Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
McG
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 sep 2011, 15:46

Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door McG »

Hallo,

Ik ga mee spelen in de kerk! In de kerk waar we eerder lid van waren heb ik lang op een 4 snaar Mn ding kunnen doen. Nu ben ik enorm aan het twijfelen, want in deze band heb ik het idee dat de lage B meer tot zijn recht zou komen. De vraag is dus..moet er een 5 snaar komen en om dat te bekostigen mijn fantastische 4 snaar met pijn in het hartje wegdoen, niet zeuren en op de 4 snaar verder. Of de 4 snaar BEAD stemmen. Laatste optie is wat minder volgens mij omdat een flubber B het nèt niet is.
Wat is jullie mening hierover?
Everytime you hear the BASS,
the devil gets punched in the Face.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door phoerd »

Ik heb zelf jaren in kerken gespeeld. Zowel op een 4-snaar als later op een 5-snaar. Ik heb echter nooit het idee gehad dat ik die 5e snaar echt nodig had. Als je huidige bas fijn speelt dan zou ik deze niet zomaar wegdoen. Tenzij je zeker weet dat je wil gaan overstappen op een 5. Een optie misschien als je af en toe een wat lager register nodig hebt zou een goede octaver kunnen zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou je misschien ook eerst een 5-snaar kunnen lenen een poosje om te zien of dit iets voor je is, het zou zonde zijn om een fijne bas weg te doen en er vervolgens achter te komen dat het toch niet bij je past.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Is misschien een digitech drop een optie?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Kaasbaas
Berichten: 619
Lid geworden op: 16 aug 2014, 22:53

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door Kaasbaas »

Het is niet aan te raden om standaard snaren naar BEAD te stemmen. Dan krijg je flubber zonder toon inderdaad.
Wat je wèl kan doen is een 5 snarig setje op je bas zetten (dus 130-105-85-65). Misschien moet je dan je kam even een beetje bijveilen zodat het past maar dat is geen probleem. Als je dat voorzichtig aanpakt kun je er later altijd nog weer terug naar standaard (105-85-65-45) snaren. En mocht t echt mislukken dan is een nieuwe kam kopen niet het einde van de wereld. Zeker als je een beetje een populair model hebt is dit makkelijk te vinden.

Als je je 4 snaar te gek vind zou ik hem sowieso niet weg doen. Daar ga je spijt van krijgen. Misschien een 5 snaar lenen of voor sparen.

Je 4 snaar blijven bespelen en dingen proberen met een octafer kan ook. Ik heb zelf een Aquilar octafer en die gebruikte ik in mn indierock bandje regelmatig om de laagte in te gaan, is wel een ander geluid maar t effect werkt wel.

Succes met je keuze.
Basjes:
- Fender Player Serie Jazz, Vintage V4, Sadowsky MetroExpress J5, Ibanez TMB100, Ibanez BTB 675, Fazley P
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door JohnBoy »

Meestal kom de al een heel eind door je E even naar D te laten zakken als je lager moet. Veel bassisten gebruiken de B snaar vooral als duimsteun.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door basloze fret »

Als dat laatste het geval is heb je het verkeerde aantal snaren gekozen.
McG
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 sep 2011, 15:46

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door McG »

Bedankt voor de reacties! Heb een 5 snaar geleend, hopelijk kan ik zo uitvinden of het van toegevoegde waarde is. Octaver leek me niet geschikt voor mijn speel”stijl”, ik houd het graag simpel zonder effecten die ik aan en uit moet zetten. Voorlopig wordt het uitproberen en sparen😜. Weet iig dat het een läkland moet worden. Nogmaals bedankt allemaal!
Everytime you hear the BASS,
the devil gets punched in the Face.
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door jorren »

Worship staat vaak in D groot, daarom hebben veel gospelbands een 5 snaar bij de bassist.
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7205
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door HNZ »

McG schreef: 15 sep 2019, 10:32 Bedankt voor de reacties! Heb een 5 snaar geleend
...
Weet iig dat het een läkland moet worden. Nogmaals bedankt allemaal!
Als je een beperkt budget hebt zou ik zeker uitkijken naar een 2de hands Yamaha (BB serie.)
Heel strakke bassen met een fantastiche prijs/kwaliteitsverhouding.
Bijvoorbeeld:
Te gek instrument
Een topbas
Ook niet verkeerd
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door evertalbers »

Opnames van dit soort muziek op YouTube met veel lage B's en zo vind ik altijd heel tof, maar die opnames komen meestal rechtstreeks uit de mengtafel en zijn niet per se niet wat je hoort op de vijftiende rij. Ik verwacht dat veel afhangt van de akoestiek van je eigen kerk dus stuur een muzikale handlanger de ruimte in om te checken hoe het geluid overeind blijft (of geef je bas even aan iemand anders en beluister het zelf).
Mooi dat je het nu kunt proberen met dat geleende instrument!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door Pedullist »

basloze fret schreef: 14 sep 2019, 16:58 Als dat laatste het geval is heb je het verkeerde aantal snaren gekozen.
Wat is dat nou weer voor onzin? Ik wil de mogelijkheid om een lage Eb, D, Db en C te kunnen spelen, maar vind op geen enkele bas hoge noten op de B snaar beter klinken dan op een hogere snaar. Een lage G klinkt in mijn oren veel lekkerder op een E snaar, dan dezelfde noot op een B snaar. Ik vind eigenlijk hetzelfde van een F op de A snaar versus zelfde F op de D snaar. Als het moet pak ik de noot in positiespel, maar als ik de keuze heb en de noot doet er echt toe, zal ik hem altijd op best klinkende plek fretten. Dat heeft tot gevolg dat ik zelden noten hoger dan een F# pak op de lage B.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7205
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door HNZ »

Juist!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door basloze fret »

Pedullist schreef: 15 sep 2019, 17:06
basloze fret schreef: 14 sep 2019, 16:58 Als dat laatste het geval is heb je het verkeerde aantal snaren gekozen.
Wat is dat nou weer voor onzin? Ik wil de mogelijkheid om een lage Eb, D, Db en C te kunnen spelen, maar vind op geen enkele bas hoge noten op de B snaar beter klinken dan op een hogere snaar. Een lage G klinkt in mijn oren veel lekkerder op een E snaar, dan dezelfde noot op een B snaar. Ik vind eigenlijk hetzelfde van een F op de A snaar versus zelfde F op de D snaar. Als het moet pak ik de noot in positiespel, maar als ik de keuze heb en de noot doet er echt toe, zal ik hem altijd op best klinkende plek fretten. Dat heeft tot gevolg dat ik zelden noten hoger dan een F# pak op de lage B.
Heb je mijn post wel goed gelezen? Ik zei alleen maar dat als je de B snaar alleen als duimsteun gebruikt je dan net zo goed 4 snaar kan spelen. Dus ik weet niet wat je allemaal in mijn post meent te lezen?
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18728
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door Pedullist »

Excuus, verkeerd geinterpreteerd.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7205
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Worship! 4 of 5 snaar of BEAD?

Bericht door HNZ »

Juist!
Plaats reactie