Het J-bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het J-bas topic.

Bericht door BassAgent »

Leuk! Maareh, wat is het?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Tutu »

BassAgent schreef: 05 mei 2019, 22:34 Leuk! Maareh, wat is het?
Jazzbas
condor
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Tutu »

Tutu schreef: 05 mei 2019, 19:09 Vorige week kwam er een bas te voorschijn uit de raamvitrine van Muziek Café De Noot, Hoogland.
De afstelling was køt en snaren dood. Ik heb hem even onderhanden genomen.
Halspen zat helaas vast maar bij loshalen van de hals was er een “shim” geplaatst. Na montage zonder deze was de bas dus perfect.
Nieuwe snaren, hoogte afstellen en intoneren....leuke bas tijdens de jamsessies, voor als je geen instrument bij je hebt.
Hij speelt en klinkt te gek... merk ken ik niet? Zal een goedkope bas zijn geweest maar klinkt knorrig en crispy!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door basloze fret »

Tutu schreef: 05 mei 2019, 23:30
BassAgent schreef: 05 mei 2019, 22:34 Leuk! Maareh, wat is het?
Jazzbas
condor
Een echte vintage uit de topjaren van Condor?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Het J-bas topic.

Bericht door LeftyJ »

Grappig, daar heb ik er twee van gehad, in sunburst. Mijn eerste bas was er zoeen. Ik heb nog eens geprobeerd om die terug te kopen, maar de nieuwe eigenaar wilde er geen afstand meer van doen. Die vond hem veel te goed. Later heb ik een identieke gekocht maar die was ruk.
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Tutu »

basloze fret schreef: 06 mei 2019, 10:29
Tutu schreef: 05 mei 2019, 23:30 Jazzbas condor
Een echte vintage uit de topjaren van Condor?
Er zitten ook reversed tuners op...?!
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het J-bas topic.

Bericht door basloze fret »

Was een grapje... :D
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Tutu »

basloze fret schreef: 06 mei 2019, 12:02 Was een grapje... :D
weet ik..tis een waaibomen ding maar als cafe de Noot bas wel handig bij jamsessies...
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Lastig geval dit..heb een tijd geleden deze zwarte Fender Jazz gekocht, de Modern Player (heb er eigenlijk wat te veel voor betaald, 600 euro)
Heb 'm laten afstellen en eigenlijk speelt hij echt lekker en voelt de hals heel prettig aan (wat belangrijk is, zeker na mijn ongeval is een vijf lastiger om te controleren).
De bas heeft twee humbuckers (dubbele singlecoils of zoiets, zoveel ken ik er ook niet van) en een soort standenschakelaar en die vind ik niet echt wenselijk maar hij stoort me ook niet want de klank is goed (maar ik heb liever "gewone" knoppen).
Tijd geleden wou ik een wat duurder model kopen en heb ik deze verkocht omdat ik zwart eigenlijk echt niét graag zie voor zo'n bas (maar toch had hij "iets" toen ik 'm kocht) en het gras was ergens anders groener..
Begon ik rond te kijken naar andere bassen en kreeg ondertussen een Fender Roscoe Beck 5 in bruikleen om te merken dat er niet zo veel verschil was met mijn Modern Player en dat die hals van de MP zelfs prettiger aanvoelde..Ik begon mijn zwarte bas te missen en heb de koper gevraagd of ik ze mocht terugkopen wat lukte want hij had gelukkig geen "klik" met de bas dus ik gaf de 450 euro terug..
Ondertussen zit ik te spelen op de vijf (en zelfs mee opgetreden) maar toch blijft het jeuken...ik zie echt niét graag zwart en heb zin in dat paars model waar ik voor gas maar dat bijna 1500 euro kost terwijl ik me nu ook wel amuseer met dat zwarte goedkopere ding.. De typische denkwijze van de bassist : "misschien ga ik echt nog liever en beter spelen wanneer ik een MOOIE bas heb !". Ik geraak er maar niet uit..Luxe problemen (ding terug verkopen of niet, twee vijfsnarigen is teveel maar 1000 euro opleggen ?)

Laatst gewijzigd door wombatboter op 26 jun 2019, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Rob66 »

Gewoon demonteren en de body naar een autospuiter o.i.d. brengen. Ik betaalde ooit eens € 75,- zal nu ongetwijfeld meer zijn maar je hebt dan wel een heerlijke bas in jouw favoriete kleur. Nu ik dit schrijf zit ik al te denken aan een body die ik nog heb liggen en die laten spuiten in Burgandy mist of Ocean Turquoise.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Eric Damstra »

Ik heb die modern player ook en ik vindt het echt een geweldige vijfsnaar. Bij mij rammellen de stemmechanieken een beetje maar ik vindt hem echt super vet klinken. Dus als de kleur echt een probleem is zou ik hem inderdaad laten overspuiten.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Ik vind de standenschakelaar wel wat bizar..er zijn vier standen maar twee ervan lijken toch echt heel erg op de andere twee (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik vind vooral de hals heel prettig (dat gelige gladde) en hij is lekker passief dus geen gedoe met electronica enz..
Ik overwoog even om naar Sire of Sandberg te gaan kijken maar voor het geld dat ik er voor betaald heb is het een prima ding dat prettig presteert.
Ik ken mezelf wel om te weten dat ik het ding niet ga laten overspuiten dus het zal wennen zijn of toch de koopduivel laten winnen :-)
Ik heb vijf keer "ik" onder elkaar staan, als dat niet ego centrisch is !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Eric Damstra »

Standen schakelaar zet de elementen om van humbucker naar single coil. Geheel naar onder is beide op humbucker, de twee middenstanden zet 1 van de twee op single coil en de bovenste stand is beide single coil geloof ik. Dus het verschil is wat subtiel maar wel hoorbaar.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het J-bas topic.

Bericht door wombatboter »

Eric Damstra schreef: 26 jun 2019, 15:53 Standen schakelaar zet de elementen om van humbucker naar single coil. Geheel naar onder is beide op humbucker, de twee middenstanden zet 1 van de twee op single coil en de bovenste stand is beide single coil geloof ik. Dus het verschil is wat subtiel maar wel hoorbaar.
Bedankt ! Ik ben niet zo thuis in technische aspecten :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het J-bas topic.

Bericht door Hans58 »

Rob66 schreef: 26 jun 2019, 13:05 Burgundy mist of Ocean Turquoise.
En laat ik die (maar dan P's, natuurlijk) nu allebei in de kolleksie hebben! De ultiem koele kleuren. 8) :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie