Oké, dat is handig om te weten in ieder geval. Ik vind het wel gek dat die ingesneden lijntjes er überhaupt zitten als je ze toch niet kan zien haha
Het Monster van Fret Less
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31
Re: Het Monster van Fret Less
- JohandeJong
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24
Re: Het Monster van Fret Less
Wil je heel dicht in de buurt van een upright bass komen dan moet je aan zoiets denken: https://link.marktplaats.nl/m1457190846
Misschien een beetje te duur nog? En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Misschien een beetje te duur nog? En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31
Re: Het Monster van Fret Less
Oei heel mooi ding zeg... Wel een beetje buiten de price range, hoewel ik best van m'n budget wil afwijken als het echt nodig is . Om even alle opties in beschouwing te nemen: je kan ook een goeie semi-hollow/akoestische basgitaar kopen en 'm laten ontfretten. Wat vindt men hier van? André van der End woont op steenworpafstand hahaJohandeJong schreef: ↑15 sep 2019, 10:14 Wil je heel dicht in de buurt van een upright bass komen dan moet je aan zoiets denken: https://link.marktplaats.nl/m1457190846
Misschien een beetje te duur nog? En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
- JohandeJong
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24
Re: Het Monster van Fret Less
Ik ga er toch nog heel even over door. Ik speel met name Jazz standards en Latin. Dan zou je zeggen, een contrabas. Toch heb ik dat niet want dat kan ik niet, ik ben maar een beginnend amateurtje.
Dan denk je dat je vnl een contrabas achtig geluid zou willen hebben. Maarr.... dat hoeft helemaal niet. Eventueel Flatwounds gebruiken, de hoge tonen wat wegdraaien, en een lekkere zachte vingerstijl aanslag dicht bij of zelfs op de hals en dan kom je al een heel eind.
Dan neem ik weer als voorbeeld mijn SRF700 met de piëzo pickup in de brug. Als ik persé een contrabas achtig geluid wil hebben dan draai ik die lekker open. Maar als je alleen maar dat geluid hebt dan gaat dat snel vervelen (vind ik). Dan heb ik op die SRF700 ook nog de andere pickups waarmee het geluid opeens een stuk veelzijdiger is en opeens ook bruikbaar voor een lekkere blues of een rock nummertje.
Ik geef het je maar ter overweging. Hoe meer smaken je uit een bas kunt halen hoe meer plezier je er van hebt.
Overigens, om dat piëzo geluid goed door te laten komen hoeft de body echt niet (semi-)hollowbody te zijn. In de review van BassTheWorld, als ik mij goed herinner de review van de Cort, wordt dat ook nog eens expliciet gezegd.
Dan denk je dat je vnl een contrabas achtig geluid zou willen hebben. Maarr.... dat hoeft helemaal niet. Eventueel Flatwounds gebruiken, de hoge tonen wat wegdraaien, en een lekkere zachte vingerstijl aanslag dicht bij of zelfs op de hals en dan kom je al een heel eind.
Dan neem ik weer als voorbeeld mijn SRF700 met de piëzo pickup in de brug. Als ik persé een contrabas achtig geluid wil hebben dan draai ik die lekker open. Maar als je alleen maar dat geluid hebt dan gaat dat snel vervelen (vind ik). Dan heb ik op die SRF700 ook nog de andere pickups waarmee het geluid opeens een stuk veelzijdiger is en opeens ook bruikbaar voor een lekkere blues of een rock nummertje.
Ik geef het je maar ter overweging. Hoe meer smaken je uit een bas kunt halen hoe meer plezier je er van hebt.
Overigens, om dat piëzo geluid goed door te laten komen hoeft de body echt niet (semi-)hollowbody te zijn. In de review van BassTheWorld, als ik mij goed herinner de review van de Cort, wordt dat ook nog eens expliciet gezegd.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31
Re: Het Monster van Fret Less
Oké, dat zal ik zeker in m'n achterhoofd houden. Die SR700 klonk in de demo ook wel heel lekker. Piezo is dus belangrijker dan hollowbody voor die sound begrijp ik!JohandeJong schreef: ↑15 sep 2019, 22:56 Ik ga er toch nog heel even over door. Ik speel met name Jazz standards en Latin. Dan zou je zeggen, een contrabas. Toch heb ik dat niet want dat kan ik niet, ik ben maar een beginnend amateurtje.
Dan denk je dat je vnl een contrabas achtig geluid zou willen hebben. Maarr.... dat hoeft helemaal niet. Eventueel Flatwounds gebruiken, de hoge tonen wat wegdraaien, en een lekkere zachte vingerstijl aanslag dicht bij of zelfs op de hals en dan kom je al een heel eind.
