5string snaren op een 4string

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Badazza
Berichten: 121
Lid geworden op: 04 okt 2011, 22:22

5string snaren op een 4string

Bericht door Badazza »

Is er iemand op dit forum die al geprobeerd heeft om de B E A D snaren van een 5string op een 4string bas te leggen, welke problemen kan je dan tegen komen?
Nut zal al wat moeten uitgevijld worden naar alle waarschijnlijkheid.
ITS ALL ABOUT THE GROOVE......
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door Rieno »

Topkam bijvijlen inderdaad en verder de afstelling van je bas even nalopen. Zolang je geen tandenstoker als hals hebt *kuchRickenbacker*kuch, is het verder geen hogere wiskunde :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door RonC »

Heb lang een Stngray gehad waarbij ik dit heb gedaan, inderdaad enkel de topkam een beetje bijgevijld, hals heb ik niet eens anders hoeven afstellen.
Gewoon doen dus, kan niks misgaan.
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door Marble »

Ik heb dit ook gedaan. Waar ik tegen aan liep was dat ik de brug ook wat naar achter heb moeten verplaatsen.. Het was wel een Frankenstein bas, nieuwe neck dus mogelijk lag het daar aan. Maar ik had moeite om hem goed te intoneren... Verplaatsen van de brug hielp!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door JohnBoy »

Wat Marble zegt had ik ook.
C'est la retorique qui fait la musique
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door Britsie »

Marble schreef: 28 jun 2019, 15:45 Ik heb dit ook gedaan. Waar ik tegen aan liep was dat ik de brug ook wat naar achter heb moeten verplaatsen.. Het was wel een Frankenstein bas, nieuwe neck dus mogelijk lag het daar aan. Maar ik had moeite om hem goed te intoneren... Verplaatsen van de brug hielp!
Brug verplaatsen lag aan je nieuwe nek.
Al mijn bassen staan in BEAD. Intoneren is nodig. Topkam invijlen is soms nodig. Brug verplaatsen is nooit nodig.
Nog een tip, als je het gaat proberen, knip de snaren wat langer af. Als je toch zou besluiten om terug te gaan naar EADG dan passen ze nog om de tuners.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door rensbass »

Wat kan gebeuren is dat de B snaar niet/moeilijk door t gat in je brug past, maar meestal wel. Heb t bij een Atk en een stingray gehad, geen problemen daar,.beetje intoneren dat wel. Halspen verstellen hoefde niet eens geloof ik.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 593
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: 5string snaren op een 4string

Bericht door Kaasbaas »

ik heb t ook op 1 van mn bassen. Alleen de top kam een beetj hoeven bijstellen, en zelfs alleen bij de A snaar (of D snaar, ligt aan hoe je t bekijkt xD ).

Ik ken zelfs iemand die F#-B-E-A op zn bas heeft. Kan gewoon!
Als t goed is veranderd het de spanning op je hals nouwelijks.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Plaats reactie