Sixties-bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Bedankt, ik ben ook niet echt een zanger maar ik vind het gewoon prettig om te doen..
Zeker als bassist zit je vaak thuis in je eentje te pielen en dan is een liedje uitzoeken en proberen te zingen soms aangenamer dan techniek te oefenen.
what fools these mortals be
leo_tender
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Re: Sixties-bas

Bericht door leo_tender »

Schitterend! Beide filmpjes :D
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

clover4 schreef: 04 jun 2019, 22:40 Het is even zoeken maar op een gegeven moment kom je ( ik ) er wel uit, Ik speel over een Orange combo en daar krijg ik de toon precies goed mee. Nou klinkt dat combo ook best wel warm en vintage.
Dat speelt zeker mee, ik zit op redelijk moderne meuk bezig en die zal het geluid ook niet genoeg kleuren...Ben toch blij met de wat andere dimensie die ik nu even in mijn handen heb.
Het speelt en voelt anders en het inspireert, dat was al eens nodig.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Re: Sixties-bas

Bericht door clover4 »

Die filmpjes van je zijn trouwens schitterend ! Dan is de rest ook maar een beetje bijzaak ! :D
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Sixties-bas

Bericht door Sanders »

Ik vind het wel erg goed klinken (latent GAS is nu van 5 naar 7 gegaan bij mij), misschien niet ideaal om solo te spelen, maar in een bandmix gaat het wel fenomenaal goed zitten. Aangezien je op een moderne versterker speelt, misschien het mid een beetje boosten en het (sub)laag wat wegdraaien.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Het klinkt in het echt een pak beter dan in deze filmpjes...heel romig en ik draai al eens aan de knoppen van de versterker maar eigenlijk is het basis-geluid best ok...
Je voelt je plotseling ook wat meer bassist na al dat slapperdetap-gedoe :-)
Ik heb gisteren alleen op het achterste element gespeeld en daar haal ik dat solistische geluid wel weer uit.
Een bevriend bassist was op bezoek en die zei dat hij het gevoel had dat deze bas meer dan al mijn andere bassen zijn eigen wil meer kan doordrukken en dat is vermoedelijk zo.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1563
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: Sixties-bas

Bericht door Laxe »

Sinds dit filmpje heb ik ook nog steeds latent GAS voor een Höffner Club bas:

Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Sixties-bas

Bericht door Hans58 »

Ontzettend leuk om te zien en te horen, Geert. En wat William zegt klopt: in de mix gaat het helemaal op zijn plek vallen (sprak hij ook uit eigen ervaring :D )
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Sixties-bas

Bericht door Peachabell »

Vermoedelijk heeft die vriend van je het bij het rechte eind. Bij mezelf merk ik ook dat een Höfner je spel binnen een bepaald kader plaatst, dat je anders gaat luisteren of voelen van het spelen op zo'n bas.



Laxe schreef: 05 jun 2019, 13:04 Sinds dit filmpje heb ik ook nog steeds latent GAS voor een Höffner Club bas:

[Youtube]Dio & The Madd - Baby[/Youtube]
Nou daar is een flink stuk slecht van de Eurithmics gejat.
Vergeleken met het origineel, is het zogoed als gekopieerde lijntje, naar mijn smaak ook niet echt lekker gespeeld.


Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Ben nog steeds heel graag bezig op de bas..
Dit blijft voor mij toch een zeer lastige Beatles-baslijn (imo de moeilijkste) en ik slaag er maar niet in om het echt goed en accuraat neer te zetten (ik ben ook niet echt een plectrumspeler (ik vond geen dun plectrum dus deed het hier met een dikker en dat was lastiger) maar zelfs met vingers kan ik het niet goed spelen.
Meningen verschillen ook : naar verluidt is dit Harrison die hier de bas speelde maar in een boek van Lewison staat dat Paul unisono de lick van Harrison dubbelde..
Toch heel veel fans die zeggen dat het Harrison is, toch wel heel straf van hem want ik krijg het niet echt goed uit mijn vingers (maar ik ben dan ook geen virtuoos)

(geen idee of dit zichtbaar is, eigenlijk..YT schrijft iets over het copyright en verboden enz..)


what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Sixties-bas

Bericht door Spaghettihout »

Ik doe het je niet na Geert! Chapeau!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Bedankt, het zit nog vol met mankementjes omdat er geen systeem in mijn plectrum techniek zit en ik niet weet wanneer down of up te plucken en dat maar willekeurig gebeurt waardoor de souplesse eronder lijdt. Eens zoeken naar mijn dunner plectrum ook want dat voelde toch wat makkelijker (excuses, excuses :-))
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Sixties-bas

Bericht door badastronaut »

Wellicht een dom idee (want je zal het vast al geprobeerd hebben), maar als je die snelle loopjes eens in een andere vingerzetting pakt? dat je bij het loopje dat bijvoorbeeld start op de G, de B ook op de A snaar pakt? dat maakt het volgens mij een stukje makkelijker omdat je minder 'string skipping' hebt als je begrijpt wat ik bedoel. Klinkt wel erg fijn hoor overigens die bas!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Goeie tip, ik ga het eens proberen (een mens kan zo vast zitten in zijn manierismen :-))
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Ik heb het ondertussen nog wat verder uitgebreid qua look en présence..

what fools these mortals be
Plaats reactie