Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8196
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door Peachabell »

Het is me meer dan eens overkomen dat ik een onbekende bas in handen gedrukt kreeg en maar wat geïmproviseerd heb.
"Hij kan bassen!" werd er dan geroepen met een wijsvinger op me gericht.
Meestal was het gevolg een zootje, maar de drank die er vaak bij gepaard was kon dan als excuus opgevoerd worden.
Ergens staat me vaag bij dat Felix Maginn van Moke (dat toen nog niet bestond) gitarist was in zo'n feestjam.

Op die manier heb ik ook wel eens een contrabas met darmsnaren in handen gedrukt gekregen toen ik in een tweedehands gitaarwinkel aan het neuzen was.
Daar stond een ploegje oude jongens acoustisch te jammen. Ook een vrolijk zootje.
Eigenlijk was ik op zoek naar m'n gestolen fretloze bas, de politie had gezegd dat je in dat soort winkeltjes wel eens geluk kon hebben.

Open jamsessies heb ik nog nooit aan meegedaan. Ik kan niet tegen dat 'hé guys, effe een blues in B", doodsaai.

Improvisatiesessies met noisescapes daarentegen heb ik urenlang in wisselende samenstellingen gedaan.
Daar destilleerden we dan soms liedjes uit.

We deden daarbij ook vaak het licht uit om te voorkomen dat er routineus gepield ging worden.
Soms wisselden we ook nog van instrument.

Afbeelding

Laatst stuurde de drummer een iPhone foto van een dia van zo'n sessie, waarop een van de gitaristen op mijn bas speelt.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door MR. LEE »

JohnBoy schreef: 10 sep 2019, 21:16 Met genoeg drank op durfde ik zelfs een contrabas aan. Niet dat het ergens naar klonk, maar we hebben wel gelachen :facepalm:
Da's de juiste instelling ! :jaaaaa:

:thumbsup:
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door MR. LEE »

Ik kreeg een keer een 5 sn. basgitaar ( merk en type ??? ) in m'n handen gedrukt , die me zo afgrijselijk vreemd en gek aanvoelde , dat ik blij was op het moment dat ik werd afgelost. :lol:

....Wat een kut-bomhout was dat zeg ! :lol:
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door eppie »

Ik kreeg laatst een plank met 6 snaren in mijn handen gedrukt, het was een gitaar... Ik had geen plectrum dus ik moest een beetje slingeren, best leuk maar ik weet te weinig van accoorden hoe je ze moet pakken! Na verloop van tijd kreeg ik een plectrum aangeboden. Daar weet ik op een bas wel raad mee, maar niet met de aanslag van 6 snaren. (Het was trouwens een reggae jam sessie, veel rook en biertjes). Ik ben toen met de baslijntjes mee gaan spelen, plectrum en palmmuten en dan de baslijn spelen. Ik werd op dat moment het verlengstuk van de bass en ik kon allemaal leuke dingetjes tussen door doen.... Prima avond gehad, lekker ongedwongen!
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door Bertjefred »

Ja spelen inderdaad.

Het gekste voor mij op dit gebied is dat we eens met een Belgische band een weekend speelden. We sliepen ook bij hun. De middag voor de show bleek dat hun bassist ziek was, maar ze wilde zo graag dat ze vroegen of ik hun set wilde spelen. We hebben toen aan de keuken tafel 1 keer de hele set doorgenomen. Een groot foutenfestijn natuurlijk maar het was wel lachen. :)
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door AmericanIdiot »

Andersom ook gelachen: of de personeelsband van het feest waar we speelden ook een nummertje mocht doen. Tuurlijk..."euhhh ik speel alleen 4 snaar" Ik had alleen een 5 bij me en vroeg nog of hij het zeker wist...het koste mij 1 maand om te wennen.

Dat ging niet echt goed....

Zelf weleens op een podium beland, stokoude Fender P met morsdode snaren, actie van een contrabas en boomstamhals in mijn handen gekregen. Ik heb er wat van kunnen maken maar de gitarist was zo dronken dat hij van het podium lazerde. Stilletjes weggelopen en maar een biertje gehaald :worship: .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18713
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Als je nou eens een bas in je handen krijgt waar je het mee moet doen!

Bericht door Pedullist »

Ik vond de tweesnaar van Wombatboter het hardste werken tot nu toe. Serieus probleem mentaal (octaafsprongen zijn ineens enorm intensief) en vooral plaatsing rechterhand.
Plaats reactie