Het Monster van Fret Less

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

fretless of niet ?

ik heb geen fretless
287
50%
ik heb een fretless maar gebruik 'm nooit in groepsverband
110
19%
ik heb een fretless en gebruik 'm in groepsverband
172
30%
 
Totaal aantal stemmen: 569

taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door taekwondokid »

deevit schreef: 14 sep 2019, 17:41 Ik bedoel op de plek waar de stippen zitten, op de zijkant zeg maar. Dat had mijn Portamento in order geval.
Oké, dat is handig om te weten in ieder geval. Ik vind het wel gek dat die ingesneden lijntjes er überhaupt zitten als je ze toch niet kan zien haha
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Wil je heel dicht in de buurt van een upright bass komen dan moet je aan zoiets denken: https://link.marktplaats.nl/m1457190846
Misschien een beetje te duur nog? En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door taekwondokid »

JohandeJong schreef: 15 sep 2019, 10:14 Wil je heel dicht in de buurt van een upright bass komen dan moet je aan zoiets denken: https://link.marktplaats.nl/m1457190846
Misschien een beetje te duur nog? En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Oei heel mooi ding zeg... Wel een beetje buiten de price range, hoewel ik best van m'n budget wil afwijken als het echt nodig is ;) . Om even alle opties in beschouwing te nemen: je kan ook een goeie semi-hollow/akoestische basgitaar kopen en 'm laten ontfretten. Wat vindt men hier van? André van der End woont op steenworpafstand haha
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Ik ga er toch nog heel even over door. Ik speel met name Jazz standards en Latin. Dan zou je zeggen, een contrabas. Toch heb ik dat niet want dat kan ik niet, ik ben maar een beginnend amateurtje.
Dan denk je dat je vnl een contrabas achtig geluid zou willen hebben. Maarr.... dat hoeft helemaal niet. Eventueel Flatwounds gebruiken, de hoge tonen wat wegdraaien, en een lekkere zachte vingerstijl aanslag dicht bij of zelfs op de hals en dan kom je al een heel eind.
Dan neem ik weer als voorbeeld mijn SRF700 met de piëzo pickup in de brug. Als ik persé een contrabas achtig geluid wil hebben dan draai ik die lekker open. Maar als je alleen maar dat geluid hebt dan gaat dat snel vervelen (vind ik). Dan heb ik op die SRF700 ook nog de andere pickups waarmee het geluid opeens een stuk veelzijdiger is en opeens ook bruikbaar voor een lekkere blues of een rock nummertje.
Ik geef het je maar ter overweging. Hoe meer smaken je uit een bas kunt halen hoe meer plezier je er van hebt.
Overigens, om dat piëzo geluid goed door te laten komen hoeft de body echt niet (semi-)hollowbody te zijn. In de review van BassTheWorld, als ik mij goed herinner de review van de Cort, wordt dat ook nog eens expliciet gezegd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door taekwondokid »

JohandeJong schreef: 15 sep 2019, 22:56 Ik ga er toch nog heel even over door. Ik speel met name Jazz standards en Latin. Dan zou je zeggen, een contrabas. Toch heb ik dat niet want dat kan ik niet, ik ben maar een beginnend amateurtje.
Dan denk je dat je vnl een contrabas achtig geluid zou willen hebben. Maarr.... dat hoeft helemaal niet. Eventueel Flatwounds gebruiken, de hoge tonen wat wegdraaien, en een lekkere zachte vingerstijl aanslag dicht bij of zelfs op de hals en dan kom je al een heel eind.
Dan neem ik weer als voorbeeld mijn SRF700 met de piëzo pickup in de brug. Als ik persé een contrabas achtig geluid wil hebben dan draai ik die lekker open. Maar als je alleen maar dat geluid hebt dan gaat dat snel vervelen (vind ik). Dan heb ik op die SRF700 ook nog de andere pickups waarmee het geluid opeens een stuk veelzijdiger is en opeens ook bruikbaar voor een lekkere blues of een rock nummertje.
Ik geef het je maar ter overweging. Hoe meer smaken je uit een bas kunt halen hoe meer plezier je er van hebt.
Overigens, om dat piëzo geluid goed door te laten komen hoeft de body echt niet (semi-)hollowbody te zijn. In de review van BassTheWorld, als ik mij goed herinner de review van de Cort, wordt dat ook nog eens expliciet gezegd.
Oké, dat zal ik zeker in m'n achterhoofd houden. Die SR700 klonk in de demo ook wel heel lekker. Piezo is dus belangrijker dan hollowbody voor die sound begrijp ik!
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door rich13 »

JohandeJong schreef: 15 sep 2019, 10:14 En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van.
:D :D
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

Verwar semi-hollow body niet met een volledig hollowbody (akoestische) bas.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door taekwondokid »

Nogmaals dank voor alle adviezen en reacties. Even goed wat afgeluisterd en afgelezen. Het wordt nu (met wat sparen) waarschijnlijk een Godin a4! Ervaringen?
Laatst gewijzigd door taekwondokid op 08 okt 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door wombatboter »

