nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
chatbaker
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:59

nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door chatbaker »

Hallo Allen,

ik ben een trompettist maar componeer ook en speel verschillende andere instrumenten vr de fun op jams waaronder (bas)gitaar

ik heb lang op een (slechte) ibanez basgitaar gespeeld en wil die nu vervangen door een nieuwe

ik ken niet echt veel van basgitaren (- en versterkers), maar kwa muziekstijl zit ik veel in Braziliaanse muziek/latin, maar ook (groove) jazz, Afro beat, reggae en een beetje vanalles eigenlijk.

ik ben op zoek naar een veelzijdig instrument waarmee je een goeie warme bassound mee hebt met duidelijke definitie/precisie ook in de lage noten, waar je dus proper mee kan spelen, maar ook af en toe meer edgie, onheilspellend...

Mijn vraag : suggesties om te kopen. wat is er aanvaardbaar kwa klank in de budgetcategorie? (+/-300E). Of toch maar voor een meer professioneel instrument gaan? nieuw of tweedehands? wat zijn goeie pickups? 4 of 5 string?

voor alle duidelijkheid, ben absoluut geen snobist, maar wel een professionele muzikant dus wil geen brol kopen

thanks fellow musicians voor de suggesties!
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door thomaskm »

Als ik jou was zou ik voor een 4snaar kiezen. Dat is toch een makkelijker te bespelen instrument en dat lijkt me relevant als basgitaar niet je eerste instrument is. Verder zou ik zeker voor het studiowerk kiezen voor een van de twee klassieke modellen, een 'precision'- of een 'jazz'bas.

Voor 300 euro kan je kijken naar de (hele goede!) squier Classic Vibe of Vintage Modified bassen. Die hebben ze zowel in de Jazz als de Precision uitvoering.

Er staat op marktplaats bijna altijd wel een Squier Vintage Modified Jazz Bass te koop. Ben je waarschijnlijk klaar voor 250 euro :-).
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2899
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door Spaghettihout »

Nou, niets meer aan toe te voegen, ik was ook trompettist/bugelist/cornettist en heb de overstap gemaakt, met een tussenperiode van tig jaar, dat wel.
Wat Thomas zegt, en anders misschien een Sire V3 variant, die heb je ook nieuw rond die prijs.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door evertalbers »

Ik speel veel latin (salsa, samba, bossa). Ik zou geen P / Precision achtige configuratie kiezen als ik jou was, een jazz-achtige bas heeft meestal net iets meer laag-laag, precisions hebben wat meer nadruk in het laag-mid. (Het gaat nadrukkelijk om kleine verschillen hoor - als ik een gig op een fijne P zou moeten doen is er geen vuiltje aan de lucht, maar als ik een bas koop voor deze muziek zou ik toch voor 2 pickups gaan.)

Vijfsnaar/viersnaar is een lastige vraag. Je kunt de lage B-snaar voor noten onder de lage E (vooral bij Braziliaans en merengue) gebruiken of partijen hoger op de hals spelen om een babybass-achtig geluid te krijgen. Maar voor een instapper is een viersnaar misschien toch slimmer. Als de iets hogere moeilijkheidsgraad van een 5-snaar (je vingers verdwalen eerder, en je hebt een extra snaar om af te dempen) betekent dat je minder snel het instrument gebruikt, schiet je niets mee op met die extra mogelijkheden. Mocht je toch de stap naar een vijfsnaar willen maken, dan bieden Aziatische merken als Ibanez en Yamaha ook fijne opties.

Had al iemand gezegd dat tweedehands kopen slim kan zijn? Zeker bij vijfsnaren :-)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door padawatje »

chatbaker schreef: 25 aug 2019, 15:20 ik heb lang op een (slechte) ibanez basgitaar gespeeld en wil die nu vervangen door een nieuwe
Kan je ons vertellen welk model van Ibanez dat is en wat je er precies zo slecht aan vond ? Dat kan helpen bij ons advies.

Als ik zo de stijlen van muziek hoor die je speelt, lijkt me een vijfsnaar toch wat meer geschikt.
De Sire V7 wordt alom geprezen en zit ongeveer binnen je budget. Of eentje uit de Yamaha BB reeks misschien ?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door padawatje »

Oh ja, als je tweedehands gaat kijken heb je wat meer keuze voor je budget. Ikzelf heb tot nu toe nog geen enkel instrument nieuw gekocht.
Sam
Berichten: 174
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:58

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door Sam »

Ik zou toch een 5 snarige bas aanraden voor de muziek de je graag speelt. De lage noten en extra snaar geven wel wat extra mogelijkheden. Het is wat extra werk om de demping goed te beheersen, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Een jazz bass zoals een Squier classic vibe, Squier vintage modified, Fender Standard, Sire v3 of v7 lijken mij wel leuke, veilige opties die 2dehands al eens opduiken en hun 2dehands waarde behoorlijk behouden.
chatbaker
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:59

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door chatbaker »

padawatje schreef: 25 aug 2019, 19:46
chatbaker schreef: 25 aug 2019, 15:20 ik heb lang op een (slechte) ibanez basgitaar gespeeld en wil die nu vervangen door een nieuwe
Kan je ons vertellen welk model van Ibanez dat is en wat je er precies zo slecht aan vond ? Dat kan helpen bij ons advies.

