak, waardoor het er best goed uitziet. Dezelfde lak zit dan ook op de hals, op dit punt scoort de Squier wel hoger, die zijdeglans volet voor mij net fijner. Hij heeft twee "Schecter Monster Tone II" Single coil-elementen met grote polepieces, beide met een eigen volumeschakelaar, en een toneknop met push-pull-functie: uitgetrokken krijg je een wat meer "vintage" geluid. Iets eenvoudiger dus. É'n fret meer, 21, en Grover hardware, en dat voelt toch echt wel wat steviger dan het Squier-spul. Hij weegt 4,5 kilogram, en al is het maar 200 gram minder, dit vind ik een fijn gewicht, en de Schecter volet dus niet zwaar. Hij schijnt trouwens van elzen te zijn, waarschijnlijk veroorzaakt dat het verschil. Hij is niet meer helemaal origineel, er zit één afwijkende knop op, die moet ik nog vervangen (of alledrie, misschien in zwart of zo...). En origineel had de Schecter een doorlopende slagplaat met drie knoppen en de input aan de achterkant, hij heeft nu een aparte controlplate, met de input aan de voorkant. Ik heb er eerst over zitten denken om de input weer terug te bouwen, maar nu heb ik er wel vrede mee, eigenlijk vind ik de input zo handiger, vooral als je de bas op schoot op de bank hebt.
IMG_20190901_143505.jpg
IMG_20190901_143505.jpg (1.81 MiB) 6256 keer bekeken
Nu het punt, welke is je favoriet? Nou ja, ze het maakt elkaar niet veel, maar ik merk wel dat ik de Schecter puur op gewicht net iets vaker pak.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Gisteren op dit beestje mogen spelen....Nordstrand pick-ups, roasted neck, hele prettige hals, passief, deed me denken aan mijn ouwe Fender Jazz '66 maar beter.
Ook één van de jazz-bassen waarbij ik voor de verandering eens heel gemakkelijk tot aan de hoogste noot kon geraken zonder mijn handen in rare posities te moeten vouwen..Ik vind het plaatje op de headstock misschien wat minder geslaagd maar je kan natuurlijk zelf allerlei opties vragen...
Top-instrument.

Afbeelding
Afbeelding
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het J-bas topic.

Bericht door BassKees »

Én een hoge mi!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het J-bas topic.

Bericht door BassAgent »

Pfoe, nice! Heel mooi. Belgrado he?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

BassAgent schreef: 04 okt 2019, 10:18 Pfoe, nice! Heel mooi. Belgrado he?
Ja, hij heeft zich meer op de bouw geworpen en heeft er nu een paar klaar (ik heb ook op een shortscale gespeeld, ook heel pittig).
Denk dat je deze moeilijk zou kunnen opzij zetten als ik je een beetje ken, echt op je lijf geschreven :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door basloze fret »

Mooie bas! dat plaatje op de kop is inderdaad wat minder en de kleine slagplaat op de body zou ik mooier vinden als het 1 grote was. Maar voor de rest heel fraai. Wat is het? Een Belgrado?
Edit: jullie waren me net voor...

Wat zijn de prijzen ongeveer?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Ik dacht dat hij voor dit model iets van een 2750 euro zou vragen...
Had het er gisteren met hem over..
Mensen schrikken soms van dat bedrag maar het is eigenlijk minder dan bvb een Stenback (4 tot 5000 euro), een Sadowsky, Lefay, enz terwijl het een bas imo is met dezelfde kwaliteit. Het is nu eenmaal meer dan de standaard Fenders die je uit de rekken haalt maar er kruipt veel werk en liefde in dus eigenlijk valt die prijs best mee..
Je moet echt al naar het buitenland kunnen gaan met dergelijke modellen want Belgen zijn een vrij behoudend volk op dat gebied..
Mijn enige opmerking is dat de bas heel goed klinkt en dat je weinig beters kan vinden als je van jazz-bassen houdt maar dat ik zelf van de korrel van bvb een Ken Smith houd en eerder zelf naar zo'n soort klank op zoek ga.
Je kan er andere elementen natuurlijk in laten zetten (humbuckers, een actieve toonregeling) waardoor je een ander klankbeeld kan krijgen dat meer naar je eigen wensen geplooid wordt..
Mocht ik een bassist zijn met een pak werk en meer zin om te gaan optreden had ik toch deze gekocht die hierboven staat..ik kon 'm moeilijk neerzetten.
Denk dat de bas nog een pak beter zou klinken op mijn eigen set-up (Bergantino-Epifani).
Er stond een Glockenklang en die vond ik wat te agressief klinken...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Sanders »

Ik vind'm mooi!
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door basloze fret »

wombatboter schreef: 04 okt 2019, 11:58
Mensen schrikken soms van dat bedrag maar het is eigenlijk minder dan bvb een Stenback (4 tot 5000 euro), een Sadowsky, Lefay, enz terwijl het een bas imo is met dezelfde kwaliteit. Het is nu eenmaal meer dan de standaard Fenders die je uit de rekken haalt maar er kruipt veel werk en liefde in dus eigenlijk valt die prijs best mee..
Heb je zeker gelijk in. Probleem is dat een bas van een onbekendere bouwer vaak weer moeilijk is te verkopen. Dus er zit een zeker risico in. Niet dat je daar perse aan moet denken als je iets koopt, maar toch. Een Sadowsky bijvoorbeeld raak je veel makkelijk voor een goede prijs weer kwijt.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Ja, dat klopt..
Zoals ik gisteren ook zei : je koopt deze bas echt omdat je'm goed vindt nadat je er op gespeeld hebt..
Je gaat niet naar iets gelijkaardigs op zoek of je gaat er niet van uit dat je'm gaat verkopen, je doet het puur voor het instrument.
Alleen heb je soms een opstapje nodig..De Gier die met Miller of Bona kon uitpakken, Sadowsky met Lee en Miller, MusicMan met Flea, Wal met die Tool-kerel.
Als je een verzorgd instrument maakt heb je dat soort exposure wat nodig...Als Joe Dart morgen kiest voor een Duitse "Franz" bas, is die man zijn broodje gebakken..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18731
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Pedullist »

Franz bassen zijn dan ook erg goed.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het J-bas topic.

Bericht door BassAgent »

wombatboter schreef: 04 okt 2019, 10:20
BassAgent schreef: 04 okt 2019, 10:18 Pfoe, nice! Heel mooi. Belgrado he?
Ja, hij heeft zich meer op de bouw geworpen en heeft er nu een paar klaar (ik heb ook op een shortscale gespeeld, ook heel pittig).
Denk dat je deze moeilijk zou kunnen opzij zetten als ik je een beetje ken, echt op je lijf geschreven :-)
Daar ben ik ook bang voor ja. Ik voel steeds mee voor die iets modernere Jazzen; die Roks Nardis die ik voor de Bassist testte was ook al zo’n bas die ik moeilijk weg kon zetten. Gelukkig heb ik net al iets anders besteld.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Op deze short scale heb ik ook gespeeld..pittig basje en moet niet onderdoen voor grotere broers.
Selected resonant obéché body , 3 pcs maple neck with oil finish , Indian rosewood fretboard , TV jones Thundertron pickups , Hipshot hardware , Emerson CTS - switchcraft passive electronics (hopelijk wordt dit niet geinterpreteerd als reclame, het is voor de weetjes-nerds)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wombatboter op 04 okt 2019, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18731
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Pedullist »

Oeh sexy
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Ik vind het nekplaatje hier ook wat meer gepast..
what fools these mortals be
Plaats reactie