Timing - Ritme

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
DOc
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:59

Timing - Ritme

Bericht door DOc »

Beste bassisten!

Nu ik op mijn vorige topic een antwoord heb gekregen en wat voor veel inspiratie zorgde!ben ik mede aan de slag gegaan met het rimteaspect.
Het probleem is ik wil het beetje funkyblues laten klinken ( erg op ritme gebasseerd) alleen kan nergens een begin krijgen?
Ja beetje het standaard gedoe, zoals op de 2de en 4de tel een nooit weglaten.

Zijn er toevallig hier oefeningen voor?

Groeten Bjorn


8)
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Een baspartij is als het goed is volgens mij altijd op ritme gebaseerd! Oefenen met een tikkende metronoom op de achtergrond is hierbij altijd een goeie! Als dat je een beetje goed afgaat kun je het tempo van je metronoom halveren en dan zo spelen dat de tikken de 2 en de 4 zijn. Een van de meest frustrerende oefeningen voor mij..
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Frenk
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 nov 2006, 15:47

Bericht door Frenk »

of gebruik iets van een drumcomputer
zelf gebruik ik fruityloops(demo kan ook, te downloaden op de site) t is wel een beetje ingewikkeld maar heeeeeeel veel mogelijkheden
Squier VM Jazz>---<EHX Bassballs>---<EDEN N8
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

hele goede oefening voor timing : programmeer een drumcomputer met één maat drums en dan één maat leeg (helemaal niets, zelfs geen hi hatje). Hiermee kun je meespelen en het vacuum opvullen om hopelijk netjes weer op de één te belanden.
Je maakt het jezelf zo moeilijk als je zelf wil door allerlei fills (of geen) te spelen in dat gat.. En hoe trager je het ritme zet hoe moeilijker want dan wordt het lege gat groter en moeilijker in te schatten.
what fools these mortals be
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik denk dat het dan wel het doel wordt dat je de grootte van de lege maat niet meer inschat maar precies aanvoelt, toch? Lijkt me inderdaad een goeie oefening!
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
DOc
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:59

Bericht door DOc »

Ik zou dan eerst een metronoom moeten kopen :roll:
Maar nu heb je een ritme ( 4 tel) wat op 80bpm staat, hoe transformeer je dat in een liedje van 120 bpm?
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Door het sneller te spelen... 80 bpm (beats per minute) betekent gewoon dat er 80 kwart noten in een minuut gaan. Dus als je sneller gaat spelen komen er automatisch bpm bij.. Oja, en KLIK!
Doodndoodit, dah, dt-dt-dah
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Een metronoom kan je gewoon instellen door met het gewichtje te schuiven
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Een leuke oefening met je metronoom is om op de maat te klappen. Als je het goed doet hoor je de tik van de metronoom niet. Als je hem wel hoort zit je timing fout en het maakt niet uit hoe hard de metronoom staat

@doc. Misschien online een metronoom(is graties) :lol: ????
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik heb een metronoom in mn mobiel zitten, hoe bizar is dat?? Geert heeft (weer eens) gelijk, drums en leegte afgewisseld is inderdaad een heel goede oefening. Het meest ideale is een feel ervoor te krijgen, en dat kost nu eenmaal tijd.....
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Frenk
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 nov 2006, 15:47

Bericht door Frenk »

rich13 schreef:Ik heb een metronoom in mn mobiel zitten, hoe bizar is dat?? Geert heeft (weer eens) gelijk, drums en leegte afgewisseld is inderdaad een heel goede oefening. Het meest ideale is een feel ervoor te krijgen, en dat kost nu eenmaal tijd.....
ik ken iemand die heeft een gitaar simulator op z'n telefoon( sony ericsson)
kan die bv gewoon Cmaj Dmaj en Emaj achter elkaar zetten en dan krijgt ie een liedje
Squier VM Jazz>---<EHX Bassballs>---<EDEN N8
Gebruikersavatar
koentje_bassist
Berichten: 1684
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:48

Bericht door koentje_bassist »

Gisteren hoorde ik een vervelende 'tik' in de verwarming bij mijn vriendin thuis. Iets in mij zei dat dit op een bepaalde regelmaat was. En wat leuk was, was dat ik tijdens ons gesprek gewoonweg tik kon zeggen wanneer er een tik was, zonder te tellen. De tijd moet iets van een 7sec zijn geweest.

:? ok dan :roll:
Dit hoort thuis bij 'You know that you're a bassist when...' op Talkbass.
Little Mark II - Traveler 102 - een hoop effecten - EBMM Stingray 4+5
Gebruikersavatar
DOc
Berichten: 152
Lid geworden op: 03 jul 2006, 21:59

Bericht door DOc »

Tjonge jonge !
Bedankt allen weer voor de goede informatie.
Beetje dom dat ik niet gekeken heb op internet naar metronome :?
ik ga eens aan de slag met wat ritme oefeningen 8)
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

koentje_bassist schreef:Gisteren hoorde ik een vervelende 'tik' in de verwarming bij mijn vriendin thuis. Iets in mij zei dat dit op een bepaalde regelmaat was. En wat leuk was, was dat ik tijdens ons gesprek gewoonweg tik kon zeggen wanneer er een tik was, zonder te tellen. De tijd moet iets van een 7sec zijn geweest.

:? ok dan :roll:
Dit hoort thuis bij 'You know that you're a bassist when...' op Talkbass.
:D
Gebruikersavatar
Albaran
Berichten: 585
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:42

Bericht door Albaran »

koentje_bassist schreef:Gisteren hoorde ik een vervelende 'tik' in de verwarming bij mijn vriendin thuis. Iets in mij zei dat dit op een bepaalde regelmaat was. En wat leuk was, was dat ik tijdens ons gesprek gewoonweg tik kon zeggen wanneer er een tik was, zonder te tellen. De tijd moet iets van een 7sec zijn geweest.

:? ok dan :roll:
Dit hoort thuis bij 'You know that you're a bassist when...' op Talkbass.
Zulke situaties komen me bekend voor, zo kan ik nog steeds niet naar het "tikken" van de richtingaanwijzer van een auto luisteren zonder er een ritme bij te vormen.
"Hou je erbuiten, Cock!"
"Ab, steek de kerstboom aan!"

Moi!
Plaats reactie