Dan neem ik weer als voorbeeld mijn SRF700 met de piëzo pickup in de brug. Als ik persé een contrabas achtig geluid wil hebben dan draai ik die lekker open. Maar als je alleen maar dat geluid hebt dan gaat dat snel vervelen (vind ik). Dan heb ik op die SRF700 ook nog de andere pickups waarmee het geluid opeens een stuk veelzijdiger is en opeens ook bruikbaar voor een lekkere blues of een rock nummertje.
Ik geef het je maar ter overweging. Hoe meer smaken je uit een bas kunt halen hoe meer plezier je er van hebt.
Overigens, om dat piëzo geluid goed door te laten komen hoeft de body echt niet (semi-)hollowbody te zijn. In de review van BassTheWorld, als ik mij goed herinner de review van de Cort, wordt dat ook nog eens expliciet gezegd.
- JohandeJong
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24
Re: Het Monster van Fret Less
Verwar semi-hollow body niet met een volledig hollowbody (akoestische) bas.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31
Re: Het Monster van Fret Less
Nogmaals dank voor alle adviezen en reacties. Even goed wat afgeluisterd en afgelezen. Het wordt nu (met wat sparen) waarschijnlijk een Godin a4! Ervaringen?
Laatst gewijzigd door taekwondokid op 08 okt 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- wombatboter
- Berichten: 22567
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03
Re: Het Monster van Fret Less
Ik kan het niet helpen maar ik ben het zo oneens met dit...JohandeJong schreef: ↑15 sep 2019, 10:14 En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Je kan zoveel oefenen als je wil (ik speel al meer dan dertig jaar nogal intensief fretless en ik moet nog steeds "vechten" voor elke noot), elke noot blijft nog steeds een "risico" (dat is net het prettige er aan) dus je kan maar beter alle hulpmiddelen gebruiken die er mogelijk zijn want goed intoneren is niet zo eenvoudig.
Als ik met de meestgevraagde studiobassisten praat over fretless spelen tijdens sessies of optredens, delen die de mening dat je best lijntjes, enz hebt om zo foutloos te proberen spelen...ook voor hen is het al moeilijk genoeg.
Je kan blijven oefenen imo, op het moment zelf (in die ene nano-seconde) heb je hulp nodig en liefst veel.
Zelfs hier op het forum bleken dots ook niet altijd genoeg en koos men al vaker voor lijntjes én dots.
what fools these mortals be
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31
Re: Het Monster van Fret Less
Had dit ook een beetje in m'n kop. Marcus Miller heel vaak met fretlines zien spelen. Als die man het nodig heeft dan zie ik geen reden om het niet te gebruiken. Hier wordt het ook nog aangestipt: https://www.youtube.com/watch?v=cEnd3Szjf6c&t=655swombatboter schreef: ↑08 okt 2019, 11:31Ik kan het niet helpen maar ik ben het zo oneens met dit...JohandeJong schreef: ↑15 sep 2019, 10:14 En nee, geen fretlines. Maak daar geen halszaak van. Na enig oefenen heb je die lijntjes niet meer nodig.
Je kan zoveel oefenen als je wil (ik speel al meer dan dertig jaar nogal intensief fretless en ik moet nog steeds "vechten" voor elke noot), elke noot blijft nog steeds een "risico" (dat is net het prettige er aan) dus je kan maar beter alle hulpmiddelen gebruiken die er mogelijk zijn want goed intoneren is niet zo eenvoudig.
Als ik met de meestgevraagde studiobassisten praat over fretless spelen tijdens sessies of optredens, delen die de mening dat je best lijntjes, enz hebt om zo foutloos te proberen spelen...ook voor hen is het al moeilijk genoeg.
Je kan blijven oefenen imo, op het moment zelf (in die ene nano-seconde) heb je hulp nodig en liefst veel.
Zelfs hier op het forum bleken dots ook niet altijd genoeg en koos men al vaker voor lijntjes én dots.
Re: Het Monster van Fret Less
Ik ben het er ook hardgrondig mee oneens. Je vinger is niet zo dun als een creditcard, dus het is echt niet zo dat het ineens makkelijk is. Je kunt er nog steeds prima goed naast zitten als dat belangrijk is voor je. Van origine ben ik contrabassist, fretloos voelt volkomen natuurlijk voor me. Maar in tegenstelling tot een contrabas is een basgitaarhals lang en zonder enige referentie. Bij een contrabas voel ik de kast tegen mijn onderarm, en weet ik waar ik ongeveer ben. Met een basgitaar kan ik van de 1e tot de 24e positie spelen zonder iets tegen te komen.
