Het Snelle Vraagjes Topic

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
MB-BASS
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 mei 2008, 19:08

fretmarkering op fretloze bas

Bericht door MB-BASS »

Ik heb een fretloze akoestische bas zonder fretlijnen en met positie stippen op de normale plaats.
Ik vind dat lastig spelen.
Is er een handige manier om fretmarkeringen op of in de binding aan te brengen ?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door BassAgent »

Is het witte of zwarte binding? Je zou met zwarte marker of tipp-ex stipjes of streepjes kunnen aanbrengen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door klaasvaak »

Stipjes maken met nagellak.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
MB-BASS
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 mei 2008, 19:08

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door MB-BASS »

De binding is wit en er staan al zwarte stippen.
Geen stippen dus, dat word een rommeltje.
Ik heb nu een strookje schilderstape op de binding geplakt, met daarop lijntjes bij de fretpositie.
Dat werkt, maar ik zoek wat definitievers.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door phoerd »

Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Frederiek »

Als je het aandurft een krasje/kerfje zetten in je binding en dat inkleuren met watervaste stift. Je zou ook met een smal zaagje schuin de rand in kunnen zagen en daar stukjes zwart fineer in lijmen. Als het echt een mooie bas is zou ik de binding (laten) vervangen met de stipjes op de goede plek.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Hagen »

Kleine metalen stripjes over de hals waar je de snaar achter kan indrukken. Zit je altijd precies goed.
Sorry, inkoppertje. Maar deze jeukte.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvarken »

Ik zou gewoon met pen of dunne Edding stift streepjes zetten. Tegen de tijd dat ze zijn afgesleten weet jij de posities blindelings te vinden.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Basvriend
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:20

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Basvriend »

Ik heb een ‘dilemma’. Ben naarstig op zoek naar een backup bass. Nu heb ik heel veel onderdelen liggen en zou ik met de aanschaf van een body een hele gave precision in elkaar kunnen zetten. Ik heb nu een aanbod voor een body van een oude fender maar er is niet bekend waar hij vandaan komt. Er staat in de neckpocket C-001 en 103 gedrukt en onder een barcode in de controlcavity staat MO4045878. Heel eerlijk; in mijn hoofd heb ik hem allang gekocht maar een beetje background zou gewoon fijn zijn. Komt hij uit Mexico, USA, Japan... omdat het toch een Frankenstein bas wordt is het wel leuk om hem ban een verhaal te voorzien. Wie weet kan iemand van jullie me helpen.
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

welke bartolini zit er in de bas van jean-marc jafet (het is iig een 'klassieke' , zelfs Jaco P heeft deze bas nog in z'n pootjes gehad) en zit de originele RS900 electronica er nog in ? (en ja ja tis niet de originele toets)
jmjafet.jpg
jmjafet.jpg (396.78 KiB) 2903 keer bekeken
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Marble »

Ik wil mijn akoestische gitaar eens grondig schoonmaken en onderhouden. Wat ik lees is dat lemon oil op maple necks niet kan vanwege vlekvorming. Zou ik het wel op mijn akoestische gitaar kunnen gebruiken?

En wat kan ik het beste gebruiken om schoon te maken? Ik vind staalwol wel erg spannend... Misschien een zachte tandenborstel? Verder nog iets wat ik er op kan smeren?

Thnx!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Frederiek »

Alles wat je erop smeert kan weer vuil aantrekken of je lak aantasten als je pech hebt, dus voor het gewone poetswerk zou ik een vochtige doek gebruiken en goed afdrogen (wie heeft je staalwol aangeraden??). Olie gebruik je alleen op donker ongelakt hout. Lemon oil vind ik geen prettig onderhoudsspul maar kan wel als schoonmaakmiddel voor de echt ranzige toets, een tandenborstel kan altijd.
Gebruikersavatar
Jay2U
Berichten: 3642
Lid geworden op: 16 aug 2012, 23:14

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Jay2U »

Ongelakt rosewood behandel ik met cederolie. Dit is een dunne meubelolie die in de supermarkt te koop is voor weinig. Het trekt snel in de poriën, daarna het restant verwijderen.
Afbeelding
Just a cover of a real bassist - Dit speel ik gewoon graag
May the Force of the Groove be with you!
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Bolobass »

Jay2U schreef: 25 sep 2019, 00:23 Ongelakt rosewood behandel ik met cederolie. Dit is een dunne meubelolie die in de supermarkt te koop is voor weinig. Het trekt snel in de poriën, daarna het restant verwijderen.
Afbeelding
Het leuke hier is dat het vrij pure minerale olie betreft met wat geurstoffen die ceder-achtig aandoen. Mag ik lemon-oil adviseren voor rosewood?
Voor ongelakt Maple pak ik birchwood-casey gunstock oil of gunstock wax. Dr.Duck's ax-wax is ook geniaal.
https://www.whatsinsidescjohnson.com/nl ... niture-Oil
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Marble
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:04

Re: Het Snelle Vraagjes Topic

Bericht door Marble »

Dank allen, ik kan weer verder!
Frederiek schreef: 23 sep 2019, 10:16 wie heeft je staalwol aangeraden??
Ik lees dit echt overal... Super fijn / 0000 staalwol. Volgens mij voor frets, maar ook voor fretboards...
Lijkt mij zelf ook nogal spannend...
Plaats reactie