Vijfsnarige planken... de overstap...en hoe is het bevallen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie

V string rules?

Nope...
6
20%
Yeah Baby!
17
57%
Back to Mothers Milk is Better (IV string)
3
10%
Geen ervaring mee...
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Vijfsnarige planken... de overstap...en hoe is het bevallen?

Bericht door Dr Teng »

Misschien een topic voor vooral een viersnaar bespeler: iedereen denkt natuurlijk wel hoe het is om in je sound een vijfde snaar te integreren. Aangezien toch bijna iedereen op een viersnaar begint, moet je overstappen.

Is het goed bevallen, zou je weer terugstappen naar een goede viersnaar of does it totally rule?

Groet!

(Sander: De optie die ik er nu bij heb gezet, vond ik er wel bij horen eigenlijk)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Ik weet totaal niet of me volgende bas een 4 of een 5 snaar wordt. Zelf lijkt die 5e snaar me een beetje nutteloos, of niet?
Æ

Bericht door Æ »

Als je 'm gebruikt niet...
Ikzelf vond/vind een 5-snaar nog niet voldoende, dus nog maar er eentje bij genomen. De extra snaren zijn zo nuttig als dat je ze zelf maakt, lijkt me.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik vind m'n 5 snaar heel fijn. toch is een 4 snaar erbij soms wel makkelijk.. in sommige gevallen speelt dat gewoon wat relaxter. Maar soms mis ook de 5e snaar als ik op m'n 4 snaar speel.

Wat mij betreft moet je er van allebei 1 hebben.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb er een heel verhaal bij..

ehehe, het begint meestal met 4-snaren.

* je heb een 4-snarige bas, en dan wil je toch vaker dat low end, die de meeste rock bandjes gebruiken, je vindt irritant steeds in D te tunen, en je wil graag als je 'the dark' van anouk speelt, de C en octaaf lager aanslaan, zodat het vetter klinkt.

wat doe je :?:
:arrow: koopt een 5-snarige bas.
nauwwere stringspacing, desorientatie, meer mogenlijkheden.

valt niet mee, als je al die tijd al je 4-snaar gewend bent,
maar na 3 weken intensief spelen, heb je er alleen maar profeit van.

alleen ben ik erachter gekomen, dat de meeste 5-snarige bassen, en niet zo mooie B-snaar hebben, waaronder mijne.. (vindt ik)
ik gebruik hem zeer vaak, speelt ook wel relaxt de stringspacing, maar ben weer terug getapt naar... jawel... een 4-snaar.

waarom?

eh, dat heb ik net al gezegd.. naja.
valt in ieder geval niet mee, nu staan die snaren weer retever uit elkaar, ff wennen.... ook met een paar weekjes wwer gelukt,
die lage C die je anders speelt, daarvoor speel je nu gewoon een C met een G erbij, als accoordje, wat evengoed vet klinkt.. en iedereen is happy, want die snaartjes klinken allemaal evenstrak, de hals is dunner (voor sommige mensen scheelt het heel veel)
en de dingen die je niet meer 'kan'' spelen, speel je nu uit een andere gedachte, dus vanuit een andere positie, maar het klinkt evengoed vet.

mooiste is natuurlijk gewoon 2 vette fodera monarch's te hebben, 1 4=snaar en 1 5-snaar...

Dan zit je altijd goed :mrgreen:
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Zelf ben ik ook overgestapt van een 4-snaar naar een 5-snaar. De eerste paar weken was het een beetje wennen (voornamelijk gebruiken als duimsteun ;)), maar daarna viel het wel mee. Na een tijdje begon ik de B snaar wat meer te gebruiken en ook andere voordelen in te zien dan alleen de 5 lagere tonen die je erbij gekregen hebt. Je kan namelijk als je hoger op de hals speelt bijvoorbeeld makkelijker een lage F pakken.

Ondertussen ben ik er helemaal aan gewend, maar als ik een 4-snarige bas vastheb voelt dat niet vreemd ofzo. Ik ben ook niet van plan om terug te gaan naar 4 snaren. Naar meer dan 5 snaren zal ik waarschijnlijk ook niet gaan (op bas dan ;)).

