Chromen kap over je element!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Chromen kap over je element!

Bericht door koen van soelen »

Elke zichzelf respecterende bassist kent ze wel, die chromen kappen voor over je elementen, en de 'asbak' voor over de brug (en soms brugelement) zoals vaak te zien op bijvoorbeeld een Jazz of Precision. Persoonlijk vind ik ze supercool en schroef ze op elke bas die zich in mijn buurt waagt. Bijkomend voordeel is een prettig rustplaatsje voor je duim als je boven je brugelement wilt aanslaan!

Nou vraag ik me ineens af, wat is nou eigenlijk écht de bedoeling van die dingen? Voor je duim is eigenlijk een thumbrest al genoeg (of zet je duim op je element) en heb je eigenlijk niet zo'n hele kap over al je snaren nodig (die bovendien ontzettend in de weg kan zitten bij het slappen). Nou heb ik volgens mij ook wel eens horen waaien dat het invloed op je geluid zou hebben (magnetische velden rond je element?). Of is het soms ter bescherming? Wie kan er wat zinnigs over zeggen!
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10846
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Heb je wel eens op een bas met en dan zonder kappen gespeeld?

De pickup-cover is inderdaad om je hand op te laten rusten ( en of het je sound beïnvloed laat ik in het midden), en de brug cover kun je lekker je arm op laten rusten als je met plectrum speelt, en om je snaren te muten door er een stukje schuimrubber in te doen.

Thats all I know, ik heb kappen gekocht op mijn P, en wil niet meer zonder. Het is een stukje comfort en op deze manier kan ik ook geen ruzie krijgen met de g*t*r*st als ik weer eens op de pole-pieces knal met mijn vingers.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Die dingen werden erop gezet omdat toen de instrumenten ontworpen werden, elektromagnetische straling nog vrijelijk de atmosfeer mocht ingeblazen worden (tegenwoordig zijn daar allemaal strenge regels voor), en die kappen dienden dan als een soort van "kooi van Faraday"-achtig iets om zo brom & ruis zoveel mogelijk buiten te houden.

Bij Fenders zat er in de brugkap ook nog een stukje schuim gelijmd (wat iedere speler er gewoon afhaalde, behalve ene J. Jamerson uit Detroit), om de snaren te dempen, en zo een meer "thumpy" droge sound te krijgen.

Enneh, een P met kappen is gewoon cool! 8)

Afbeelding
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1463
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Hmmm heb op m'n Westone Thunder 1 ooit wel een zonder -en met mét gespeeld, en dacht wel dat het een beetje metaliger klonk, mét. Maar dat kan ook puur psychisch geweest zijn.
Jack

Bericht door Jack »

Over dat onderwerp is hier op het forum een compleet topic te vinden, inclusief sound samples en zo verder/..

Alleen heb ik even niet de tijd om het voor je op te duikelen...
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

viewtopic.php?f=4&t=34282" onclick="window.open(this.href);return false;
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Jack

Bericht door Jack »

Dank u Hr Sanders.. :wink:
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Als kooi van Faraday zal het niet optimaal werken maar wellicht dat het toen veel scheelde. Ik meende dat ze die kappen over de elementen zetten omdat de pickups als lelijk werden gezien, alsof je een doorzichtige motorkap op je auto had.
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2879
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Basshoofd schreef:Als kooi van Faraday zal het niet optimaal werken maar wellicht dat het toen veel scheelde. Ik meende dat ze die kappen over de elementen zetten omdat de pickups als lelijk werden gezien, alsof je een doorzichtige motorkap op je auto had.
Dat was ook het idee dat ik had, al ben ik niet bekend met enige vorm van kooien, van wie dan ook.. :mrgreen:

Ik vind het vooral mooi:

Afbeelding
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Haico

Bericht door Haico »

Ik dacht dat ze waren om je vingers te verwonden en om de verschillende sounds die je uit je bas kan halen te beperken ?! :facepalm:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Dat wil je toch juist allemaal als je metal speelt, Haico? :mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In de tijd dat ik bas leerde spelen, sloopte je dat soort kappen meteen van je bas af, omdat het suf stond, duf klonk en in de weg zat als je flink loos wilde gaan. Toen reden genoeg om ze tot asbak te degraderen.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ik heb een halspickup cover op mijn Sunburst Jazz, een prachtige combo.
Jammer genoeg zit hij er net scheef op... Achja, nog even knutselen.

Ik heb hem er vooral op omdat ik het heel mooi vind, iets minder comfortabel, maar ik heb altijd hier een kruiskop liggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Gnermo schreef: Thats all I know, ik heb kappen gekocht op mijn P, en wil niet meer zonder. Het is een stukje comfort en op deze manier kan ik ook geen ruzie krijgen met de g*t*r*st als ik weer eens op de pole-pieces knal met mijn vingers.
Hoe meningen kunnen verschillen... Kappen kunnen mooi zijn, maar kappen op = weg comfort. Plus dat je gewoon inlevert op mogelijkheden en dat is toch eigenlijk gewoon geen optie.
Gebruikersavatar
elbajista
Berichten: 279
Lid geworden op: 22 dec 2009, 20:39

Bericht door elbajista »

Persoonlijk vind ik met kappen vele malen comfortabeler spelen, met uitzondering van een jazz met beide kappen. Prettige duim/handpalm steuntjes. Het beperkt inderdaad de mogelijkheden in je sound maar uiteindelijk heb je vaak maar een favoriete sound en die zit bij mij toevallig niet onder de kap... ;-)
G&L ASAT '08 semi-hollow | EKO 995 '62 | Ibanez 2365B Jazz '72 + AG 4J60 PU's | Indiaas Harmonium

Genz Benz Shuttle 6.0
Plaats reactie