En dan nog hoor je trouwens veel (gerenommeerde) jazz contrabassisten die erg vals spelen. Geef ze een strijkstok en je schrikt. Edgar Meyer, de zuiverst spelende contrabassist die ik ken, heeft dots op de 7e en 12e fret. Op een basgitaar zou ik ook alles wat je helpt om zekerder te zijn van je zaak aanpakken. Fretloos spelen komt neer op razendsnel corrigeren (net als het leven eigenlijk), soms met een kleine kanteling van je vinger. Als je dan tenminste voor 95% in de buurt zit, is het een stuk makkelijker.
Op YouTube zijn zoveel filmpjes te vinden van bassisten die vanwege cosmetische bezwaren enorm vals spelen. Enkel omdat ze vinden dat het cheaten is ofzo, of omdat er 'beter uitziet'. Prima als het lukt zonder, maar ik hoor het zelden.
En dan nog hoor je trouwens veel (gerenommeerde) jazz contrabassisten die erg vals spelen. Geef ze een strijkstok en je schrikt. Edgar Meyer, de zuiverst spelende contrabassist die ik ken, heeft dots op de 7e en 12e fret. Op een basgitaar zou ik ook alles wat je helpt om zekerder te zijn van je zaak aanpakken. Fretloos spelen komt neer op razendsnel corrigeren (net als het leven eigenlijk), soms met een kleine kanteling van je vinger. Als je dan tenminste voor 95% in de buurt zit, is het een stuk makkelijker.
Op YouTube zijn zoveel filmpjes te vinden van bassisten die vanwege cosmetische bezwaren enorm vals spelen. Enkel omdat ze vinden dat het cheaten is ofzo, of omdat er 'beter uitziet'. Prima als het lukt zonder, maar ik hoor het zelden.
- JohandeJong
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24
Re: Het Monster van Fret Less
WoW, dat is wel een klasse apart. Spontaan GAS.taekwondokid schreef: ↑08 okt 2019, 11:25 Nogmaals dank voor alle adviezen en reacties. Even goed wat afgeluisterd en afgelezen. Het wordt nu (met wat sparen) waarschijnlijk een Godin a4! Ervaringen?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Re: Het Monster van Fret Less
Ik speel ook contrabas en fretless, beide al behoorlijk lang. Toch vind ik intonatie op een contrabas vele malen moeilijker dan een fretloze bas, zeker met een gelijnde.Pedullist schreef: ↑08 okt 2019, 12:07 Van origine ben ik contrabassist, fretloos voelt volkomen natuurlijk voor me. Maar in tegenstelling tot een contrabas is een basgitaarhals lang en zonder enige referentie. Bij een contrabas voel ik de kast tegen mijn onderarm, en weet ik waar ik ongeveer ben. Met een basgitaar kan ik van de 1e tot de 24e positie spelen zonder iets tegen te komen.
En dan nog hoor je trouwens veel (gerenommeerde) jazz contrabassisten die erg vals spelen. Geef ze een strijkstok en je schrikt. Edgar Meyer, de zuiverst spelende contrabassist die ik ken, heeft dots op de 7e en 12e fret. Op een basgitaar zou ik ook alles wat je helpt om zekerder te zijn van je zaak aanpakken. Fretloos spelen komt neer op razendsnel corrigeren (net als het leven eigenlijk), soms met een kleine kanteling van je vinger. Als je dan tenminste voor 95% in de buurt zit, is het een stuk makkelijker.
Aan de intonatie van de meeste contrabassisten te horen vinden meer mensen dat....
Re: Het Monster van Fret Less
Je onderschrijft mijn punt...
Met contrabas ongelijnd heb je nog iéts van referentie (maar is het lastig om zuiver te spelen omdat het een omhandig onding is) maar met een ongelijnde basgitaar heb je geen enkele referentie. Kortom: lijntjes op contrabas graag! Of terug naar de oervorm (6 snarige gamba mét frets )
Met contrabas ongelijnd heb je nog iéts van referentie (maar is het lastig om zuiver te spelen omdat het een omhandig onding is) maar met een ongelijnde basgitaar heb je geen enkele referentie. Kortom: lijntjes op contrabas graag! Of terug naar de oervorm (6 snarige gamba mét frets )
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Re: Het Monster van Fret Less
Klopt, van de andere kant; je hoort violisten of cellisten ook nooit klagen dat ze lijntjes willen. Het vereist gewoon veel studie om goed te kunnen intoneren en niet alle bassisten steken er evenveel tijd in als violisten bijvoorbeeld.