Nieuwe Pickup voor USA Precision

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Flatwounds: Heb ik overwogen - ga ik misschien ook nog eens doen. Maar ik vind die 'droge thump' niet altijd even lekker. Zo leuk om over geluiden te schrijven... Ik hoop dat je me begrijpt.

Over alle andere tips:
@eppie Ik heb al eens andere snaren geprobeerd en ik heb al maanden met de pickup-hoogte lopen experimenteren. Dat heeft niet geholpen het geluid te vinden waar ik naar op zoek ben.

@Muziekschuur Veel tips en lekkere filmpjes(!!!) - dank daarvoor. Ik ben (denk ik) niet specifiek op zoek naar hét vintage precision geluid en James Jamerson. Juist wat meer 'boomy' en wat meer power.

Afgaande op alle vergelijkingsfilmpjes en de ervaringen van @Monkey en @Bumper:
Ik heb zojuist een SPB-2 besteld. Ik ben heel benieuwd...

Ik denk dat ik de SPB-3 ook heel vet vind. Maar ik denk toch voor sommige stijlen muziek iets 'te'. Daarom de keuze voor een 'Hot' vintage element. Ik denk dat het ook bij mijn wensenplaatje past. We shall see!

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door BassAgent »

Ga je 'm zelf installeren?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Misschien wel! “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” - Levensmotto, Pipi Langkous

Maar ik kan ook even de gitaarwinkel binnenvallen en vragen of ze het willen doen ☺️

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Herman »

top, goeie keuze denk ik. :thumbsup:
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door eppie »

Succes met je zoektocht... Ik had persoonlijk als je toch gaat solderen voor de goedkoopste optie gegaan een andere condensator op je tone knop! Het zal altijd een beetje feller instrument blijven door de opstelling die ze gemaakt hebben. Hout, brug, bonenut, stemmechanieken enz... (Hals full Maple? Is ook al wat meer attack!) Ik heb zelf een goede ervaring met de SPB-1 in combinatie met een oranjedrop op een brouwsel van Fender waar de elementjes wel heel erg fel op klonken (Nate Mendel precision bass uit Mexico).
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Laat ook even zien hoe de ruimte onder de slagplaat eruit ziet. En welke potmeters gemonteerd zijn. De stap van 250 naar 500 kan evt op toonpot.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Als je de piek hoger maakt mis je meer van het hoog en laag. Een fel resonant instrument met een goede nek body verbinding kan met een zwak vintage element meer hoog en laag weergeven met minder piek frequenties. Vandaar mijn advies gezien de bouwkwaliteit nu en de maple nek. Die heel fel is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

En alles was vandaag al binnen: soldeerbout én de SPB-2. Zelf aan de gang gegaan. Het solderen was een fluitje van een cent, ik had echter wel ruzie met de schroefjes van de elementkapjes. Enfin, het is gelukt. Ik ben vergeten een foto van de binnenkant te maken, maar heb nog wel een foto van het originele Fender V-Mod element gemaakt. Met zo'n koperen onderkant die aan de aarde vastzat. Ik heb het nieuwe element zonder de koperen ondergrond vast gezet en de zwarte kabel direct aan de aarde. Geen enkele brom/ruis. Dus happy!

En dan het geluid:
Het klinkt veelbelovend! Hij lijkt lekker diep in het laag. Maar ik kon nog even niet op vol volume spelen: mijn dochter ligt ook te slapen. Dus binnenkort (morgen) maar eens even de buurt wakker schudden.

Soldeerbout + de nieuwe Seymour Duncan SPB-2
IMG_2409 (1).jpg
Close up - snaren lijken niet over de pooltjes te lopen door de hoek van de camera. Is BEDROG - ze lopen er heel mooi overheen.
IMG_2410 (1).jpg
Oude V-mod element
IMG_2412 (1).jpg

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door klaasvaak »

Netjes gedaan! Hopelijk op vol volume blijft het goed klinken.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Herman »

Netjes!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muziekschuur »

Mooi gespoten body trouwens. Hoe was de body geisoleerd. Was er afschermende verf gebruikt? Of folie? Of helemaal niets behalve een messing onderplaat?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Er zat zwarte verf binnenin. Maar ik heb geen idee of dat afschermende verf was. Er zat wel een schroef in de body verbonden met de aarde. Dus ik dénk het wel? Er zat ook wat zilverfolie onder de slagplaat. Ik had samen met de SPB-2 ook koperen 'shielding tape' gekocht. Maar ik dacht - ik probeer het eerst op de simpele manier te bevestigen en dan zie ik wel of de shielding tape nodig is. Want een P-element is natuurlijk al ontworpen als humbucker.
Ik had in sommige ruimtes wel last van een ruis als ik de snaren niet aanraakte. Maar dat komt vooral door lokale stroomvoorzieningen denk ik. Ik betwijfel of shielding tape daartegen gaat helpen. Gisteren was er 0,00 ruis. Maar dat was thuis - en daar had ik er nooit last van :)
Dus mocht ik toch weer ruis ervaren op sommige podia of repetitieruimtes, dan wordt het volledig shielden het volgende project.

Het is inderdaad een zeer goed gelukte, sexy sunburst. Mag ook wel: het is een Amerikaan. Dan betaal je wat meer voor al die kleine dingetjes.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door eppie »

Muller schreef: 15 mei 2019, 10:28 Er zat zwarte verf binnenin. Maar ik heb geen idee of dat afschermende verf was. Er zat wel een schroef in de body verbonden met de aarde. Dus ik dénk het wel? Er zat ook wat zilverfolie onder de slagplaat. Ik had samen met de SPB-2 ook koperen 'shielding tape' gekocht. Maar ik dacht - ik probeer het eerst op de simpele manier te bevestigen en dan zie ik wel of de shielding tape nodig is. Want een P-element is natuurlijk al ontworpen als humbucker.
Ik had in sommige ruimtes wel last van een ruis als ik de snaren niet aanraakte. Maar dat komt vooral door lokale stroomvoorzieningen denk ik. Ik betwijfel of shielding tape daartegen gaat helpen. Gisteren was er 0,00 ruis. Maar dat was thuis - en daar had ik er nooit last van :)
Dus mocht ik toch weer ruis ervaren op sommige podia of repetitieruimtes, dan wordt het volledig shielden het volgende project.

Het is inderdaad een zeer goed gelukte, sexy sunburst. Mag ook wel: het is een Amerikaan. Dan betaal je wat meer voor al die kleine dingetjes.
Kleine dingetjes, pffff... Elementen niet goed, dus je hebt er nu iets in zitten wat je raakt? Om het kort samen te vatten alles is goed aan de bas behalve het geluid :facepalm:

(edit) Grote kans dat die kleine dingetjes jou geluid bepalen maar dat ga je niet oplossen met elementen alleen :jam:
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door Muller »

Dat komt wel wat negatief over vind ik. Het is geen kutbas of kutgeluid, maar het geeft (in de band) niet helemaal wat ik er van verwacht had. Meer een kwestie van smaak / finesse lijkt me. En “elementen niet goed” is enigszins kort door de bocht. Ze zijn wel goed, daar gaat het niet om.

Ik snap dat alles met elkaar samenhangt, maar ik denk dat het op deze manier goed kan uitpakken

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Nieuwe Pickup voor USA Precision

Bericht door eppie »

Ik bedoel het niet negatief, maar zo kosten hobby's veel geld! Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen met je nieuwe elementjes?
Plaats reactie