Vervanger voor fender

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Vervanger voor fender

Bericht door rich13 »

Als je een echte Fender wil ga je voor een G&L.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Vervanger voor fender

Bericht door bassdaddy »

Out of the box, kijk eens naar een sterling musicman 24ca. Ik haal er een prima p geluid uit en als het knorriger moet speel ik boven de humbucker. De hals is formaat jazzbass waarbij ik de hals van de sterling beter vind dan de fenders die ik nu heb hangen of heb gehad.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: Vervanger voor fender

Bericht door catab »

ik heb wel een OLP ik weet niet of deze de zelfde hals heeft als de sterling musicman 24ca.
De OLP is zeker geen verkeerde hals.Trouwens ook geen verkeerde bas als geheel, maar ook niet helemaal wat ik zoek.
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Re: Vervanger voor fender

Bericht door bassdaddy »

Ik heb nooit op een olp gespeeld dus ik kan niet zeggen of dit dezelfde soort hals is als mijn sterling musicman
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
McG
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 sep 2011, 15:46

Re: Vervanger voor fender

Bericht door McG »

+1 voor läkland. Gebruikt zijn de skyline modellen te betalen. Geweldige bassen! Zijn heerlijk licht en spelen soepel. Alles is subjectief, echt zelf uitproberen is een must!
Everytime you hear the BASS,
the devil gets punched in the Face.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Vervanger voor fender

Bericht door HNZ »

G&L SB-2 tribute
Yamaha BB434
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: Vervanger voor fender

Bericht door catab »

ik heb een spector legend in thunderbird body aangeschaft.
Deze komt aardig in de buurt, tenminste van het geluid dat ik zoek.
Nee het is nog geen P geluid. Maar de bouwform en hals is goed en klinkt een stuk beter dan mijn epiphone thunderbird pro.
Dus voor eerst, tot ik iets zie waar ik GAS voor krijg, ben ik tevreden.
Daarbij moet ik ook zeggen dat ik zo wie zo ook naar een aantal duurdere spectors ga kijken als ik iets nieuws koop.
Zag op m.m. wel iets interessants maar vrouwlief wil graag weer wat rust in het financiën (de scholen zijn ook weer begonnen).
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Vervanger voor fender

Bericht door Kaasbaas »

Toen ik op zoek ging naar een P bas wilde ik zn felle karakteristieke precision ronk. Ik kwam uit bij Vintage V4. Die hebben veel exemplaarverschil, de ene hals is een stuk slanker dan de andere. Als je toevallig naar een muziekwinkel gaat die ze heeft liggen, probeer ze eens. Zijn maar rond de 300,- euro ofzo.

Verder vond ik ook die Nate Mendel P bas vet. Klonk ook erg dik alleen die miste toch een beetje die echte P ronk waar ik naar op zoek was. Speelt wel super chil.

Maar waarom een Fender P als ik vragen mag? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb hier ook een Fender Jazz bas. Die hebben bijna altijd super sexy slanke halsjes en die bas is geschikt voor zoveel muziekstijlen dat ik hm het vaakst gebruik van al mn bassen.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 917
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Vervanger voor fender

Bericht door Galvanized »

Basvarken schreef: 05 aug 2019, 09:43 Epiphone Thunderbird Vintage Pro Bass! (dit is een andere dan de gewone pro)
Deze heeft net zo'n slanke hals als een Gibson. Bovendien heeft deze pickups die zeer dichtbij de originele sixties pickups komen.
Die heb ik ook! Echt een geweldige bas. Zowel qua sound als bespeelbaarheid. Echt een beest :jam:
MUSIC MAN STINGRAY 5
HX STOMP

DAD VIBES - LIMP BIZKIT TRIBUTE
Instagram.com/dadvibes_bizkit
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: Vervanger voor fender

Bericht door catab »

Kaasbaas schreef: 16 sep 2019, 12:07 Toen ik op zoek ging naar een P bas wilde ik zn felle karakteristieke precision ronk. Ik kwam uit bij Vintage V4. Die hebben veel exemplaarverschil, de ene hals is een stuk slanker dan de andere. Als je toevallig naar een muziekwinkel gaat die ze heeft liggen, probeer ze eens. Zijn maar rond de 300,- euro ofzo.

Verder vond ik ook die Nate Mendel P bas vet. Klonk ook erg dik alleen die miste toch een beetje die echte P ronk waar ik naar op zoek was. Speelt wel super chil.

Maar waarom een Fender P als ik vragen mag? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik heb hier ook een Fender Jazz bas. Die hebben bijna altijd super sexy slanke halsjes en die bas is geschikt voor zoveel muziekstijlen dat ik hm het vaakst gebruik van al mn bassen.
Eigenlijk dus om zijn karakteristieke ronk. Maar ik ben wel tevreden met de Thunderbird bouwvorm.
Ik speel nu ongeveer een jaar bas en even lang in een band (daarvoor gitaar gespeeld).
En begin nu een beetje de sound gevoel te krijgen die ik ook wens en in ons repertoire zit.( beetje rammstein ghost therapy en beetje punk achtige muziek)
Maar ik ken echt nog niet alle bassen en geluiden en be-speelbaarheid.
De thunderbird vorm bevalt me wel, maar nog mijn epiphone thunderbird pro of Olp bezitten een specifiek geluid.
Mijn spector legend 4x bezit dit toch wat meer, en speelt ook iets makkelijker dan de epiphone.
Daarom ben ik voor eerst tevreden, maar ik ben er nog niet :jam:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Vervanger voor fender

Bericht door Kaasbaas »

catab schreef: 16 sep 2019, 17:41 ( beetje rammstein ghost therapy en beetje punk achtige muziek)
Maar ik ken echt nog niet alle bassen en geluiden en be-speelbaarheid.

