Sixties-bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Heel erg bedankt voor die uitleg ! (en voor alle reacties tot nu toe)
Laatst gewijzigd door wombatboter op 03 mei 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Re: Sixties-bas

Bericht door RUIS »

Heb je die oude Fender P nog? Als je daar flatwounds op zet (dikke LaBella's, William weet wel welk type) en een stukje schuim onder de snaren doet moet je een heel eind in de buurt komen zonder grote investeringen.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Sixties-bas

Bericht door Droombolus »

Mach1 schreef: 02 mei 2019, 10:01 Ik moest bij je omschrijving meteen denken aan een Bach shortscale telecaster met extra brugelement
kees in punt met roundwounds .......... en nog een ...... waarbij ik voor alle eerlijkheid toe moet geven dat ik de brug PUP vervangen heb met een sjienese T-Bird PUP. Totaal investering nog geen 300 euri.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Sixties-bas

Bericht door Basvarken »

De shortscale BaCH Telebass is een uitstekende bas inderdaad. Maar je haalt er bij lange na niet het geluid uit wat Geert zoekt.
Geen van de YouTubes die Geert ons toont in de openingpost laten het geluid horen wat uit de BaCH komt.
Sorry guys, maar ik hoor het écht niet.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

RUIS schreef: 02 mei 2019, 17:40 Heb je die oude Fender P nog? Als je daar flatwounds op zet (dikke LaBella's, William weet wel welk type) en een stukje schuim onder de snaren doet moet je een heel eind in de buurt komen zonder grote investeringen.
Ik heb er flatwounds op gezet en met mutes geexperimenteerd maar ik was toch teleurgesteld..Vooral het gebrek aan sustain viel me op (toch in mijn geval).
Zoals Peachabell aankaartte : er zijn verschillende klanken te horen en het is wat koffiedik kijken tussen een waaier aan dergelijke klanken.
Ik ga wat clipjes bekijken en eens rondkijken en mijn instinct een beetje volgen, het moet ook wel een bas zijn die ik visueel graag zie :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Sixties-bas

Bericht door rensbass »

[Youtube]https://youtu.be/wDjeBNv6ip0[/Youtube]
Vind deze wel bij je omschrijving passen. Fender starcaster als ik me niet vergis.
(K krijg t filmpje niet zo mooi gelinkt)
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
BigBotherBass
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2012, 22:21

Re: Sixties-bas

Bericht door BigBotherBass »

Ik heb een Höfner 186 (telecaster model van de genoemde Höfner van Balthazar) en een Yamaha SA-70. Twee bassen uit de 70's die heel dicht bij het geluid komen. Het goed moet absoluut in de bas zelf zitten. Door middel van een brugelement meer in sound naar voren te trekken krijg je de "plonk" beter eruit. Daarnaast is het ook een kwestie van goeie EQ. Sustain ga je uiteraard verliezen met schuimmutes en palmmuten. Je kan ook proberen of de oude P waarover je spreek met een EQ-pedaal en alsnog muten dichter in de buurt komt van de sound die je zoekt.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Sixties-bas

Bericht door padawatje »

ooh, die Yamaha SA-70 kan inderdaad prachtig klinken. Hier in de handen van Josh Homme :



EDIT : hier een filmpje dat wat uitgebreider de klank mogelijkheden weergeeft :
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Sixties-bas

Bericht door badastronaut »

Ik heb zelf 3 hollowbody bassen gehad. De Guild Starfire klink te gek maar ik vond de nek en de brug helemaal niks. De Fender Coronado is wel erg ok, niet duur, goed gemaakt en een lekkere hals. De beste vond ik zonder enige twijfel de Starcaster, wel zwaar maar erg veel mogelijkheden wat geluid betreft, mocht je er eentje tegenkomen dan kan ik die zeker aanraden!



en als je weinig wilt uitgeven is de Chowny ook nog een optie, lekkere basjes ook :)

Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19305
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Sixties-bas

Bericht door Sanders »

Inderdaad iets shortscale, met flatwounds. Zo’n Danelectro is een goede optie, maar dit (hoewel longscale) is dat helemaal: https://www.2dehands.be/muziek/muziekin ... 97598.html
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Sixties-bas

Bericht door Mach1 »

Basvarken schreef: 02 mei 2019, 19:05 De shortscale BaCH Telebass is een uitstekende bas inderdaad. Maar je haalt er bij lange na niet het geluid uit wat Geert zoekt.
Geen van de YouTubes die Geert ons toont in de openingpost laten het geluid horen wat uit de BaCH komt.
Sorry guys, maar ik hoor het écht niet.
Precies wat ik al zei: opvattingen over geluid zijn erg subjectief! Naar mijn oren kom je niet dichter in de buurt. Een Hofner 182 is ook een optie en ik dacht nog aan een Musicmaster, een begin jaren '70. Die met flats en een plectrum...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Sixties-bas

Bericht door wombatboter »

Ik heb vroeger nog een Hofner 182 als geschenk gekregen van een gitarist (zo'n rode met dat rare leder) maar ik heb 'm ook weggegeven omdat het toen mijn ding niet was..Die kerel van Balthazar haalt er wel een goed geluid uit zoals hier..maar alweer een andere interpretatie van een "droge" basklank.

what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Sixties-bas

Bericht door Skajhopper »



Dit filmpje van Simon Casier (Balthazar) vind ik nog altijd top.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Sixties-bas

Bericht door MacDaion »

Ik heb wel eens de indruk dat die 'pok,' die zo typisch is voor de periode waar je het over hebt, best wel aanwezig is in m'n Yamaha BEX4C. Meer bij de fabrieksuitvoering, minder bij die van mij, die is fretloos gemaakt en heeft meer het geluid dat een fretloze akoestische bas maakt - zeker als die via het piëzo-element versterkt wordt. Maar soms komt daar wel die 'pok' uit, als ik meteen na het aanslaan van een noot de - fretloze - snaar afdemp. Met een gefret exemplaar is het gewoon een kwestie van de snaar los te laten, en ik denk dat die dan wel de juiste 'plok' benadert. De bas klinkt sowieso heel 'houtig'. Akoesstisch - op laag volume - komt dat zoals gezegd - nou ja, bij benadering - in de buurt van een contrabas of - eigenlijk meer - in de buurt van een fretloze akoestische bas, versterkt komt dat in de buurt van een vintage 'plok-plok'-bas.
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
BigBotherBass
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2012, 22:21

Re: Sixties-bas

Bericht door BigBotherBass »

padawatje schreef: 02 mei 2019, 21:54 ooh, die Yamaha SA-70 kan inderdaad prachtig klinken. Hier in de handen van Josh Homme :
Yep, ik moest deze hebben vanwege deze filmpjes. Godzijdank gevonden en heeeel blij mee.
Plaats reactie