Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2116
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door bastaart »

Ze liggen wel heel dicht bij elkaar op deze video's. Maar misschien ligt het ook wel aan hoe je het speelt, dat je uit allebei de bassen ongeveer dezelfde klank weet te halen...
Mijn voorkeur heeft de Wal, net iets meer bite en mid, maar het scheelt zeer weinig vind ik. Maar met de preamp kun je uit de Zon waarschijnlijk wel wat meer verschillende klanken halen. Maar meestal ben je toch op zoek naar dat 'ene' geluid, jouw persoonlijke hotspot zo te zeggen. Tenminste zo werkt dat bij mij meestal.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Er liggen ook nog flatwounds op de Zon dus het zal nog meer knallen met roundwounds..
Ik denk dat hij iets puntiger is en hij heeft iets piezo-achtigs wat zeer inspirerend is tijdens het spelen van percussieve dingen.
De Wal heeft dat minder maar die bas staat er wel altijd en klinkt misschien iets vetter ipv het puntige van de Zon. (wanneer je wat bezig bent met de eq van de Zon klinkt het ding ook wel heel prettig dik en rond, heel prettig om te bespelen)
Het speelt ook mee dat de Zon veel lichter is dan de Wal waardoor het minder log wordt, de hals is ook smaller waardoor het minder "werken" is.
Ik kan ook sneller spelen op een bepaalde manier op de Zon, sommige bassen werken misschien beter voor mijn revaliderende pols.
Maar het blijft heel moeilijk om ze te scheiden..
Voor de Zon heb ik iets van een 1360 euro betaald, de Wal heb ik ooit 1100 pond betaald, verkocht voor 2000 en teruggekocht voor 2500 euro (ondertussen zijn de prijzen weer wat verhoogd).
Ik heb een tijd geleden mijn gefrette Wal verkocht (raar genoeg heb ik die nog geen seconde gemist) maar ik zou de fretless moeilijk kunnen verkopen want ik zou zelfs durven spreken van een sentimentele band :-). Misschien ga ik wel wat meer op de Zon spelen maar dingen kunnen veranderen in de maanden die volgen.
Vast staat dat ik val op fretlessen van merken met drie letters.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18727
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Hou alsjeblieft de Wal. Je bent alleen maar geld aan het weggooien want hij wordt iedere keer duurder, en wat is er mis met een stationaire basisfretless (van enorm hoge kwaliteit) in huis? Meer dan 2 fretloze bassen is misschien wat onnodig (ik heb er ook 'maar' twee) want meestal ga je toch voor iets soortgelijks neuzigs. Ik heb mijn Dimension voor contrabasachtige klanken (zitten tapewounds op) en de Pedulla voor het pittiger (Zon achtige) werk. Prima combi. Maar ik hoef geen derde, en als er eentje gaat, is het de Dimension.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Ik ga 'm ook houden..ik heb het geld niet nodig en de bas zit toch wat in mijn dna na die wat zinloze verkoop (ik had dat niet met de Lefay omdat die ondanks de geweldige sustain niet genoeg inspireerde : element te dicht tegen de hals en iets te mellow qua klank).
Ik ken mijn reflex om dingen te verkopen als er iets anders zich aanbiedt maar ik zou het te raar vinden om de Wal niet meer te hebben. Heeft ook niks met de winstmarge in de toekomst te maken maar het ding hoort hier. Mijn vriendin zou het me ook niet vergeven :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18727
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Goede invloed, die vriendin van je! :D
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2899
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Spaghettihout »

2 geweldige bassen Geert, en heerlijk gespeeld, je weet uit beide je eigen geluid te halen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Benieuwd hoe de Zon zal klinken met roundwounds. Geen fan van flatwounds op fretloos. Op de filmpjes is inderdaad niet veel verschil te horen tussen de twee bassen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Ik heb er ondertussen roundwounds op gezet, klinkt nog een stuk pittiger...Veel meer in de Manring richting.
Wat een bas..Ik speel er liever op dan op mijn Wal (hals is prettiger) maar het is natuurlijk nog de liefde van het begin :-)

Afbeelding

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassKees »

Wat een prachtige bas Geert. Roundwounds doet haar in ieder geval meer recht denk ik, meer kleur in het geluid. Maar zoals gewoonlijk is er vooral een heleboel Geert te horen in het geluid.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22640
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Ik leer ook niet veel bij :-) Het is veel van hetzelfde, ik weet het maar het is goedbedoeld !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassAgent »

Ah mooi man! Lekker soundje zit erin, zou ik ook wel op wegkomen vermoed ik. Fijne sobere styling hebben die ZON's ook.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2116
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door bastaart »

Klinkt meer metalig en percussiever dan je Wal. Leuk voor slappen en speciale technieken etc. denk ik. De Wal klinkt daarentegen weer wat puntiger en eigener of zo...
Maar twee van zulke fretlessen is een luxe probleem...haha
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18727
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ja, prima aanvulling. Toch wat pittiger dan de wat omfloerste Wal.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

de wal de zon, vice versa, (ja na gehoord te hebben dat de zon idd meer detail houd bij rap tokkelwerk)
als ik t geluid uit zou zetten dan valt me iets anders op
de wal maakt t kind nog steeds in je los en je gaat op je 4 snaren buiten spelen
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

het zoeken naar de perfecte fretless is iets om gek van te worden. Een prettige gekte, geen pil helpt dus laat die maar liggen. En op elke bas is het weer opnieuw leren zingen, en als t prachtig is kan het dan ook weer de vibrato en de waan van de dag zijn. HAHA PPrrr ^&%$*&^& o0rtiiibggg zoemmmmm twangg mwaaaa.
en dan nog die bier na wijn of wijn na bier kwestie. Na fretless gespeeld te hebben kan ik met plezier de contrabas pakken, maar andersom niet, dat valt weer tegen. Dus ik op zoek naar een fretless die laag de contrabas benaderd en hoog de knor. Dus een jazz met dus 2 elementen of toch PJ of een element in de MM positie maar dan weer met ebbenhout en roundwounds of toch weer die maple met flatwounds ? AAAArrrhhggggg
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Plaats reactie