fretless toets onbehandeld ?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

fretless toets onbehandeld ?

Bericht door fusion »

vorige week even een Squier CV JB fretless geprobeerd met pau ferro toets. Wat mij opviel is dat na ca. 15 minuten spelen dat de toets al wat slijtage leek te vertonen.
In de winkel zeiden ze dat dit normaal was, een beetje droog, moest daarom wat behandeld met citroen olie. Maar hoort de toets niet hard te zijn? Het lijkt mij dat zo'n toets na een paar jaar versleten zal zijn. Het lijkt me ook dat citroen olie op de toets invloed heeft op de snaren. Wie weet welke houtsoort een toets van een goede fretless "hoort" te hebben? Ik heb ook wel eens iets gehoort over een epoxy laag. En eventueel hoe te behandelen ?

Alvast bdankt, Jan
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Re: fretless toets onbehandeld ?

Bericht door grotesmurf »

Een hele geschikte houtsoort is ebben maar dat is steeds moeilijker verkrijgbaar. Palisander (rosewood) is naar ik meen de volgende keuze. Ik dacht dat pau ferro qua hadhdeid vergelijkbaar is met palisander of iets minder. Zelf gebruik ik meubel olie of teak olie voor ongelakte toetsen. Als je de olie goed in laat trekken en dan nawrijven met keukenpapier blijft er zo weinig residu achter dat het effekt van je eigen vette tengels groter is dan evt olie op de toets. Of een laklaag van welke soort dan ook harder en/of slijtvaster is dan het hout zelf, durf ik niet te zeggen maar ik verwacht het eigenlijk niet. Een toets van een kunststof zoals ebonol is ook een tijdje in zwang geweest maar echt populair is het volgens mij niet echt.
Correct me if i'm wrong.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: fretless toets onbehandeld ?

Bericht door RonC »

Ebben is nog goed te krijgen hoor, pallisander is een ander verhaal, bepaalde soorten zijn beschermt en staan op de Cites lijst. Deze mogen niet meer worden verhandeld.
Ebben wordt heel veel gebruikt voor fretless omdat het zo hard is. Pallisander ook geregeld. Ik vind ebben wat feller klinken, pallisander wat warmer.
Lemon oil is prima om je toets mee te behandelen, doet niets met de sound.
Ook kan je de toets behandelen met epoxy, dit geeft een harde slijtvaste laag maar doet ook iets met de sound. Persoonlijk houd ik meer van de sound van een onbehandelde (geoliede) toets. Wanneer je de toets voorziet van een dikke epoxy laag maakt de houtsoort van je toets eigenlijk ook niks meer uit qua sound.
Slijtage zal je met een onbehandelde toets altijd wat krijgen, vooral met roundwound snaren. Maar op zich is dat helemaal niet zo erg. Ik speel al jaren met roundwounds op een geoliede ebben toets en heb hem 8 jaar geleden ooit opnieuw laten vlakken, nu kan ik er weer een hele tijd tegenaan! :).
Met pau ferro heb ik geen ervaring, het wordt tegenwoordig vaak gebruikt als vervanger van palissander en is een harde houtsoort en dus prima geschikt voor een fretless toets.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: fretless toets onbehandeld ?

Bericht door basloze fret »

Zorg ook dat je vibrato altijd in de richting van de snaar is, anders beschadigt de toets sneller.
fusion
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 feb 2019, 22:11

Re: fretless toets onbehandeld ?

Bericht door fusion »

Allen, bedankt voor de antwoorden, dat geeft weer wat meer inzicht. btw, wat voor snaren worden veel gebruikt, flatwounds, roundwounds of misschien tapewounds? Is misschien een kwestie van smaak , zijn tapewounds ook geschikt ?
Greetz, Jan
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: fretless toets onbehandeld ?

Bericht door RonC »

Is een kwestie van smaak. Ik gebruik DR sunbeams, dat zijn roundwounds met nickel, hierdoor schijnt de toets iets minder snel te slijten dan reguliere roundwounds.
Roundwounds klinken wat feller dan flatwounds, flats iets “wolliger”. En me flats slijt de toets minder snel. Alles kan en alles is een kwestie van smaak.
Succes!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3030
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: fretless toets onbehandeld ?

Bericht door Britsie »

Niet vergeten dat er ook halfwound snaren bestaan. Die zitten (zoals de naam het al zegt) tussen roundwounds en flatwounds in. Ik heb ze jarenlang op mijn fretless gehad.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Plaats reactie