Overstappen viel mij dus erg mee en eventueel terug zal ook zonder problemen gaan denk ik.
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

Speel zelf eigenlijk alleen maar 5-snarig, en heb altijd een 4-snr als backup bij me.

Normaal gesproken speelde ik met oefenavonden een keertje 4- en dan weer 5-snarig..njente problema....
Totdat ik laatst tijdens een optreden een snaar brak en noodgedwongen snel over moest stappen op m'n backup.....ai ai ai ai ai, dat was dus echt helemaal niks!!!
Niemand van de band had verder iets vreemds gemerkt of zo, maar ik was helemaal van slag en de kwijt kluts...

Heb gelijk m'n 4-snr te koop gezet (vorige week verkocht) en ga nu voor een tweede 5-snr
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Euhm ja... leuk dat er nu een keuzeoptie bij is gekomen, maar dan heeft het topic weer niet zoveel zin he? De vraag is juist voor mensen die aldus ervaring met een vijfsnaar hebben en om dan de keuze open te laten krijg je reacties als.. 'tja..het zou me wel leuk lijken, maar ik heb geen idee verder hoe het is..' En daar ging het me juist om... :D
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Hmmz.. ik heb de optie er niet bijgezet :?

In principe kunnen alleen jij, Wheezl, Sander en ik deze poll veranderen. Jij en ik hebben het niet gedaan, dus blijven er 2 opties over...

edit: misschien toch maar eens beter gaan lezen voordat ik ga posten :oops:
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

mij leek een 5 snr ook wel leuk. een paar geprobeerd (op zicht) en de eerste reactie was dus inderdaad 'leuk, die 5 extra lage tonen, en die andere 4 heb snaren ik al, dus moet ik daar 2000 ballen voor neerleggen?'
een fretloze was eigenlijk m'n eerste wens dus probeerde ik een paar 5 snr fretloos, viel wederom erg tegen. dus heb ik een 4 snr fretloos gekocht.

5 snr bevalt me dus niet zo.

groeto
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Van 4 naar 5 duurde een paar weekjes, van 5 naar 6 ook... In beide gevallen voelt het na een paar weken al vervreemd om weer terug te gaan.. Me vd hoeven voelt als een gitaar, een gitaar voelt nu als ukelele.. Kleinnnnnnn
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 jan 2004, 14:20

Bericht door wim »

Hey Iglo,

Nog belangstelling voor een J-Retro ????? :wink: :wink:
Fieldy
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 jan 2004, 10:52

Bericht door Fieldy »

ben met 5-snaar begonnen en zal er bij blijven,
ik was wel aan het twijfelen om misschien volgend jaar een 4-snaar bij te kopen om niet steeds te hoeven herstemmen als ik bv songs à la system of a down wil spelen, maar langs de andere kant kan ik evengoed een 2de 5-snaar bijkopen om dat te doen.
Je hebt niet alleen meer mogelijkheden met een 5, het ziet er gewoon ook vetter uit 8)
Gebruikersavatar
iglo
Berichten: 346
Lid geworden op: 17 nov 2003, 23:16

Bericht door iglo »

wim schreef:Hey Iglo,

Nog belangstelling voor een J-Retro ????? :wink: :wink:

nope...heb er al twee, hahaha
over een week of 2-3 spreken we af!
Lakland JoBo5 + J-retro
MarkBass CMD121P + NY121
Gebruikersavatar
AnTz0r
Berichten: 406
Lid geworden op: 31 jan 2004, 20:31

Bericht door AnTz0r »

ik heb een half jaar geleden een 5-string gekocht, zocht eigenlijk 4-string maar kon voor goed geld een mooie warwick kopen, en bij t testen had ik er geen problemen mee dus ik dacht: waarom niet?

zou m nu niet meer willen missen, best handig. maar van de week toch ook weer een goed 4-string gekocht. tis allebei gewoon handig.
CD Uit! https://www.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false; / https://music.magionband.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie