Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

RonC schreef: 15 okt 2019, 08:18 Mick Karn zei ooit dat hij een hekel had aan repeteren en het dan ook nauwelijks deed..
Ooit wil ik net zo goed als Karn worden, het nauwelijks repeteren lukt me al aardig! ;)
Dat klinkt logisch. Goed bezig dus! :D
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Peachabell »

phoerd schreef: 14 okt 2019, 20:14
Peachabell schreef: 12 okt 2019, 16:03 Een van m'n muziekleraren zei, dat je om goed op een viool te leren intoneren, je minstens 4 jaar lang 3 uur per dag moest studeren.
Waarvan liefst 1 uur per dag onder begeleiding van een leraar die intonatie en andere technische aspecten direct corrigeert.
Anders leer je fouten nooit af en wel aan.
Beetje overdreven van die muziekleraar. Elke dag studeren, absoluut ja ... 3 uur per dag, da’s kul, 1 uur per dag met een leraar, die wil z’n bankrekening spekken.
Bij de lokale omroep waar ik werkte hadden we een keer 2 jonge violisten op bezoek in de radiostudio, die een prijs op een concours gewonnen hadden.
Er werd een radio-interview gegeven, ze speelden iets en de leraren kwamen ook aan het woord.

Ik werd er tussen een montage snel bij geroepen om wat beelden van het gebeuren op te nemen.
Waardoor ik de sprekers dus ook hoorde.

Als ik het me goed herinner zaten die kinderen dicht bij de lestijd die ik noemde.
Maar het kon ook wel eens om de 2 of 3 dagen 2 tot 3 uur les zijn.
Wel elke dag 3 uur viool spelen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

3 uur per dag oefenen is niet zo apart. Als je op het conservatorium zit wordt dat ook wel min of meer verwacht.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18731
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Niet altijd met een instrument in je handen overigens. Maar studeren, orkestrepetitie, solfege, nog een keer orkestrepetitie, muziekgeschiedenis, en weer studeren en je hebt wel een dag vol met makkelijk meer dan 3 uur instrument in je handen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door gilles »

basloze fret schreef: 15 okt 2019, 09:04
RonC schreef: 15 okt 2019, 08:18 Mick Karn zei ooit dat hij een hekel had aan repeteren en het dan ook nauwelijks deed..
Ooit wil ik net zo goed als Karn worden, het nauwelijks repeteren lukt me al aardig! ;)
Dat klinkt logisch. Goed bezig dus! :D
If memory smurfs, vertelde Mannring ook iets dergelijks. Juist door té veel te oefenen - vooral wanneer iets steeds niet lukt, lukt het vaak niet beter. Door het even te laten voor wat het is, en het moeilijke stukje later (dagen, weken, maanden...) weer op te pakken, begin je weer met een “frissere” kijk, en is de kans groter dan het dan beter lukt dan toen je je erin vastbeet.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassAgent »

Afbeelding
Ik heb dit bakbeest nu een paar dagen en heb er al weer wat speeltijd op zitten, en hoewel hij echt HEEL erg gaaf is is er 1 ding waar ik enorm aan moet wennen: de dots zitten óp het lijntje. Heel verwarrend.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2119
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door bastaart »

Het scheelt heel veel als je er vanaf de zijkant tegenaan kijkt als bij een ongelijnde fretloze, waarbij je ook altijd op de dots speelt. Ik ben ook gewend aan dots tussen de lijntjes, maar met die nieuwe Wal moet ik ook even omschakelen, maar went snel hoor...dus komt goed.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

Ik vond dat ook gigantisch irritant, de stipjes op het lijntje. Had mijn sandberg thinline ook. Die heb ik uiteindelijk maar verkocht. Sindsdien nooit meer een fretless met streepjes, alleen de side dots. Maar wellicht went het bij jou wel snel...zou beter zijn want het is een prachtige bas.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

Ik besef dat ik er vaak over begin maar het is bij mij echt het eerste criteria dat ik check bij een fretless...Het zal de gewoonte zijn waarmee je opgegroeid bent.
Heeft me al zeer dure aankopen bespaard omdat de dots er stonden :-)
Zeker wanneer je nog een andere bas hebt met lijntjes moet het imo toch niet simpel zijn om te switchen...Ik maak er fouten door omdat ik het niet gewoon geraak (of wil worden).
Gelukkig zijn er genoeg alternatieven of opties waardoor je dat soort dilemma's vermijdt (Pedulla, mijn ontfrette Wal, enz..)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassAgent »

Ik ben ook opgegroeid met stipjes tussen de lijntjes, maar ik heb vandaag al gemerkt dat het goed gaat zolang ik niet kijk :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Ik heb op dit moment 3 verschillende. De Chowny SWB heeft alleen maar de (3-5-7 etc) dots op de plek waar de frets zouden zijn en dan alleen op de zijkant van de hals. Mijn Ibanez SRF700 heeft de dots waar ze normaal altijd staan EN kleine lijntjes maar beide alleen op de zijkant van de hals. Mijn Ibanez GWB20TH heeft dots en lijntjes zowel op de zijkant van de hals als op het fingerboard. Met al deze vormen heb ik betrekkelijk weinig moeite al moet ik eerlijk zeggen dat die van de GWB20 wel het allerduidelijkst is en het makkelijkst speelt en de Chowny, met alleen maar een paar dots, het meest lastige is.
De combinatie zoals Hidde die heeft (dots OP de lijntjes) heb ik ook al eens in handen gehad en daar had ik ook wel moeite mee (inderdaad nogal verwarrend).
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2119
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door bastaart »

badastronaut schreef: 16 okt 2019, 18:47 Ik vond dat ook gigantisch irritant, de stipjes op het lijntje. Had mijn sandberg thinline ook. Die heb ik uiteindelijk maar verkocht. Sindsdien nooit meer een fretless met streepjes, alleen de side dots. Maar wellicht went het bij jou wel snel...zou beter zijn want het is een prachtige bas.
Als je het bekijkt als een ongelijnde, dat scheelt enorm. Dus niet zo zeer naar de lijntjes op de toets kijken maar je richten naar de stippen op zijkant, dan is het eigenlijk hetzelfde als een ongelijnde waarbij alleen stippen op de zijkant staan (alleen makkelijker omdat je ook nog die lijntjes hebt) .....Gratis tip! :D
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door badastronaut »

Haha ja daar heb je ook helemaal gelijk in maar toch lukte dat me niet. Ik raakte toch steeds van het padje af door die stippen in combinatie met de strepen. De strepen waren ook erg duidelijk op de Sandberg die ik had, kon je eigenlijk haast niet 'niet' zien.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door rich13 »

Ligt aan waar de strepen staan misschien?

Ik heb een gefrette bas fretloos gemaakt, daardoor klopt de positie van de sidedots niet. Ik ben blij met mn streepjes.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door BassAgent »

Huh, maar dan kloppen ze toch juist wel? De sidedots van mijn fretless Jazz staan in de vakjes dus dat klopt precies.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie