Het oude bassen topic (min. 30 jaar oud)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Afbeelding

Ibanez Roadstar RB600 uit 1983

Het is een mediumscale, welke bijzonder makkelijk speelt. Ik had hem te koop staan, maar toch maar uit de verkoop gehaald....het is een ideaal basje om er zo even op de bank bij te pakken, en bovendien een degelijke back-up. Ik overweeg nog om hem een kek kleurtje te geven, maar daar ben ik nog niet uit.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5306
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Al mooie voorbeelden! Ik zelf speel met een 66 jazz, 66 frankenstein precision, 81 tokai hardpuncher en een 84 tokai jazzsound.
Fender
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Mijn bijdrage: '77 Aria Pro II Precise Bass, en '84 Tokai Jazz Sound.

Afbeelding
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Fender Precison 1971, gebruik 'm quasi nooit maar teveel sentimentele waarde..speelt echt als boter, heerlijke hals

Afbeelding
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Afbeelding

Eko BA4, productiedatum 02-02-1981 (deze bassen hebben geen echt serienummer, maar een datum. Er kunnen dus best meerdere exemplaren zijn met het zelfde nummer). Ik heb er ook een bijpassende koffer bij.

Afbeelding

Mijn Squier JV P. Een zwarte. Gebouwd in 1982 dacht ik, dus ook al de 30 jaar gepasseerd. Deze gaat nooit meer weg.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

VanderVeen schreef:Ja, en heb je nog wat foto's van die heropgebouwde Wal? Want ehh. Die kan ik me herinneren als een bloedmooi ding. 8)
Staan hier in mijn persoonlijk topic: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... hilit=RonC
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Mijn Precision uit '79. Hoewel ik naast deze bas o.a. nog een tweetal meer dan uitstekende PeterBuilt P's heb, is dit een bas waar ik in de afgelopen 15 jaar zo mee vergroeid ben geraakt dat deze alleen over mijn lijk weggaat. Hij is zeker niet perfect (bekende eind jaren '70-euvel van de oversized neckpocket) maar hij klinkt fantastisch en voelt net zo vertrouwd en comfortabel als je lekkerste spijkerbroek.
Afbeelding.

En een Sakai a.k.a. Aria A-200. Een dergelijke bas kocht ik in 1974 nieuw als eerste "echte" bas voor 325 gulden. Later weggedaan aan een vriend. Paar jaar geleden had forumgenoot Dennizzzzzzz een dergelijke bas en die heb ik uit een soort van jeugdsentiment van hem overgenomen. En eigenlijk klinkt-ie helemaal niet verkeerd.
Afbeelding

Op beide bassen liggen nu overigens flatwounds.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik heb er een boel die aan de leeftijdsgrens voldoen:

Prototype Gibson Les Paul Bass. 1968. Pickups zijn door Les Paul zelf gemaakt/gekoekebakt. Lekker slordig, met kartonnetjes binnenin om het zaakje op zijn plek te houden. Van deze bas zijn er maar twee op de wereld. De bas heeft door de lage impedantie de laagste output van alle bassen die ik heb. Maar ze klinkt wel te gek.

Afbeelding

Ik neem haar niet heel vaak mee, omdat ze een beetje kwetsbaar is. Maar af en toe mag ze effe de stal verlaten



-------------------------

Japanse kopie uit eind jaren 70. Qua uiterlijk een zusje van een Gibson Triumph. Maar er zijn veel dingen die haar heel verschillend maken. De elementen zijn geen lo-z. De body is hol. De hals is bolt on.

Afbeelding

------------------------

Pearl Export Bass uit 1980. Lijkt short scale door het kleine formaat maar is long scale. Ik heb er een flinke transplantatie op losgelaten. Ik vond de originele elementen een beetje te mak. Ik heb er Gibson Lo-z elementen ingezet. Een bas-element in het midden en een gitaar-element bij de brug. Er zat ten tijd van de foto ook een D-tuner op. Maar die werkt niet bij een kop die onder een hoek staat. Deze bas klinkt te gek. Maar het enige nadeel is dat ze loodzwaar is. Ik heb nog altijd het plan om een centimeter van de body of te frezen aan de achterkant.

Afbeelding

------------------------

Epiphone Newport uit 1966. Oorspronkelijk was deze bas transparant Burgundy Red. En had ze maar één element. Toen ik haar kocht was ze echter al wit en zat het brug-element er al op en had ze een driepuntsbrug. Ik ben momenteel bezig om haar helemaal te strippen om haar weer in oude luister te herstellen.
Leuke bas voor de heb. Maar qua sound lastig inzetbaar in mijn huidige bands.

Afbeelding

------------------------

Rechts op de foto mijn lievelingsbas; de Gibson Les Paul Bass uit 1969. Short scale, lo-z elementen, mahonie body en mahonie (set) neck.
Dit ding klinkt zo ongelofelijk diep, dik en strak.

Afbeelding


Oh ja op de foto links is een nakomertje. Deze bas is een half jaar oud. Hét bewijs dat leeftijd er niet toe doet. Ze is van begin februari 2015. Zelfbouw. Zoek de verschillen 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Petje af,
Stuk voor stuk mooie bassen en ongetwijfeld goed klinkende bassen. :kwijl:
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Klira 162-3 (sixties)
Hopf Studio Bass (sixties)
Squier Katana (gekocht in '85)
Gibson G3 (seventies)
Rickenbacker 4001S (1981)
Rickenbacker 4001 FL (1979)
Rickenbacker 4000 (1975)
Rickenbacker 4001 (1973)
Rickenbacker 4001 (1973)
Rickenbacker 4001 (1968)
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Basvarken schreef:
Rechts op de foto mijn lievelingsbas; de Gibson Les Paul Bass uit 1969. Short scale, lo-z elementen, mahonie body en mahonie (set) neck.
Dit ding klinkt zo ongelofelijk diep, dik en strak.

Afbeelding


Oh ja op de foto links is een nakomertje. Deze bas is een half jaar oud. Hét bewijs dat leeftijd er niet toe doet. Ze is van begin februari 2015. Zelfbouw. Zoek de verschillen 8)
Wat is het verschil van de controlsen waarom heb je ervoor gekozen om de elementen schuin te zetten?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

De enige bas die bij mij staat en hieraan mag meedoen mag bekend zijn hier:
Afbeelding
Januari '66. Binnenkort hopelijk nog een deelnemer aan dit topic hier in huis. Hoop ik.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

tjoepatjoep schreef:
Basvarken schreef: Wat is het verschil van de controlsen waarom heb je ervoor gekozen om de elementen schuin te zetten?
Read all about it over here:

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=58042" onclick="window.open(this.href);return false;
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8337
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

BassAgent schreef:De enige bas die bij mij staat en hieraan mag meedoen mag bekend zijn hier:
Afbeelding
Januari '66. Binnenkort hopelijk nog een deelnemer aan dit topic hier in huis. Hoop ik.
Mooie bas hoor!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Bericht door Deewee »

De enige bas van me die de leeftijd haalt om mee te doen is mijn MM Stingray uit '77.
Plaats reactie