Hello, die Ibanez is ondertussen al een tijdje weg. Het exacte type, geen idee eigenlijk, had ze in bruikleen, maar een oud goeikoop model, niets speciaal. Bovendien, nooit iets aan laten servicen en nogal wat gekraak en gepiep wegens slechte contacten etc. dus ik zou mij liever onthouden van commentaar :)

Als ik zo de stijlen van muziek hoor die je speelt, lijkt me een vijfsnaar toch wat meer geschikt.
De Sire V7 wordt alom geprezen en zit ongeveer binnen je budget. Of eentje uit de Yamaha BB reeks misschien ?
chatbaker
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:59

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door chatbaker »

Hallo Allen, voor alle duidelijkheid, ik blijf wel vooral trompettist he, maar wil gewoon ook deftig kunnen bassen

4 of 5 string, daar ben ik nog niet uit, voor de rest voldoende info hierboven om knopen door te hakken

dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door jorren »

Misschien een musicman model? Die pickups houding zich aardig in stand met wat latin etc. Er staat hier ook een Yamaha TRbx305 te koop, is ooit van mij geweest, speelde ik ook salsa mee.
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door rensbass »

Er staat hier op t forum een ibanez sr1010 prestige te koop voor 350,- ik denk dat je daar een mooi hele goeie aan kan hebben.
Failure is always an option.
chatbaker
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:59

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door chatbaker »

jorren1008 schreef: 26 aug 2019, 14:41 Misschien een musicman model? Die pickups houding zich aardig in stand met wat latin etc. Er staat hier ook een Yamaha TRbx305 te koop, is ooit van mij geweest, speelde ik ook salsa mee.
thanks voorr de tip, heb dat eens bekeken, maar de prijs is niet interessant voor mij. Ik kan btw vrij kopen en nieuw staat hij ongeveer aan dezelfde prijs..

en t is een eind in nederland, ik ben een belg :)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15133
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door padawatje »

Je zegt dat je professioneel muzikant bent ? Ik veronderstel dat je dan nog wel wat andere mensen kent die in het bezit zijn van één of meerdere bassen. Misschien kan je er daar wel een aantal van gaan uitproberen of een tijdje in bruikleen krijgen ? Dan kan je voor jezelf een beter oordeel vellen welk type bassen je wel of niet bevallen qua sound en bespeelbaarheid.
chatbaker
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:59

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door chatbaker »

padawatje schreef: 27 aug 2019, 12:21 Je zegt dat je professioneel muzikant bent ? Ik veronderstel dat je dan nog wel wat andere mensen kent die in het bezit zijn van één of meerdere bassen. Misschien kan je er daar wel een aantal van gaan uitproberen of een tijdje in bruikleen krijgen ? Dan kan je voor jezelf een beter oordeel vellen welk type bassen je wel of niet bevallen qua sound en bespeelbaarheid.
Ach ja professioneel, ik heb ook een halftime job want anders kom ik niet rond, maar ik denk niet dat ik daarmee een uitzondering ben..:)

de enkele elektrische bassisten waar ik regelmatig mee speel spelen vooral met Fender precision bass of jazz bas en dat ga ik zeker niet kopen, te duur mr t is wel eens een idee om te zien of ze nog iets hebben liggen. Ook, ik ben er ondertussen uit dat ik eerder voor 5 string of zelfs 6 string ga. Basic bassen en wat melodische solo's spelen (gitaarachtig) is meer mijn ding en dan denk ik dat ik meer gediend ben met meer snaren. Ik heb ook kleine vingers, dus denk ik dat ik makkelijker speel hoger op de hals....Afin ik ga die discussie over de snaren nog eens lanceren..
chatbaker
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:59

Re: nieuwe basgitaar kopen geen idee wat..

Bericht door chatbaker »

Hallo Allen, ondertussen beslist dat ik NIET voor 4 snaren ga, maar voor 5 of zelfs 6 (zie reactie hierboven)

dus misschien nog enkele reacties : 5 of 6 snaren? puur gevoelsmatig zou ik zelfs eerder voor 6 gaan aangezien ik niet echt zie wat die ene hoge snaar de zaak gaat compliceren in vergelijking met een 5 string (behalve dat ik ga moeten wennen aan die Do ipv Si in vergelijking met een gitaar, desnoods tune ik ze een halve noot down of is dat onnozel?)

en misschien nog een paar kooptips in geval van 6 string?

thnx..
Plaats reactie