Daarom ben ik voor eerst tevreden, maar ik ben er nog niet
Als je het mij vraagt heeft Rammstein en Ghost een totaal ander basgeluid dan punk achtige muziek. Misschien zoek je te veel in 1 bas?
Als je blij bent met een bas, ben je blij met een bas en moet je niet verder zoeken maar gewoon lekker bassen :D

Wat ik heb geleerd in mn eigen zoektochten:
- Een bas die mooi klinkt in de winkel klinkt niet per se mooi in de mix in de band. (Dit is een veel groter verschil met gitaren. Een vette gitaar in de winkel doet t in de oefenruimte vaak ook prima)
- Een bas met oude of slechte snaren of een slechte afstelling klinkt altijd kut. Helaas zie je in de grote muziekwinkels heel veel slecht afgestelde bassen.
- Ik kies een specifieke bas uit voor een band. Als voorbeeld: voor mijn indierock band luisterde ik naar veel indierock bandjes. Ik merkte dat die de bands met een (naar mijn mening) mooie bassound bijna allemaal op een precision bas speelde. Toen probeerde ik dat en was ik verkocht.
- Een jazz bas is misschien wel de meest veelzeidige bas. Je kunt helemaal niks met de knoppen op het instrument maar een jazz bas klinkt gewoon altijd prima ofzo. Als ik in een allround cover band zou spelen zou het sowieso een jazz bas worden.
catab schreef: 16 sep 2019, 17:41 De thunderbird vorm bevalt me wel, maar nog mijn epiphone thunderbird pro of Olp bezitten een specifiek geluid.
Mijn spector legend 4x bezit dit toch wat meer, en speelt ook iets makkelijker dan de epiphone.
Bedoel je dat de thunderbird en OLP wat saai klinken ofzo. En spector iets meer karakter heeft?
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: Vervanger voor fender

Bericht door catab »

Idd de epiphone en olp klinken wat saai. Bespeelbaar heid is goed. De Olp is ook 32 inch we spelen een gedeelte in D dan pak ik mijn epiphone en anders speel ik op mijn Spector. Alle bij 34 inch, dit voelt vrij goed om van de ene dan naar de andere bas te switchen.
Maar ik zoek dus een iets meer uitgesproken geluid wat p bassen vaak wel hebben.
Maar ik neem je ervaring mee wat betreft snaren en in een winkel spelen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Vervanger voor fender

Bericht door Basvarken »

Er zijn diverse verschillende soorten Epiphone Thunderbirds op de markt. En die zijn allemaal echt enorm verschillend.

-Thunderbird-IV. Bolt on met passieve pickups. Heeft weinig te maken met de Gibson Thunderbird, behalve het uiterlijk.
-Thunderbird PRO-IV. Doorlopende hals met brede stroken van het gelamineerde middenstuk. Satijn finish en actieve electronica.
-Thunderbird Classic IV Pro. Doorlopende hals uit zeven delen (7 ply). Gibson TB + pickups. Zeer verwant aan de jaren negentig Gibson Thunderbird.
-Thunderbird Vintage PRO Bass. Nine ply doorlopende hals volgens het Gibson origineel. Passieve humbuckers gebaseerd op de jaren zestig Gibson humbuckers. Dichterbij de jaren zestig Gibson Thunderbird ga je niet komen. Fantastische sound.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11915
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Vervanger voor fender

Bericht door dr. Bassvibes »

Kaasbaas schreef: 16 sep 2019, 18:10 - Een jazz bas is misschien wel de meest veelzeidige bas. Je kunt helemaal niks met de knoppen op het instrument maar een jazz bas klinkt gewoon altijd prima ofzo. Als ik in een allround cover band zou spelen zou het sowieso een jazz bas worden.
Dit vind ik toch wel een erg interessante stelling. :)
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Vervanger voor fender

Bericht door Kaasbaas »

dr. Bassvibes schreef: 24 sep 2019, 09:50
Kaasbaas schreef: 16 sep 2019, 18:10 - Een jazz bas is misschien wel de meest veelzeidige bas. Je kunt helemaal niks met de knoppen op het instrument maar een jazz bas klinkt gewoon altijd prima ofzo. Als ik in een allround cover band zou spelen zou het sowieso een jazz bas worden.
Dit vind ik toch wel een erg interessante stelling. :)
Ja. Metal, rock, punk, funk, jazz, pop op een jazz bas is altijd prima en nog best vaak is een jazz bas tevens (een van) de mooiste keuze(s).

Het grappige is dat ik nieteens groot fan ben van de jazz bas, ik vind dingwalls, warwicks, elricks veel vettere bassen.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Plaats reactie