JohandeJong schreef: 15 sep 2019, 10:14 En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Ik kan het niet helpen maar ik ben het zo oneens met dit...
Je kan zoveel oefenen als je wil (ik speel al meer dan dertig jaar nogal intensief fretless en ik moet nog steeds "vechten" voor elke noot), elke noot blijft nog steeds een "risico" (dat is net het prettige er aan) dus je kan maar beter alle hulpmiddelen gebruiken die er mogelijk zijn want goed intoneren is niet zo eenvoudig.
Als ik met de meestgevraagde studiobassisten praat over fretless spelen tijdens sessies of optredens, delen die de mening dat je best lijntjes, enz hebt om zo foutloos te proberen spelen...ook voor hen is het al moeilijk genoeg.
Je kan blijven oefenen imo, op het moment zelf (in die ene nano-seconde) heb je hulp nodig en liefst veel.
Zelfs hier op het forum bleken dots ook niet altijd genoeg en koos men al vaker voor lijntjes én dots.
what fools these mortals be
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door taekwondokid »

wombatboter schreef: 08 okt 2019, 11:31
JohandeJong schreef: 15 sep 2019, 10:14 En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Ik kan het niet helpen maar ik ben het zo oneens met dit...
Je kan zoveel oefenen als je wil (ik speel al meer dan dertig jaar nogal intensief fretless en ik moet nog steeds "vechten" voor elke noot), elke noot blijft nog steeds een "risico" (dat is net het prettige er aan) dus je kan maar beter alle hulpmiddelen gebruiken die er mogelijk zijn want goed intoneren is niet zo eenvoudig.
Als ik met de meestgevraagde studiobassisten praat over fretless spelen tijdens sessies of optredens, delen die de mening dat je best lijntjes, enz hebt om zo foutloos te proberen spelen...ook voor hen is het al moeilijk genoeg.
Je kan blijven oefenen imo, op het moment zelf (in die ene nano-seconde) heb je hulp nodig en liefst veel.
Zelfs hier op het forum bleken dots ook niet altijd genoeg en koos men al vaker voor lijntjes én dots.
Had dit ook een beetje in m'n kop. Marcus Miller heel vaak met fretlines zien spelen. Als die man het nodig heeft dan zie ik geen reden om het niet te gebruiken. Hier wordt het ook nog aangestipt: https://www.youtube.com/watch?v=cEnd3Szjf6c&t=655s
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Ik ben het er ook hardgrondig mee oneens. Je vinger is niet zo dun als een creditcard, dus het is echt niet zo dat het ineens makkelijk is. Je kunt er nog steeds prima goed naast zitten als dat belangrijk is voor je. :D Van origine ben ik contrabassist, fretloos voelt volkomen natuurlijk voor me. Maar in tegenstelling tot een contrabas is een basgitaarhals lang en zonder enige referentie. Bij een contrabas voel ik de kast tegen mijn onderarm, en weet ik waar ik ongeveer ben. Met een basgitaar kan ik van de 1e tot de 24e positie spelen zonder iets tegen te komen.

En dan nog hoor je trouwens veel (gerenommeerde) jazz contrabassisten die erg vals spelen. Geef ze een strijkstok en je schrikt. Edgar Meyer, de zuiverst spelende contrabassist die ik ken, heeft dots op de 7e en 12e fret. Op een basgitaar zou ik ook alles wat je helpt om zekerder te zijn van je zaak aanpakken. Fretloos spelen komt neer op razendsnel corrigeren (net als het leven eigenlijk), soms met een kleine kanteling van je vinger. Als je dan tenminste voor 95% in de buurt zit, is het een stuk makkelijker.

Op YouTube zijn zoveel filmpjes te vinden van bassisten die vanwege cosmetische bezwaren enorm vals spelen. Enkel omdat ze vinden dat het cheaten is ofzo, of omdat er 'beter uitziet'. Prima als het lukt zonder, maar ik hoor het zelden.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door JohandeJong »

taekwondokid schreef: 08 okt 2019, 11:25 Nogmaals dank voor alle adviezen en reacties. Even goed wat afgeluisterd en afgelezen. Het wordt nu (met wat sparen) waarschijnlijk een Godin a4! Ervaringen?
WoW, dat is wel een klasse apart. Spontaan GAS.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 08 okt 2019, 12:07 Van origine ben ik contrabassist, fretloos voelt volkomen natuurlijk voor me. Maar in tegenstelling tot een contrabas is een basgitaarhals lang en zonder enige referentie. Bij een contrabas voel ik de kast tegen mijn onderarm, en weet ik waar ik ongeveer ben. Met een basgitaar kan ik van de 1e tot de 24e positie spelen zonder iets tegen te komen.

En dan nog hoor je trouwens veel (gerenommeerde) jazz contrabassisten die erg vals spelen. Geef ze een strijkstok en je schrikt. Edgar Meyer, de zuiverst spelende contrabassist die ik ken, heeft dots op de 7e en 12e fret. Op een basgitaar zou ik ook alles wat je helpt om zekerder te zijn van je zaak aanpakken. Fretloos spelen komt neer op razendsnel corrigeren (net als het leven eigenlijk), soms met een kleine kanteling van je vinger. Als je dan tenminste voor 95% in de buurt zit, is het een stuk makkelijker.
Ik speel ook contrabas en fretless, beide al behoorlijk lang. Toch vind ik intonatie op een contrabas vele malen moeilijker dan een fretloze bas, zeker met een gelijnde.
Aan de intonatie van de meeste contrabassisten te horen vinden meer mensen dat....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door Pedullist »

Je onderschrijft mijn punt...

Met contrabas ongelijnd heb je nog iéts van referentie (maar is het lastig om zuiver te spelen omdat het een omhandig onding is) maar met een ongelijnde basgitaar heb je geen enkele referentie. Kortom: lijntjes op contrabas graag! Of terug naar de oervorm (6 snarige gamba mét frets ;) )
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Monster van Fret Less

Bericht door basloze fret »

Klopt, van de andere kant; je hoort violisten of cellisten ook nooit klagen dat ze lijntjes willen. Het vereist gewoon veel studie om goed te kunnen intoneren en niet alle bassisten steken er evenveel tijd in als violisten bijvoorbeeld.
Plaats reactie